Vilka trevliga förslag, tack!
Grejen är som sagt att denna ska sitta i en transistortestare och jag vill absolut min kunna testa trissor vid 20V, jag har bestämt mig för det.
Men iom att jag också planerat att testa effekttrissor så behöver jag en buffer som jag byggt av "trippel-Darlington", bara buffern tappar då närmare 2V gentemot rail, sen kan man aldrig räkna med att en "normal" OP i sin tur tappar mindre än 2V gentemot rail och 24V-2V-2V=20V.
alexanderson skrev:Ett annat förslag är variabel spänningsmatning.
När OP-27 ger ett positivt sving, minskas den negativa matningen och omvänt
Det här är ett bra tips och skulle i praktiken gå för det OP egentligen inte tål är väl (Vdd-Vss)<22V dvs bara man sänker Vss så tål den mer på Vdd och vice versa.
Det skulle gå för att jag aldrig nyttjar positivt sving samtidigt med negativt sving och detta helt enkelt för att jag ju antingen testar NPN eller PNP, aldrig båda samtidigt, liksom.
Men det enklaste är om jag bara kan reversera spänningen hos drivkretsen och alltid ha OP27 matad men +/-24V vilket också är vad jag implementerat och kommer skicka till fabrik för korttillverkning.
alexanderson skrev:Berätta om din transistortestare? Statisk eller dynamisk testning?
Trevligt att du frågar
Jag har en separat tråd om detta men jag berättar gärna ändå.
Transistortestaren är gjord som så att den kan testa NPN/PNP, N-MOS/P-MOS, N-JFET/P-JFET, alla dessa med en "kollektorström" mellan 1mA och 5A (kommer inte riktigt ihåg mina egna data men nåt sånt är det).
Transistortestaren är rent dynamisk dvs typ I/V-grafer genereras som visas på standard oscilloskop.
Transistortestaren består av tre delar, KTS, KTI, KTT som är Supply, Interface och själva testaren respektive.
KTS innehålller förutom sedvanlig matning även effekt-buffern så den får signal från KTT.
KTI innehåller räknare, oscillator och integrator och är ett gränssnitt som genererar trekantsignal för "kollektorsvep" och en trappstegssignal som nyttjas som "bassvep", jag har försökt få till 10 "linjer" på skåpet så att man lätt kan räkna ut vilken ström man mäter vid.
Bifogar bilder på KTS, KTI och KTT
MVH/Roger
PS
En komplikation har varit att jag allmänt snöat in mig på att alla mina konstruktioner ska kunna gå på 9V-batteri

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.