MAX 7219 7-segmentdrivare - Vad betyder X i databladet?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: MAX 7219 7-segmentdrivare - Vad betyder X i databladet?

Inlägg av Icecap »

Al: detta är inte att påhopp men du har misslyckats med många saker som många har sagt är besvärliga men möjliga.

Själv älskar jag att göra "det omöjliga" och tack vara min utbildning och yrkeskarriär har jag lyckats nog med gångar till att ha förtröstan när det blir fel.

Men jag använder aldrig en häcksax för att skruva i en skruv, det är mycket mer effektivt att välja rätt typ skruvmejsel istället.
Men visst går det att slipa om en häcksax till skruvmejsel - men varför göra det?
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jag vet. Men jag tycker ändå att det är dåligt att valfriheten inte finns.

Jag har fått det att fungera nu :) nu ska jag testa med PWM på min PLC eller styra en servo.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Al_Bundy skrev:
Nerre skrev:Att du frågar efter goto visar att du fortfarande inte har förstått hur en PLC är tänkt att fungera...

Hur skulle du implementera goto med logikgrindar eller reläer?
Jag vet hur en PLC fungerar. Men jag vill programmera den som en mikrokontroller utan att använda en mikrokontroller.

Det måste vara möjligt. Annars är det ju helt värdelöst med PLC.
Helt idiotiskt. En PLC är gjord för att vara stabil och tillförlitlig för att styra industriella processer på ett så säkert och tillförlitligt sätt som möjligt. Därför har man lagt ner pengar och metoder för att för att få styrelektronik samt in- och utgångar så robusta och tillförlitliga som möjligt. Även det cykliska arbetssättet är valt för att vara tillförlitligt för industriellt bruk. Det finns industriella standarder för att programmera dessa system där både vilkorsstyrning och sekvensstyrning är definierade för att utföra det de ska. Du kan få PLC med en massa alternativ på utgångar, relä, transistor, tyristor, triac, analoga spänningar, analog ström, profibuss, modbuss, rs485, industriell ethernet, etc. Men bussar som är framtagna för konsument elektronik som IIC bussen är inte målgruppen.

Att använda en PLC som mikrocontroller är som att ta en dyr rubust SUV med 4-hjulsdrift och bygga om den till en billig bil för för under 100 000 kr. Vill du ha en microcontroller som kan jobba med lågnivå så utgår du från ett sådant system för att hålla ner kostnaderna. Är du ute efter ett industriellt system så väljer du ett sådant.

Vill du använda din hallonpaj som en microcontroller så programmerar du med C eller något annat språk. Vill du använda den som en PLC så programmerar du i codesys och får PLC systemets sätt att utföra styrningen med ett cykliskt arbetssätt. Men du ska naturligtvis krångla till det och gå tillbaka ett steg för att göra något helt annat. Nästa projekt kan du försöka bygga om en Cessna till en ubåt, eller varför inte en ubåt till en rymdfärja, eller en spishäll!
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Al_Bundy skrev:Jag är den som utforskar områden och testar det som folk anses är omöjligt och jag lyckas ibland. Sedan finns det folk som lägger sig ned och drar upp tröjan och spelar död.
Nej..

Du är den som vill använda en pryl till något som den inte är avsedd för, och ställer frågor om hur det skall gå till.
När du efter mycket om och men (i bästa fall) begriper att prylen inte funkar som du trodde (eller ville att den skulle funka) så klassar du prylen värdelös.

Att inte jobba enligt din modell är inte att "dra upp tröjan och spela död" det är snarare ett sundhetstecken.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Mindmapper skrev:
Al_Bundy skrev:
Nerre skrev:Att du frågar efter goto visar att du fortfarande inte har förstått hur en PLC är tänkt att fungera...

Jag vet hur en PLC fungerar. Men jag vill programmera den som en mikrokontroller utan att använda en mikrokontroller.

