På tal om LST...
Re: På tal om LST...
Ursäkta - jag personligen tänker att det är funktionen av inställningen.
Om så ej är fallet kan man fundera på vad den då har för funktion.
Nu gör den iofs inte jobbet, så det spelar ingen roll och gör inget.
Det som händer är, om man inte vet att funktionen inte är i funktion [för HEX, standardinställningen], att koden inte kommer fungera som det är tänkt.
)Vilket fortsättningsvis inte har med bruket av prefix att göra.)
Vilket inte blir enklare upptäcka då det inte görs skillnad på [adress] respektive [name] label.
Alltså mellan namn på adresser för exempelvis GOTO och namn på funktioner och definitioner.
Något som leder till att en inkorrekt skriven #define inte rapporteras.
Den behandlas istället som en adress.
Vilket i sin tur hänger ihop med att distinktionen mellan adress och namn tagits bort i och med att vad som var formen för en adress inte längre är i bruk.
Dvs att börja i första position och avslutas med kolon.
Och allt annat börjar minst två (?) positioner in på sin rad.
Om så ej är fallet kan man fundera på vad den då har för funktion.
Nu gör den iofs inte jobbet, så det spelar ingen roll och gör inget.
Det som händer är, om man inte vet att funktionen inte är i funktion [för HEX, standardinställningen], att koden inte kommer fungera som det är tänkt.
)Vilket fortsättningsvis inte har med bruket av prefix att göra.)
Vilket inte blir enklare upptäcka då det inte görs skillnad på [adress] respektive [name] label.
Alltså mellan namn på adresser för exempelvis GOTO och namn på funktioner och definitioner.
Något som leder till att en inkorrekt skriven #define inte rapporteras.
Den behandlas istället som en adress.
Vilket i sin tur hänger ihop med att distinktionen mellan adress och namn tagits bort i och med att vad som var formen för en adress inte längre är i bruk.
Dvs att börja i första position och avslutas med kolon.
Och allt annat börjar minst två (?) positioner in på sin rad.
Jag fattar inte vad du yrar om. Du kan ha en symbol som heter F8.
Hur ska systemet veta att du menar värdet x'F8' och inte symbolen F8?
Det är *alltid* bättre att skriva numeriska konstanter med rätt radix prefix
just för att undvika sådana tveksamheter.
Hur ska systemet veta att du menar värdet x'F8' och inte symbolen F8?
Det är *alltid* bättre att skriva numeriska konstanter med rätt radix prefix
just för att undvika sådana tveksamheter.
Det är väl nästan så att det är "lag" på att prefixa ickedecimala konstanter, allt annat är dålig programmering.
undrar faktiskt på vad han "går" på, nånting måste det ju vara.Jag fattar inte vad du yrar om
Ok, jag förstår. Ni kan inte skilja på vad ni tycker och vad jag pratar om. Det handlar inte om vad som är lämplig procedur vid kod-skrivning. Det handlar om att XC8 har en funktion som inte fungerar. (I den vevan råkar Janne påstå något som är fel, vilket han inte kollar och tillstår.) TomasL - det var oförskämt. lillahuset - du förstod åtminstone att det var oförskämt.
Hur kommer det sig att du helt plötsligt blandar in XC8, en C-kompilator när du använder ASM.
XC8 är allt som inte specificeras decimala tal, skall du skriva i annat radix så måste du specificera det.
glömmer du radixet får du i bästa fall ett felmeddelande.
Sidan 165 tabell 5-9 (MPLAB XC8 C Compiler User's Guide) specificerar hur du skall skriva och vad som gäller för olika talformat.
Det är de enda sätten som är supportade.
XC8 är allt som inte specificeras decimala tal, skall du skriva i annat radix så måste du specificera det.
glömmer du radixet får du i bästa fall ett felmeddelande.
Sidan 165 tabell 5-9 (MPLAB XC8 C Compiler User's Guide) specificerar hur du skall skriva och vad som gäller för olika talformat.
Det är de enda sätten som är supportade.
> (I den vevan råkar Janne påstå något som är fel, vilket han inte kollar och tillstår.)
