CPLD i DIL-format
Re: CPLD i DIL-format
Kollade i EAGLE 6.4.0, som jag har. Finns bara de som Lemuren nämner mot slutet, 30 och 40 pin. Enklast är nog att editera någon av de befintliga och på så sätt själva skapa egna med rätt antal pinnar. Skulle nog säga att det går snabbare att göra så än att dammsuga fram något färdigt på nätet. Att lära sig processen skapa egna komponenter och editera/få fram varianter har man igen många gånger om i längden. Det är i alla fall min uppfattning utifrån min egen erfarenhet med EAGLE och andra el CAD system.
Jag har med massor av varianter, ska kolla exakt i vilket lib när jag är hemma sen.
..Jag har ju dock installerat eagle för massor av år sedan och bara uppdaterat sen dess så min install ser säkert inte ut som en ny..
..Jag har ju dock installerat eagle för massor av år sedan och bara uppdaterat sen dess så min install ser säkert inte ut som en ny..
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Oskar bekräftar precis det du säger och för min version dessutom (6.4.0).SeniorLemuren skrev:Hänger med lite för att lära mig Eagle bättre. Hittar bara pinhead med 30 eller 40 pinnar. Måste man gå vägen via edit komponent för att få till en 34 pin? Eller känner du till något annat library man kan ladda ner som har fler steg?
Fast vet du vad, om jag lyckas få fatt i 40-pinnars så blir det ändå kalas för överskjutande pinnar kan jag låta vara NC-pinnar.
Bäst av allt är att 40 pinnar innebär 39 mellanrum och 39*2,54=99,06mm som är mindre än mina maximala 100mm, jippi

Så jag kommer köra på det här spåret om jag hittar dom, sen får det bli en massa NC-pinnar.
Dock är det nu viktigt dels att hålen sväljer stiftlist men också att kopparn runt själva hålet är så så liten att jag kan dra tre klena ledare i parallell innan jag går i nästa kolumn, om man säger.
MVH/Roger
Som sagt, sök efter *header* så hittas biblioteket "con-samtec" som har både enkla och dubbla från 1 till 50 pinnar.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Tack Glenn, tack vare ditt tips hittade jag 40-poliga stiftlister!
Dom hette just "pinhead" men som kategori har jag nu förstått.
Fast det var tack vare Borre som jag kom igång och klickade som en galning på allting tills "pinhead" dök upp, det enda klockrena alternativet.
Så jag har nu involverat dessa "stiftlister" sen har jag nyttjat en finess som swesmyr-nåt tipsade mig om dvs invoke.
Jag anade dock att invoke skulle användas för att få fram matningspinnarna och programmeringspinnarna men jag var inte säker.
Efter ivrigt klickande på speciellt högerknappen vid markering mha markeringsverktyget så fick jag helt överrraskande och plötsligt fram både matningspinnarna och programmeringspinnarna.
Plötsligt var således kretsen komplett.
Jag har nu börjat dra ledningar för de första 6 pinnarna, inte helt lätt och mycket tveksamt om detta kommer att fungera i praktiken.
Känns ganska bra i alla fall
Tack alla för Eder hjälp!
MVH/Roger
Dom hette just "pinhead" men som kategori har jag nu förstått.
Fast det var tack vare Borre som jag kom igång och klickade som en galning på allting tills "pinhead" dök upp, det enda klockrena alternativet.
Så jag har nu involverat dessa "stiftlister" sen har jag nyttjat en finess som swesmyr-nåt tipsade mig om dvs invoke.
Jag anade dock att invoke skulle användas för att få fram matningspinnarna och programmeringspinnarna men jag var inte säker.
Efter ivrigt klickande på speciellt högerknappen vid markering mha markeringsverktyget så fick jag helt överrraskande och plötsligt fram både matningspinnarna och programmeringspinnarna.
Plötsligt var således kretsen komplett.
Jag har nu börjat dra ledningar för de första 6 pinnarna, inte helt lätt och mycket tveksamt om detta kommer att fungera i praktiken.
Känns ganska bra i alla fall

Tack alla för Eder hjälp!
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Nu har jag gjort en fjärdedel av schemat.
Pust, vilket jobb
MVH/Roger
Pust, vilket jobb

MVH/Roger
Du kan ju använda buss-funktionen (" bus") i eagle för att få sånt där snyggare, men enklare är det ju inte, den funktionen fungerar mycket sämre än den borde i eagle.
Nån jag pratade med på IRC sa att han hade använt ett script för att skapa bussar snabbt förutsatt att båda ändars pinnar hade samma namn, men han visste inte vad det hette och jag har inte hittat nåt.
Nån jag pratade med på IRC sa att han hade använt ett script för att skapa bussar snabbt förutsatt att båda ändars pinnar hade samma namn, men han visste inte vad det hette och jag har inte hittat nåt.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Tack för ditt inlägg, det är kul med folk som följer och tipsar en.
Räknar med att det kommer ta minst tre kvällar till innan detta är klart, samtidigt är det tveksamt om jag orkar 50 ledningsdragningar per kväll.
Men säg att inom en vecka är jag nog klar
MVH/Roger
PS
Tror jag siktar på att ta ett "array" per kväll dvs lite drygt 20 pinnar, verkar lagom jobbigt.
Räknar med att det kommer ta minst tre kvällar till innan detta är klart, samtidigt är det tveksamt om jag orkar 50 ledningsdragningar per kväll.
Men säg att inom en vecka är jag nog klar