Helt idiotiskt. En PLC är gjord för att vara stabil och tillförlitlig för att styra industriella processer på ett så säkert och tillförlitligt sätt som möjligt. Därför har man lagt ner pengar och metoder för att för att få styrelektronik samt in- och utgångar så robusta och tillförlitliga som möjligt. Även det cykliska arbetssättet är valt för att vara tillförlitligt för industriellt bruk. Det finns industriella standarder för att programmera dessa system där både vilkorsstyrning och sekvensstyrning är definierade för att utföra det de ska. Du kan få PLC med en massa alternativ på utgångar, relä, transistor, tyristor, triac, analoga spänningar, analog ström, profibuss, modbuss, rs485, industriell ethernet, etc. Men bussar som är framtagna för konsument elektronik som IIC bussen är inte målgruppen.

Att använda en PLC som mikrocontroller är som att ta en dyr rubust SUV med 4-hjulsdrift och bygga om den till en billig bil för för under 100 000 kr. Vill du ha en microcontroller som kan jobba med lågnivå så utgår du från ett sådant system för att hålla ner kostnaderna. Är du ute efter ett industriellt system så väljer du ett sådant.

Vill du använda din hallonpaj som en microcontroller så programmerar du med C eller något annat språk. Vill du använda den som en PLC så programmerar du i codesys och får PLC systemets sätt att utföra styrningen med ett cykliskt arbetssätt. Men du ska naturligtvis krångla till det och gå tillbaka ett steg för att göra något helt annat. Nästa projekt kan du försöka bygga om en Cessna till en ubåt, eller varför inte en ubåt till en rymdfärja, eller en spishäll!
Men jag tränar bara på PLC logik. Ta det lungt.

För att bli bra på att hantera svåra problem så måste man ge sig på dem också.

För 3 dagar sedan kunde jag inte skriva egna bibliotek i C/PLC men idag kan jag det och jag förstår SPI nu.

Jag har för mig att i Codesys så går det att skapa bibliotek som körs i bakgrunden som inte behövs anropas ifrån en task.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

För 3 dagar sedan kunde jag inte skriva egna bibliotek i C/PLC men idag kan jag det och jag förstår SPI nu.
Det tror jag inte alls på, varken kunna skriva bibliotek eller förstå SPI.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

TomasL skrev:
Det tror jag inte alls på, varken kunna skriva bibliotek eller förstå SPI.
Jag lyckades skriva två bibliotek. En till MCP3008 och en till MAX7219.

Allt detta i PLC.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej, jag tror inte du har lyckats skriva ett bibliotek för dessa, snarare kod som i bland fungerar och ibland inte.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

TomasL skrev:Nej, jag tror inte du har lyckats skriva ett bibliotek för dessa, snarare kod som i bland fungerar och ibland inte.
Tro gör man i kyrkan.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Javisst, och nej, du har inte skrivit några bibliotek, möjligtvis en snutt kod som eventuellt fungerar under väldigt specifika förhållanden.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Al_Bundy skrev:
Al_Bundy skrev:

Men jag tränar bara på PLC logik. Ta det lungt.
För att bli bra på att hantera svåra problem så måste man ge sig på dem också.

Jag har för mig att i Codesys så går det att skapa bibliotek som körs i bakgrunden som inte behövs anropas ifrån en task.
Och då anser du att rätta sättet att träna PLC logic är att programmera PLC'et som en mikrokontroller?????????????????
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Al vill alltså kommunicera med externa enheter från sin PLC via ett serieprokoll.
Självklart kan man göra det!
Dock skrivs inte kommunikationsrutinen på ladderspråk. Den görs i ett "lågnivåspråk" som körs i bakgrunden i en egen tråd med egna timers och interrupt utan att störa den sekventiella ladderexekveringen.

Det är inte fel att göra det du försöker göra, man måste bara göra det på rätt sätt.

Hade du haft en siemens PLC så hade den kommunikationsrutinen funnits inbyggd beroende på licens.

Nu kör du codesys och då finns en hel uppsjö färdiga plugins att ladda ner. Protokollstöd för i2c och spi finns redan.
Så det är bara att skapa en "devicefil" som beskriver hur din i2c-krets ska fungera. http://forum.codesys.com/viewtopic.php?t=5744
Skriv svar