Jag har inte lyckats hitta vad du säger är fel i allt du skriver, om du tar just det
helt kort (och enbart det) så är det mycket möjligt att jag hade fel. Självklart...
> Ni kan inte skilja på vad ni tycker och vad jag pratar om.
Nja, i alla fall jag försöker tycka något *om* det du skriver. Men som ofta
så verkar du ha försvunnit ut på något villospår som inte leder dig framåt.
Men det inte inte speciellt lätt att förstå vad du menar...
Faktum kvarstår att om du hade angett radix-prefix i ditt exempel i första
inlägget så hade du aldrig fått några problem. Det är som jag ser det
motiv nog för att faktiskt också göra det...
Jag har inte lyckats hitta vad du säger är fel i allt du skriver, om du tar just det
helt kort (och enbart det) så är det mycket möjligt att jag hade fel. Självklart...
> Ni kan inte skilja på vad ni tycker och vad jag pratar om.
Nja, i alla fall jag försöker tycka något *om* det du skriver. Men som ofta
så verkar du ha försvunnit ut på något villospår som inte leder dig framåt.
Men det inte inte speciellt lätt att förstå vad du menar...
Faktum kvarstår att om du hade angett radix-prefix i ditt exempel i första
inlägget så hade du aldrig fått några problem. Det är som jag ser det
motiv nog för att faktiskt också göra det...
Vad allt handlar om är detta, vilket återfinns i både mpasm och XC8.
A - F är inte längre bokstäver, dom är siffror.
Att olika bruk, och icke bruk, sedan blandas, liksom vad som är vettigt använda, är en annan frågeställning.
Här har den inte att göra. Här handlade det om effekterna av att det fattades sex siffror [A ... F] för radix HEX.
Varför och hur det blir fel och varför det inte blir som tänkt är utrett och klarlagt.
Tack för denna informativa och upplysande del av diskussionen.
Vad som händer är att MicroChip inte verkar förstå att "numbers" är [0, 1 ... E, F] för deras default radix (HEX).By default, MPASMWIN interprets numbers that don't explicitly indicate their radix as hexidecimal. With this option, you can change the default radix to decimal or octal. Here is a second paragraph.
A - F är inte längre bokstäver, dom är siffror.
Att olika bruk, och icke bruk, sedan blandas, liksom vad som är vettigt använda, är en annan frågeställning.
Här har den inte att göra. Här handlade det om effekterna av att det fattades sex siffror [A ... F] för radix HEX.
Varför och hur det blir fel och varför det inte blir som tänkt är utrett och klarlagt.
Tack för denna informativa och upplysande del av diskussionen.

- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Nej
Det är du som skapar en tolkning att A-F ingår i "numbers"
00 - 99 tolkas som hexadecimala tal
A-F är fortfarande bokstäver
Det är inget feltänk hos Microchip, det är du som tolkar "numbers" som du sjäv vill och tycker att det bör vara
Swech
Det är du som skapar en tolkning att A-F ingår i "numbers"
00 - 99 tolkas som hexadecimala tal
A-F är fortfarande bokstäver
Det är inget feltänk hos Microchip, det är du som tolkar "numbers" som du sjäv vill och tycker att det bör vara
Swech
> Vad allt handlar om är detta...
OK. Det där var inget citat av mig, så jag kan inte avgöra
om det har något med att jag har rätt eller fel att göra.
OK. Det där var inget citat av mig, så jag kan inte avgöra
om det har något med att jag har rätt eller fel att göra.
Men, som sagt, detta är löst och avklarat.sodjan skrev:... Om man inte sätter radix så är default decimalt. ...
Och hyfsat viktigt veta, för annars blir det att ens nionde "cblock [0x]20" GPR heter T2CON. Vilket blir aningen svårt lösa ut...
...för det är precis som Janne säger att default radix är decimalt.
Till skillnad för vad som anges där man ställer in hur man vill ha det i både mpasm och XC8.
(Vad det blir av de efter detta vågar jag inte spekulera i - inte utan en åskledare i näven.)