Det skulle väl kosta en del att bygga om alla kraftverk (vatten och kärnkraft t.ex.) för att få ut DC istället, en HVDC anläggning per kraftverk typ. Eller tänker jag fel?
Och eftersom jag jobbat som elektronikutvecklare på ABB HVDC känner jag att jag måste uttala mig lite i den deldiskutionen.
opampen skrev:Det förekommer redan att man skickar likström men på långa distanser. Osäker om detta görs i Sverige. Men ABB har ett projekt tror jag att det är i Indien där man kommer att använda HVDC-tekniken. Högspänd likström.
ABB är världsledande på HVDC och har levererat många många HVDC-anläggningar och satt många rekord i tekniken (världens längsta överföring, högsta spänning, fösta anläggningen etc.) även om det i Indien är det senaste ich lite speciellt med tre stationer på samma kabel. HVDC används idag i Sverige för att skicka energi mellan oss och våra grannländer, men snart öppnar Sydvästlänken och då får vi HVDC med alla stationer i en anläggning inom Sverige.
Purre skrev:Det är lite man kör HVDC i dagsläget och det som nu är det är kabel i vatten. USA vill jag minnas kör mer med det.
Här är en karta över stamnätet kring oss. Finns mer att läsa om det på
http://www.svk.se
HVDC används i världens alla hörn. Och både i vatten, mark och luft. Vet inte vilken som är vanligast. I Kina finns t.ex. XS800 som går 2000 km genom Kina och mestadels i luften.
En fördel med HVDC är just de långa avstånden man kan skicka energi, utan mellanstationer. Med AC börjar man tappa väldigt mycket spänning i ledningarna redan efter ca 70 km. Dessutom kan ledningarna med DC ha en mindre area för samma ström eftersom man inte har någon skinningeffekt med DC som man har med AC.
I dagsläget används HVDC väldigt mycket för bulköverföring av energi. Men med HVDC kan man styra energin enkelt var man vill att den ska ta vägen, och man kan stärka upp svaga nät, som ju Sydvästlänken byggs för. Och i Tyskland, främst, har det pratats om ett stamnät med HVDC, likt de som finns för HVAC. Men då krävs pålitliga, säkra och snabba DC-brytare.
rysshack.se skrev:Om man tittar på kraftnätet har just brytarna varit en av de större problemen med HVDC, ABB gjorde dock för bara något år sedan ett genombrott där.
Å andra sidan kan man ha flera spänningar i uttagen, större delen av all elektronik kräver inte någon hög spänning, och då minskar risken för ljusbågar.
De maskiner som kräver högre spänningar dimensioneras för att hantera de spänningarna.
Det skulle dock bli mycket mer koppar i väggarna.
Det stämmer bra att ABB tagit fram en DC-brytare för högspänning som inte ger någon ljusbåge att tala om, jag var själv med och utvecklade den första prototypen. Ljusbågen är ju annars ett problem när man börjar använda höga spänningar med DC, som redan påtalat flera gånger här.