Resterna av en kinaväggvårta
Re: Resterna av en kinaväggvårta
I en spec kan man ju knappast skriva att maxströmmen får ligga inom ett intervall. Det borde i så fall stått 950 mA.
Varför inte? På ett ex kanske du kan få ut 960mA och på ett annat 1030mA. Båda ligger inom spec.
Jmf hFE på transistorer där du har min/max och typvärde angett.
Jmf hFE på transistorer där du har min/max och typvärde angett.
- lillahuset
- Gått bort
Och då anger man 960mA eller hellre 900mA för att ha lite marginal.
Nä, i Kina anger man normalt 2000mA i så fall för att ha lite marginal. Jämför med kapaciteten på laddningsbara batterier 

- lillahuset
- Gått bort
Frågan man vill ha svar på är ju: Klarar den här att driva min produkt som drar 1000 mA?
Om det är specat med ett intervall, innebär det då att hälften av vårtorna inte kommer att klara det? Och jag får gissa vilka?
Om det är specat med ett intervall, innebär det då att hälften av vårtorna inte kommer att klara det? Och jag får gissa vilka?
- lillahuset
- Gått bort
Äh, det är nog bara någon kontorsträl som inte förstår elektronik som har skrivit det. Nöj dig med 500mA. 

... och sedan är det bara att ringa till lämplig saneringsfirma för att få bort lukt och fuktskador från allt som har legat i kyl och frys.sebastiannielsen skrev: (Är man dock bortrest en längre tid är det ju faktiskt säkrast att bara dra av huvudbrytaren helt, då slipper man också det där med "oj, glömde koppla in xxx" utan när man kommer hem igen drar man på huvudbrytaren igen)
-
- Kontakt:
carpelux: Självklart förutsätter det att man tömt kyl och frys också. Vilket jag trodde var standard när man åkte bort längre tider.
Varför skulle man tömma frysen innan man åker bort?
Känns lite kontraproduktivt att inte använda frysen till det den är tänkt för, dvs lagra matvaror en längre tid utan att de ska bli dåliga.
Känns lite kontraproduktivt att inte använda frysen till det den är tänkt för, dvs lagra matvaror en längre tid utan att de ska bli dåliga.
Å andra sidan, med tanke på antalet vårtor som produceras och säljs, så är det konstigt att inte fler tar eld.
Så kvaliteten borde vara rätt hög, dvs risken att nått händer är nästan obefintlig.
Så kvaliteten borde vara rätt hög, dvs risken att nått händer är nästan obefintlig.
-
- Kontakt:
LaRdA: Jag tänker mer i banorna att frysen är till för att man inte ska behöva gå till affären varje dag. Ska huset/lägenheten stå tomt en längre stund så ser jag det bara det som vettigt att man faktiskt tömmer ur kyl och frys, och då kan man ju faktiskt passa på att torka rent och frosta av så det blir fräscht. Maten gör ju mer nytta i magen än i kylen/frysen. I samma veva kan man ju passa på att stänga av vattnet också för att helt eliminera risken för vattenskador.
Vad händer om du får ett sådant där "fulströmavbrott" som drar JFB eller en dvärg? Då är du tillbaka på samma problem.
Det var förresten ett "fulströmavbrott" som gjorde att adaptern till min raspberry pi drog sin sista suck. Hände inget med den förutom att den slutade fungera, eftersom det var en vettig modell som hade inbyggda säkerhetskretsar.
Och det är också dessa "fulströmavbrott" och dålig elkvalité som i de flesta fall får "kinaadaptrar" att t.ex. bli för varma, börja brinna eller liknande.
Sedan får man ju tänka på att det där PTC-motståndet som utgör mjukstarten till kompresson har ju en förmåga att bli varma och... nästan fatta eld.
Så när det gäller brandsäkerhet och eladaptrar och övrig elutrustning i hemmet så ser jag på saken:
Att börja dra ut allt och sådant varje natt eller minsta lilla man bara ska ut på en kortpromenad, precis som om det vore levande ljus, är att överdriva.
Däremot att stänga av huvudström och huvudkranar, tömma ut kylskåp och frys, inför en större semester då huset kommer stå tomt veckovis, är dock en vettig idé.
Vad händer om du får ett sådant där "fulströmavbrott" som drar JFB eller en dvärg? Då är du tillbaka på samma problem.
Det var förresten ett "fulströmavbrott" som gjorde att adaptern till min raspberry pi drog sin sista suck. Hände inget med den förutom att den slutade fungera, eftersom det var en vettig modell som hade inbyggda säkerhetskretsar.
Och det är också dessa "fulströmavbrott" och dålig elkvalité som i de flesta fall får "kinaadaptrar" att t.ex. bli för varma, börja brinna eller liknande.
Sedan får man ju tänka på att det där PTC-motståndet som utgör mjukstarten till kompresson har ju en förmåga att bli varma och... nästan fatta eld.
Så när det gäller brandsäkerhet och eladaptrar och övrig elutrustning i hemmet så ser jag på saken:
Att börja dra ut allt och sådant varje natt eller minsta lilla man bara ska ut på en kortpromenad, precis som om det vore levande ljus, är att överdriva.
Däremot att stänga av huvudström och huvudkranar, tömma ut kylskåp och frys, inför en större semester då huset kommer stå tomt veckovis, är dock en vettig idé.
-
Tömma frysen när man åker bort går bra när man bara har vodka och glass i den och i övrigt lever på hämtmat. Dvs innerstadshipsters med stort skägg och no clue.
Ett haveri på frys eller elförsörjning till densamma in house är så sällsynt att det tom finns med i hemförsäkringen. Ytrre strömavbrott är så kortvariga att det inte hinner förstöras något eller så behöver du inte åka hem igen ( prrmanent utslagen strömförsörjning av ryska kryssningsmissilet)
Vattenskador pga inre läckage är nästan alltid undantagna från försäkringen tack vare man definierat snåriga regler som säkert vatten. Det hjälper ju såklart inte att det är en fackman som utfört det, läckage blir det bara om det inte är fackmannamässigt utfört, per defintion. Allt i syfte att slippa betala.
Så stäng av vattnet.
Slå på larmet. Be grannarna titta till.
Aptera claymore minorna mot obehöriga och glöm inte varningskylten för minor på samtliga EU språk.
Trespassers WILL be shot!
Ett haveri på frys eller elförsörjning till densamma in house är så sällsynt att det tom finns med i hemförsäkringen. Ytrre strömavbrott är så kortvariga att det inte hinner förstöras något eller så behöver du inte åka hem igen ( prrmanent utslagen strömförsörjning av ryska kryssningsmissilet)
Vattenskador pga inre läckage är nästan alltid undantagna från försäkringen tack vare man definierat snåriga regler som säkert vatten. Det hjälper ju såklart inte att det är en fackman som utfört det, läckage blir det bara om det inte är fackmannamässigt utfört, per defintion. Allt i syfte att slippa betala.
Så stäng av vattnet.
Slå på larmet. Be grannarna titta till.
Aptera claymore minorna mot obehöriga och glöm inte varningskylten för minor på samtliga EU språk.
Trespassers WILL be shot!

Det har man väl kylskåpet till? I frysen förvarar vi saker som ska sparas i mer än en vecka. 1-2 månader tror jag är genomsnittlig tid som grejer ligger i vår frys.sebastiannielsen skrev:LaRdA: Jag tänker mer i banorna att frysen är till för att man inte ska behöva gå till affären varje dag.
Eller när man får hem ett rådjur efter en vägincident, eller plockar upp fisknätet och det är fullt med krabb och hummer, eller man får ett bra pris på en dosa räk, eller.....osv