Måste bara berätta för någon...
Nu är första inspelningen gjord på nya bordet.
Fantastiskt. Det var stor skillnad mellan det DDAn och det gamla.
Första låten blev en godnattvisa som ska vara med i en god vänns barn teater.
Det kändes passande på något vis.
Vad det gäller Mac så.... ja det finns inte så mycket att säga
Stolleman: BK?
Fantastiskt. Det var stor skillnad mellan det DDAn och det gamla.
Första låten blev en godnattvisa som ska vara med i en god vänns barn teater.
Det kändes passande på något vis.
Vad det gäller Mac så.... ja det finns inte så mycket att säga

Stolleman: BK?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
cosmox:
Låter bra!
Gissar att du trivs ganska bra nu.
Hur är det att ha studio i Göteborg? Spelar du in andra "projekt" också?
Vad spelar du in på förresten?
Jag gjorde "missen" att låna ut min analoga bandare till en kompis. Han trivdes så bra med den, så nu spelar jag in digitalt med några Delta1010-burkar. Har även satt en extern Mindprint-D/A till mitt SoundBlaster Live. Vilken skillnad det blev jämfört med de interna! Visste att Soundblaster's kort inte var i studiokvalité direkt, men det låter som ett annat kort nu. Kör den iofs bara som sampler ihop med en klassisk Akai S1000.
edit:
Lyssnade på några låtar på din sajt. Bl.a "Drugs don't work" och "Blinkar blå".
Läckert inspelat. Du har verkligen behållt "nerven" och känslan av instrumenten och sången. Många brukar annars mixa bort känslan av det "mänskligt framförda" så det låter för perfekt och lite tråkigt. Det blir mer spännande att lyssna när det är som du har gjort.
På en låt sjöng "George.M" Hm, George Martin?
Snyggt sångljud i "Drugs don't work". Det låter nästan som om du använt en ganska liten mikrofon ljudmässigt, men med transienter och djup som en stormembrans-mick ger.
Något tips när det gäller nylonsträngade gitarrer? Jag brukar få bra resultat med två mickar vid gitarren och en "rumsmick" två meter bort nere vid golvet, men jag jagar alltid efter nya idéer.
Låter bra!
Gissar att du trivs ganska bra nu.

Hur är det att ha studio i Göteborg? Spelar du in andra "projekt" också?
Vad spelar du in på förresten?
Jag gjorde "missen" att låna ut min analoga bandare till en kompis. Han trivdes så bra med den, så nu spelar jag in digitalt med några Delta1010-burkar. Har även satt en extern Mindprint-D/A till mitt SoundBlaster Live. Vilken skillnad det blev jämfört med de interna! Visste att Soundblaster's kort inte var i studiokvalité direkt, men det låter som ett annat kort nu. Kör den iofs bara som sampler ihop med en klassisk Akai S1000.
edit:
Lyssnade på några låtar på din sajt. Bl.a "Drugs don't work" och "Blinkar blå".
Läckert inspelat. Du har verkligen behållt "nerven" och känslan av instrumenten och sången. Många brukar annars mixa bort känslan av det "mänskligt framförda" så det låter för perfekt och lite tråkigt. Det blir mer spännande att lyssna när det är som du har gjort.
På en låt sjöng "George.M" Hm, George Martin?

Snyggt sångljud i "Drugs don't work". Det låter nästan som om du använt en ganska liten mikrofon ljudmässigt, men med transienter och djup som en stormembrans-mick ger.
Något tips när det gäller nylonsträngade gitarrer? Jag brukar få bra resultat med två mickar vid gitarren och en "rumsmick" två meter bort nere vid golvet, men jag jagar alltid efter nya idéer.
Det är ganska trångt här i GBG.
Det finns studios nästan överallt.
Därför har jag bestämt mig för att gå mot strömmen och börja använda analoga vintage prylar istället.
Men just nu är det mest digitalt när det gäller inspelning.
Men den som väntar på något gott...
Jag spelar in mest vismusik, jazz, blues och elektroniskt.
Jag gör live inspelningar också.
Jag ska försöka få upp låtarna på min sida nån gång när allt är riktigt STIMat osv.
Här är en som inte är färdig (det vart lite mycket reverb på den).
Men så är det i analog mixens värld ibland.
Jag lyssnade lite på dina låtar, det låter riktigt bra tycker jag!
Tyvärr kör jag remotedesktop till min internetdator så jag fick med ett skummt brus när jag lyssnade.
Du har lagt någon spärr så man inte kan tanka ner dom, hur gör du det?
Använder du padds eller "riktiga" trummor?
Jag har lurat länge på padds eftersom det finns så fasligt mycket bibliotek att köpa nu.
Dom jag har pratat med verkar nöjda.
Nästa steg är iaf att köpa in fyra MOYU HD192.
Ganska slickt att man kan ha 48ch in/ut plus en liten dator i ett och samma rack som man kan ha med sig ut på live upptagningar.
Men det kostar fläsk
Hehe, jag har några AKAI burkar också, dom går nog aldrig ur tiden
Synd bara att man måste boota från sysdisk, men d e ju oldschool det med
EDIT: aha, du hittade dom. sidan brukar inte funka pga jag kan lika mycket om html som 12" rostig spik.
EDIT Igen: Nej det var nog George McMahon som gjorde en cover på Lars Demians Vaggvisa för Amerika.
Det var lite passande eftersom han är jenkare.
Ett litet P.s är att han gjorde den efter att ha bott i sverige i mindre än ett år.
Och en till EDIT: Gitarrer kan vara lite luriga. ofta får man lyssna på gitarren i fråga och bedömma upp mickningen efter det.
Det är som du säkert redan vet ljus år mellan nylon och stål.
Jag har lite brottomt nu men jag kan skriva några tipps senare om du vill.
Det finns studios nästan överallt.
Därför har jag bestämt mig för att gå mot strömmen och börja använda analoga vintage prylar istället.
Men just nu är det mest digitalt när det gäller inspelning.
Men den som väntar på något gott...
Jag spelar in mest vismusik, jazz, blues och elektroniskt.
Jag gör live inspelningar också.
Jag ska försöka få upp låtarna på min sida nån gång när allt är riktigt STIMat osv.
Här är en som inte är färdig (det vart lite mycket reverb på den).
Men så är det i analog mixens värld ibland.

