Adis: I maskinen som fanns där jag arbetade satt det en 6 kW högtrycks kvicksilverlampa. Exponeringstiden på en 24"x18" panel var ca 10 s om jag minns rätt. För att det inte skulle bli för stor värmeutveckling i panelerna så filtrerades de oanvändbara delarana i ljusspektrat bort genom att låta ljuset reflekteras i en "dichoric" mirror.
Vad är anledningen till att de använder sådana filtrerande speglar? Vad händer om man "exponerar" med fel våglängder. Jag trodde bara att det helt enkelt inte hände något alls.
Produktions hastigheten kanske inte är så viktigt när det gäller hobby. Men det är många som gillar stora mullrande maskiner. Jag tror om man vill pressa isolation och bredd vid hem tillverkning så får man räkna med att det tar längre tid. Om man kan fixa en bra refelktor till sina lysrör och få ljuskällan 1,5 m från kortet så har man ju näst intill parallelt infallande ljus men som sagt det lär behövas mer tid.
Vad är anledningen till att de använder sådana filtrerande speglar?
Som jag skrev tidigare så har det med värmeutveckling att göra. Dels så expanderar ämnen och fotoförlaga olika i värmen dels så härdas resisten av värmen. Detta ger en dålig definition på ledarna. I fabrik så sker exponeringen i renrum där temperatur och fuktighet på omgivande luft är kontrollerad för att panelerna och fotoförlagan skall håll rätt storlek. Man låter även panelerna vila efter laminering av fotoresisten så att de får rätt temperatur innan de skall exponeras.
Men det jag såg förr på en kort filmsnutt jag hade på datorn var att de hade som något tunt folie. Denna folie kördes maskinellt över liksom en kopiator då ett grönt ljus passerade under den. Förstod inte så mycket av den på grund av dåligt filmat.
Resisten som används vid ytterlager vet jag har en tunn skyddsfolie som dras av innan framkallning. Folien skyddar den något klibbiga resisten från att fastna i valsar samt i fotoförlagan vid exponering.
Hur vore det att sätta in en blästrad & || acetonpenslad, tunn plexiskiva mellan ytglaset och lysrören. En diffus källa borde väl ge ett mer jämt ljus?
Eelector: Skumma gärna igenom hela tråden en gång, det är precis det vi har försökt utreda. Vad vi kommit fram till (tror jag) var att man vill ha parallellt infallande ljus rakt uppifrån kortet, så att inget ljus smiter in i sidled och gör att kanterna blir diffusa. Adis har ett filter som endast släpper igenom ljus rakt uppifrån kortet och i fabriker använder man speglar och linser.
Undrar om man inte skulle kunna använda sig utan en konvex lins för att fokusera uv-ljuset liksom när man man var liten och brännde myror med solljuset
En annan sak som skulle fungera det är att fortfarande använda sig utan två lysrör men sätta de i varsin ända.
Men jag ska försöka skaffa fram svart, lite grövre papper och testa men den där iden men bara att jag efter testar med några filter.
PDF-filen som BER postade var intressant. Det var bara en sak jag inte hängde med på: Hur ser en "Beam homogenizer" ut? På bilden i PDF'en ser det ut som om det är ett rutmönster liknande bilden som Strombom postade tidigare.
Adis:
Nu förstår jag lite mer. En fråga bara: Det är alltså det lilla lysröret på sidan av plattan som du använder? Var får man tag i sådana små UV-rör? Kan hända att jag missuppfattat något.
Fundering... Alla steg mot förbättring, kan ses som steg framåt, men de korten belagda med resist som man använder hemma har ju ofta ett väldigt tunnt resist lager. Om trycket är på rätt sida på fotoförlaga (dvs mot kortet), då är det inte mycket strö ljus som kan släppas in. Värre måste ju vara att man har olika intensitet på ljuset på olika ställen på kortet. Hur skulle man kunna lösa det ?
Med en bra fotoförlaga är det ju bara att överexponera, men jag har aldrig själv lyckats att framställa en OH-film där de svarta fälten blockerar 100% av ljuset.
Adis idé med plattan borde fixa så att man blir av med merparten av de "snea" ljuset men blir inte ljusintensiteten högre nära kanterna på plattan ? Har man jämnare ljusintensitet med platan än med en vanlig ljuslåda med lysrör ?