IC komponent som fungerar som en switch?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Re: IC komponent som fungerar som en switch?

Inlägg av Al_Bundy »

TomasL skrev:Det kan du inte, som sagt vet du hur SPI fungerar?
Uppenbarligen inte.
en 595a ihop med några TS-buffrar blir en SPI-styrd DeMux, vilket är vad du är ute efter.
Sedan får du koppla din 555a till detta.
Naturligtvis så finns det specialkretsar för detta, men de tenderar att vara rätt dyra och komplicerade.
Jag ändrade mitt inlägg. Jag tänkte att om man kopplar ihop 595a med en transistor? Eller kanske en optokopplare?

Vi säger att jag använder optokopplare. Då kan 595a se till så att det går ström till optokopplaren och då kan 555ans pulser vandra igenom andra sidan av optokopplaren.

Jag vet hur SPI fungerar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej du vet inte hur SPI fungerar, om du visste det så skulle du inte ställa så konstiga frågor.
Varför skall du koppla 595an till en transistor eller en optokopplare?
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

TomasL skrev:Nej du vet inte hur SPI fungerar, om du visste det så skulle du inte ställa så konstiga frågor.
Varför skall du koppla 595an till en transistor eller en optokopplare?
För då fungerar det som ett relä.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Suck, ja ja, gör som du vill, eftersom du ändå inte vill förstå det man skriver, alternativt inte vill inhämta kunskapen för att förstå.
Användarvisningsbild
Synesthesia

Inlägg av Synesthesia »

Varför optokopplare istället för bilateral switch? En bilateral switch ger också samma funktion som ett relä så länge du håller dig innanför drivspänningen och kan leva med inre resistans på kanske i storleksordningen 200Ω.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Samma gör en TS-buffer.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Synesthesia skrev:Varför optokopplare istället för bilateral switch? En bilateral switch ger också samma funktion som ett relä så länge du håller dig innanför drivspänningen och kan leva med inre resistans på kanske i storleksordningen 200Ω.
Har inte hittat någon med SPI kommunikation
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

TomasL skrev:Suck, ja ja, gör som du vill, eftersom du ändå inte vill förstå det man skriver, alternativt inte vill inhämta kunskapen för att förstå.
Det är snarare inte du som lyssnar. Både du och jag kommer med idéer hur man kan lösa problemet. Men tydligen så väger dina tyngst.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

SUCK 595 med TS-buffrar så FÅR du en SPI-Switch.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Al_Bundy skrev:Det är snarare inte du som lyssnar. Både du och jag kommer med idéer hur man kan lösa problemet. Men tydligen så väger dina tyngst.
Du kanske skulle börja lyssna på de av oss som har lite mer erfarenhet och kunskap, då blir det hela lite lättare.
Användarvisningsbild
Synesthesia

Inlägg av Synesthesia »

Okej om det måste SPI i samma krets, fast jag har aldrig sett en optokopplare med SPI-interface.

Annars kan du ju faktiskt få ut en pulskvot från 595'an som du frågade om tidigare innan du ändrade bort den frågan: koppla din 555 till pin 10 (ouput enable) på 595'an, koppla pull up eller pull down till utgångarna (pull up eller pull down beroende på om du vill ha hög eller låg på de utgångar som inte skall ha signal), sedan kan du välja vilken utgång som aktiveras via SPI-bussen till 595'an.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Synesthesia skrev:Okej om det måste SPI i samma krets, fast jag har aldrig sett en optokopplare med SPI-interface.

Annars kan du ju faktiskt få ut en pulskvot från 595'an som du frågade om tidigare innan du ändrade bort den frågan: koppla din 555 till pin 10 (ouput enable) på 595'an, koppla pull up eller pull down till utgångarna (pull up eller pull down beroende på om du vill ha hög eller låg på de utgångar som inte skall ha signal), sedan kan du välja vilken utgång som aktiveras via SPI-bussen till 595'an.
Nu vet jag inte om det går att pulsera 555 till 595. Jag hade tänkt konstantström till 595.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Obs. Är inte direkt duktigt med servos med skulle inte en MC33999:a annars kunna lösa biffen? SPI-interface och kan kontrollera med än nödvändigt antal PWM-utgångar genom att metoden beskriven på sid 17 i databladet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Suck, det är digitala kretsar, dvs antingen en etta eller en nolla, enbart spänningsnivåer, du får googla på TTL-nivåer. Ström har inget med det att göra.

Magnus, den är lite stökig att löda iom "Exposed Pad"
Tror ärligt talat inte att TS kan hantera ytmonterat överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
Synesthesia

Inlägg av Synesthesia »

Al_Bundy skrev:
Synesthesia skrev:Okej om det måste SPI i samma krets, fast jag har aldrig sett en optokopplare med SPI-interface.

Nu vet jag inte om det går att pulsera 555 till 595. Jag hade tänkt konstantström till 595.
Konstantström till 595? Nu förstår jag ingenting.
Skriv svar