Jag lyssnade lite på dina låtar, det låter riktigt bra tycker jag!
Tyvärr kör jag remotedesktop till min internetdator så jag fick med ett skummt brus när jag lyssnade.
Du har lagt någon spärr så man inte kan tanka ner dom, hur gör du det?
Använder du padds eller "riktiga" trummor?
Jag har lurat länge på padds eftersom det finns så fasligt mycket bibliotek att köpa nu.
Dom jag har pratat med verkar nöjda.
Nästa steg är iaf att köpa in fyra MOYU HD192.
Ganska slickt att man kan ha 48ch in/ut plus en liten dator i ett och samma rack som man kan ha med sig ut på live upptagningar.
Men det kostar fläsk

Hehe, jag har några AKAI burkar också, dom går nog aldrig ur tiden

Synd bara att man måste boota från sysdisk, men d e ju oldschool det med

EDIT: aha, du hittade dom. sidan brukar inte funka pga jag kan lika mycket om html som 12" rostig spik.
EDIT Igen: Nej det var nog George McMahon som gjorde en cover på Lars Demians Vaggvisa för Amerika.
Det var lite passande eftersom han är jenkare.
Ett litet P.s är att han gjorde den efter att ha bott i sverige i mindre än ett år.
Och en till EDIT: Gitarrer kan vara lite luriga. ofta får man lyssna på gitarren i fråga och bedömma upp mickningen efter det.
Det är som du säkert redan vet ljus år mellan nylon och stål.
Jag har lite brottomt nu men jag kan skriva några tipps senare om du vill.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det var en bra låt! Bra sångröst dessutom.
Kul att du lyssnat på mina låtar.
Jo, jag har en liten spärr där. Kan skicka ett PM med hur jag gjort.
Jag använder både pads, riktiga trummor och synth-tangenterna. Faktiskt oftast det sistnämnda. Tricket är att tänka som om man satt vid trumsetet, så man inte låter som en trummis med fem armar.... Sedan är dynamiken enormt viktig. Brukar använda mycket effekt-burkar och knep när jag spelar in trummor. Kul men tar ganska lång tid. Triggar pad'arna med en Alesis DM5.
Jo, trummor kan man inte få nog av. Funderar på att skaffa fler bibliotek. Brukar även sampla trummor och percussion själv.
Skulle också vilja ha lite fler in/utgångar, men det kostar en del. I mitt fall skulle jag även då behöva ett till mixerbord eftersom det jag har är fullt med synthar och effekter.
Kul att du lyssnat på mina låtar.

Jo, jag har en liten spärr där. Kan skicka ett PM med hur jag gjort.
Jag använder både pads, riktiga trummor och synth-tangenterna. Faktiskt oftast det sistnämnda. Tricket är att tänka som om man satt vid trumsetet, så man inte låter som en trummis med fem armar.... Sedan är dynamiken enormt viktig. Brukar använda mycket effekt-burkar och knep när jag spelar in trummor. Kul men tar ganska lång tid. Triggar pad'arna med en Alesis DM5.
Jo, trummor kan man inte få nog av. Funderar på att skaffa fler bibliotek. Brukar även sampla trummor och percussion själv.
Skulle också vilja ha lite fler in/utgångar, men det kostar en del. I mitt fall skulle jag även då behöva ett till mixerbord eftersom det jag har är fullt med synthar och effekter.
Zeus: Jag missade dig där uppe.
Jaha det är det som det betyder.
Jag hänger inte med längre men det var skönt att få det utrett.
Just nu är dom flesta prylarna i två andra studios så jag vänta med bilder på det till dom e tillbaka.
Men om jag hittar kameran (som jag hade här för 5 min sedan) så kan jag plåta några av dom andra borden.
Jaha det är det som det betyder.
Jag hänger inte med längre men det var skönt att få det utrett.
Just nu är dom flesta prylarna i två andra studios så jag vänta med bilder på det till dom e tillbaka.
Men om jag hittar kameran (som jag hade här för 5 min sedan) så kan jag plåta några av dom andra borden.