+/-24V matning av OP27?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: +/-24V matning av OP27?

Inlägg av Spisblinkaren »

Pucco skrev:Elfa har ju flera OP som klarar +-24V eller mer.

OPA551 finns i DIP8 och klarar +-30V, 51:- plus moms
OPA604 finns i DIP8 och klarar +-24V, 28:- plus moms
OPA445 finns i DIP8 och klarar +-45V, 146:- plus moms
Jag tackar för detta tips!

MVH/Roger
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Ge OP27 en flytande spänningsmatning. Där O-punkten styrs av en annan OP. Lite fler komponenter går åt.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Berätta om din transistortestare? Statisk eller dynamisk testning?
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Ett annat förslag är variabel spänningsmatning.
När OP-27 ger ett positivt sving, minskas den negativa matningen och omvänt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Vilka trevliga förslag, tack!

Grejen är som sagt att denna ska sitta i en transistortestare och jag vill absolut min kunna testa trissor vid 20V, jag har bestämt mig för det.

Men iom att jag också planerat att testa effekttrissor så behöver jag en buffer som jag byggt av "trippel-Darlington", bara buffern tappar då närmare 2V gentemot rail, sen kan man aldrig räkna med att en "normal" OP i sin tur tappar mindre än 2V gentemot rail och 24V-2V-2V=20V.
alexanderson skrev:Ett annat förslag är variabel spänningsmatning.
När OP-27 ger ett positivt sving, minskas den negativa matningen och omvänt
Det här är ett bra tips och skulle i praktiken gå för det OP egentligen inte tål är väl (Vdd-Vss)<22V dvs bara man sänker Vss så tål den mer på Vdd och vice versa.

Det skulle gå för att jag aldrig nyttjar positivt sving samtidigt med negativt sving och detta helt enkelt för att jag ju antingen testar NPN eller PNP, aldrig båda samtidigt, liksom.

Men det enklaste är om jag bara kan reversera spänningen hos drivkretsen och alltid ha OP27 matad men +/-24V vilket också är vad jag implementerat och kommer skicka till fabrik för korttillverkning.
alexanderson skrev:Berätta om din transistortestare? Statisk eller dynamisk testning?
Trevligt att du frågar :)

Jag har en separat tråd om detta men jag berättar gärna ändå.

Transistortestaren är gjord som så att den kan testa NPN/PNP, N-MOS/P-MOS, N-JFET/P-JFET, alla dessa med en "kollektorström" mellan 1mA och 5A (kommer inte riktigt ihåg mina egna data men nåt sånt är det).

Transistortestaren är rent dynamisk dvs typ I/V-grafer genereras som visas på standard oscilloskop.

Transistortestaren består av tre delar, KTS, KTI, KTT som är Supply, Interface och själva testaren respektive.

KTS innehålller förutom sedvanlig matning även effekt-buffern så den får signal från KTT.

KTI innehåller räknare, oscillator och integrator och är ett gränssnitt som genererar trekantsignal för "kollektorsvep" och en trappstegssignal som nyttjas som "bassvep", jag har försökt få till 10 "linjer" på skåpet så att man lätt kan räkna ut vilken ström man mäter vid.

Bifogar bilder på KTS, KTI och KTT

MVH/Roger
PS
En komplikation har varit att jag allmänt snöat in mig på att alla mina konstruktioner ska kunna gå på 9V-batteri :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

ÄR 13 ett löpnummer på ditt projekt?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nej, det är året jag började konstruera den :)

Bokstaven efter benämner sen hur många prototyper jag gjort (och alltså inte skrivbordsvarianter utan byggda varianter).

MVH/Roger
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Varför skall du testa transistorer?
Linsley Hood konstruerade för många år sedan en mycket enkel klass A förstärkare. I denna förstärkare var det viktigt att beta inte varierade mycket med kollektorströmmen för att få låg distortion. Men i de flesta moderna transistorkonstruktioner spelar inte beta så stor roll.
Ft är dock viktigt.
När du testar transistorer med 5A sker en inte obetydlig uppvärmning. Gör du testningarna under en mycket kort tid.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är ju mer en curvetracer. Ska man testa trissor i ordets rätta bemärkelse använder man sig av helt annat kretsarkitektur.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

alexanderson skrev:Varför skall du testa transistorer?
Först och främst av kuriosaskäl modell hur linjära trissor finns det egentligen där ute och detta är intressant pga att I/V-diagram är mycket sällsynta för trissor (åtminstone småsignal BJT) sen gillar jag min JFET-förstärkare (som dock bara blev på 4W, finns som tråd) men jag saknar I/V-diagrammet ovanför 6V nånstans och i min nästa JFET-förstärkare vill jag köra på max vad mina LU1014D klarar dvs 25Vds och jag vill se hur den ser ut där uppe på samma sätt som jag gillar anoddiagram för rör.
Linsley Hood konstruerade för många år sedan en mycket enkel klass A förstärkare. I denna förstärkare var det viktigt att beta inte varierade mycket med kollektorströmmen för att få låg distortion.
Låter som ett mycket sunt och intressant krav, har aldrig riktigt tänkt på det.
Men i de flesta moderna transistorkonstruktioner spelar inte beta så stor roll.
Varför inte det?

Pga hög motkoppling, eller?
Ft är dock viktigt.
Personligen anser jag ft som ganska oviktig ty den är sällan under några 100kHz ändå, fast rätta mig gärna om jag har fel.
När du testar transistorer med 5A sker en inte obetydlig uppvärmning. Gör du testningarna under en mycket kort tid.
Konstruktionen är mycket riktigt en curvetracer, höga strömmar testas bara under väldigt kort tid, varje svep tar c.a 1ms och "basströmmen" är indelad i 10 lika stora steg (från noll till max), men visst den kommer nog bli varm om man testar högströmstrissan för länge, dock är tanken rätt kort test+fotografering varvid man tar analysen därifrån.

MVH/Roger
PS
Jag gillar dina frågor, folk här inne frågar sällan utan domderar mest :)
rikkitikkitavi

Alltså, om du lovar att inte misshandla dem kan jag donera en-två 627a (beg men testad) och några 27or.

Men fan om du matar dem bortanför Absolute maximum rating. Det får du lova, med handen på bibeln (Elfakatalogen)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag förstår faktiskt inte vad du menar, LM627 går t.ex bara till +/-18V och OP27 har jag ju redan.

Ditt erbjudande låter dock trevligt och jag lovar att inte gå bortom AMR :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Tror någon nämnde om bootstrapping här,
här är en informativ pdf:

http://m.eet.com/media/1152270/24127-45890.pdf
rikkitikkitavi

rogerk8 skrev:Jag förstår faktiskt inte vad du menar, LM627 går t.ex bara till +/-18V och OP27 har jag ju redan.

Ditt erbjudande låter dock trevligt och jag lovar att inte gå bortom AMR :)

MVH/Roger
Nej, det är klart att 627 inte fungerar i denna öht, men jac tänkte att du är så uppfinningsrik att du säkert hittar på något bygge med 627an. 27or lär du förbruka om du kör dina egna > AMR så jag tänkte bjuda på några ur min hög.
Med förbehållet alltså

Bara för att det var Alla Hjärtans dag igår :)

Pma adress så får jag en anlednig att sortera upp labbet som jag inte riktigt tagit tag i sedan husflytten. Nu är det en j-a röra.
Skriv svar