Minisynth *KLART!*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Sådär, nu har jag lekt ihop en liten låt med MiniSynthen. (Inspelad i Cubase.) Märkte att det mest är trumpeterna som hörs i vissa högtalare, men i andra låter det bra. Om ni vill ha låten mastrad så kostar det. :D

Hur som helst, här är den: MP3-fil (987kB.)
Eventuellt så lägger jag upp en till senare, i en annan stil.

edit: Snyggade till länken.
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

Haha, stiligt! 8) Tycker det låter rätt bra!

OffT (Ledsen): Angående insekterna; denna dök upp på fönstret här idag, någon som vet vad det är är något? Äcklig tycker jag att den ser ut iaf.

http://files.upl.silentwhisper.net/upload9/kr_rygg.jpg
http://files.upl.silentwhisper.net/upload9/kr_sid.jpg

Kul att du lyckades slutföra projektet. Till skillnad mot vad jag brukar göra. :roll:
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

insekten är en så kallad "bärfis". ta det varligt med den annas lär du få känna på varför den heter som den gör... :) ofarlig och ganska snäll dock...
Mutiaz

Inlägg av Mutiaz »

Hörru det är ju en bärfis ju!

edit: Jäklar jag hann inte före =(
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det där lät ju riktigt bra! :)

Angående bärfisen: Ta det lugnt med den och inga snabba rörelser så händer inget. Annars så lämnar den ifrån sig en lukt som kan påminna om bittermandelolja. Om man sedan skulle få en i munnen så smakar det extremt beskt. Har dock inte testad det utan hört om det. :) Men dom är som sagt helt ofarliga.
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

Hehe, det är alltså så en bärfis ser ut. :lol: Är aningens natur-handikappad.
Tog det inte speciellt försiktigt med den, faktiskt. Ruskade ganska rejält på fönstret, men den lämnade inte ifrån sig någon lukt (vad jag kände innefrån iaf).

Nog med offtopic från mig.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Låter hur bra som helst, Jimmy! Snyggt jobbat! :tumupp:
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Japp, snyggt bygge! Jag vet inte om jag riktigt fattar vad den gör. Men jag antar att du ansluter ett vanligt enkelt MIDI-keyboard till den och så "klär" den tangenttryckningarna med riktiga ljud som du tar ut genom en högtalarutgång. Finns möjlighet att spara osv? Eller är den ansluten till datorn ochså?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Men jag antar att du ansluter ett vanligt enkelt MIDI-keyboard till den och så "klär" den tangenttryckningarna med riktiga ljud"...

Jo, så kan man säga att det fungerar.

Det är helt enkelt en synth utan tangenter och knappar. Alla inställningar görs på någon annan synth (som man även spelar på) eller i ett musikprogram och så skickas allt över till Minisynthen, som förresten har en MIDI-ingång och en LINE-utgång.

"Finns möjlighet att spara osv?"

Det finns inget som behöver sparas. Den har alltid 16 kanaler och 256 ljud. Sedan är det bara att välja vilket ljud som ska ligga på vilken kanal, m fl inställningar. Detta görs som sagt antingen i ett musikprogram eller på en annan synth.

"Eller är den ansluten till datorn ochså?"

Det kan den vara om man vill, men det är absolut inget måste för att den ska fungera. Inget fuskbygge här inte. :)
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ok! Ja, det som var fräckast var ju nästan att du lyckats göra den så liten så att den fick plats i ett kassettbandsfodral! De blåa LED'sen var ju bonus också! 8)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Årets citat utan tvekan:
Från insekter till optokopplare: :lol:

Riktigt coolt projekt! Och som väntat mycket imponerande musik från JimmyAndersson såklart :) Har du sekvenserat varje kanal i Cubase eller är det spelat på ett Midi-keyboard?

Gillar att du leker med Velocityn på trumpeten emellanåt och inte bara kör på 100% hela tiden så att säga, och pitchbendningarna också. Ljuden låter ju som vanliga Midiljud (vilket kanske inte är så konstigt..), speciellt det där sågtands (?)-brasset som kommer in vid 0:13. =)
Däremot tycker jag basen lät väldigt bra. Lite skönt funkig beat faktiskt :) På tal om bas och Cubase så gjorde jag förresten en inspelning på Super mario bros. temat på bas härom veckan =) Blev rätt okej.. Börjar gilla Cubase mer och mer ju mer jag använder det.. Känns inte alls lika lockande att göra grejer i Renoise längre :?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tack :)

Allt är inspelat från ett MIDI-keyboard (Yamaha DX7 i detta fallet).

Detaljer: Spelade först in trummorna (BD, SD, Hihat) från början och till den första crashen (som jag pillade in manuellt efteråt.) Kopierade trummorna till resten av låten. Därefter spelade jag in trummorna i introt. Sedan stråkar som panorerades lite till vänster. Spelade in ett nytt spår med stråkar som hade lite mjukare ljud och panorerade lite mer åt höger. Sedan två kanaler med olika pianoljud. Därefter basen.

Till slut ville jag ha någon melodi så jag letade trumpetljud men hittade sågtands-brasset och spelade in det spåret istället. Allra sist spelade jag in trumpetljudet. Förutom pitch så använde jag ibland "glidningar" från en svart till en vit tangent och ibland även med två tangenter samtidigt, för att det inte skulle låta för kliniskt.

Kul att du har börjat trivas med Cubase! Kul idé att göra en inspelning på Super Mario Bros-temat. :)

Något som jag vill fixa till Minisynthen är en mindre spänningskälla. (Den vill ha +5V, +12V och -12V.) För tillfället använder jag ett nätagg som är lika stor som 10st minisynthar och det känns lite trist.
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

Wow! Impressive! :bravo:
Frågan är om man skulle kunna bygga något liknande med ett gammalt AWE32 ljukort? Det har ju default samplingar liggandes i ett ½Mb ram samt har en FM syntes med filter.
Skulle det vara möjligt att spänningsätta ett vanligt ljudkort och styra det via gameporten (mpu 401) ? Har haft olika vilda idéer om liknande projekt men aldrig påbörjat dom.
Ett annat var att bygga in en 486'a eller en P1'a som bas med ett AWE32/64 samt ett enklare interface där man kunde välja olika färdiga SoundFont filer att ladda ner på ljukortet, allt i en liten lådda i rackformat. Men jag är inte mjukvarumänniska, tyvärr.

Några tips? Länkar till liknande projekt på nätet?!! :humm:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jodå, det går att styra ett vanligt ljudkort utan dator via gameporten. Har själv varit nyfiken på att bygga en synth av ett AWE32-kort, som är riktigt trevliga. På Amiga-tiden sparade jag en sajt som handlade om detta, men jag vet inte riktigt var de filerna finns längre. (Länge sedan jag kopplade upp den, tyvärr.)

Intressant idé att använda en gammal dator med ljudkort som synth. Har en 386a som är arbetslös för tillfället, så man vet aldrig om jag lånar idén. :)
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

Be my guest! Vore otroligt trevligt!
Har en liten dröm om att kunna skapa en ljudburk basserad på ett AWE32 och en liten HD i. Blir ju lite av en sampler och FM synth i ett.
Det borde ju inte vara omöjligt.
Men kan man komma åt wavetable delen på ett AWE utan att använda ISA bussen?
Skriv svar