MVH/Roger
PS
Tror jag siktar på att ta ett "array" per kväll dvs lite drygt 20 pinnar, verkar lagom jobbigt.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Jag är nu halvvägs.
Dock är jag väldigt orolig för kontaktpunkterna, känns inte som att varesig kretsens pinnar eller stiftlisternas pinnar har okej förbindelse många gånger.
Bifoga sch-filen ifall nån orkar utreda detta.
Men jag har satt nod-punkter på alla stiftlist-pinnar, kretsens pinnar väntar jag med tills jag är klar.
Men det är som sagt diffust vad gäller om det är kontakt eller ej.
MVH/Roger
Dock är jag väldigt orolig för kontaktpunkterna, känns inte som att varesig kretsens pinnar eller stiftlisternas pinnar har okej förbindelse många gånger.
Bifoga sch-filen ifall nån orkar utreda detta.
Men jag har satt nod-punkter på alla stiftlist-pinnar, kretsens pinnar väntar jag med tills jag är klar.
Men det är som sagt diffust vad gäller om det är kontakt eller ej.
MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Här kommer en statusuppdatering modell facebook 
MVH/Roger
PS
Jag tvivlar på att det här kommer att funka, jag får många gånger klicka typ 20ggr innan tråden "släpper". Jag blir lika irriterad varje gång samtidigt som det indikerar problem.

MVH/Roger
PS
Jag tvivlar på att det här kommer att funka, jag får många gånger klicka typ 20ggr innan tråden "släpper". Jag blir lika irriterad varje gång samtidigt som det indikerar problem.
Jag brukar alltid slå på visningen med en ring på varje pinne, minns inte vad den heter men den finns under layer(?).symbolen med tre olikfärgade kvadrater (där du väljer vilka lager som ska visas.) sen tror jag den heter "pins" ? klickar du i dne blir det iaf en cirkel runt alla anslutningar så det blir lättare att ansluta, nackdelen är att det tar lite plats så det kan se rörigt ut, men jag tycker det är till hjälp.
Felet du gjort är att ändrat grid size i schemat. Du använder för litet avstånd (för att kunna dra ledare mellan pinnarna på stiftlisterna?) och därmed gör det svårare att placera ledaren direkt på pinnen (alltid i änden, aldrig mitt på eller åt något annat håll, i änden!).
Ändra aldrig grid size utan använd standard 0.1" som alla komponenter är ritade med. Placera stiftlisterna på en rad bredvid varandra så behöver du inte dra ledare mellan pinnar.
Med show (ögat) och klicka på ledare så ska både ledare och pinnarna den är ansluten till "lysa upp" och den är korrekt ansluten.
Det är massvis av ledare som inte är ansluten i ditt schema, se här tex, du ser även hur det ser ut med "show" på en korrekt ledare: Det är bara 15, 16 och 18 som är rätt ansluten, de andra fel som du ser. Och anledning att du har placerat ledare så "lite" fel är att du ändrat grid size, hade du inte gjort det hade nästa "steg" du kunnat placerat ledaren på varit tex åt höger vid det tjocka röda strecket. Alltså så stort steg att det är omöjligt att missa att man placerar ledaren fel.
Spontant skulle jag säga att det är bara att kasta allt och börja om, för du har även placerat komponenterna, stiftlisterna tex, "off grid" och allt det gör det bara svårare att rätta till utan att göra om allt.
Det glenn pratar om är lager "93 pins", du får då en cirkel där ledare ska anslutas, men jag tycker det är helt onödigt, för det är som tidigare sagt alltid i änden på en korrekt ritade komponent ledaren ska anslutas till, alltid.
Ändra aldrig grid size utan använd standard 0.1" som alla komponenter är ritade med. Placera stiftlisterna på en rad bredvid varandra så behöver du inte dra ledare mellan pinnar.
Med show (ögat) och klicka på ledare så ska både ledare och pinnarna den är ansluten till "lysa upp" och den är korrekt ansluten.
Det är massvis av ledare som inte är ansluten i ditt schema, se här tex, du ser även hur det ser ut med "show" på en korrekt ledare: Det är bara 15, 16 och 18 som är rätt ansluten, de andra fel som du ser. Och anledning att du har placerat ledare så "lite" fel är att du ändrat grid size, hade du inte gjort det hade nästa "steg" du kunnat placerat ledaren på varit tex åt höger vid det tjocka röda strecket. Alltså så stort steg att det är omöjligt att missa att man placerar ledaren fel.
Spontant skulle jag säga att det är bara att kasta allt och börja om, för du har även placerat komponenterna, stiftlisterna tex, "off grid" och allt det gör det bara svårare att rätta till utan att göra om allt.
Det glenn pratar om är lager "93 pins", du får då en cirkel där ledare ska anslutas, men jag tycker det är helt onödigt, för det är som tidigare sagt alltid i änden på en korrekt ritade komponent ledaren ska anslutas till, alltid.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Tyvärr den bittra medicinen det som hjälper = gör om gör rätt.det är bara att kasta allt och börja om