Frys AEG Arctis 75235-GA håller ej kylan

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
RoPa

Re: Frys AEG Arctis 75235-GA håller ej kylan

Inlägg av RoPa »

Då är frysen isärplockad och jag har mätt upp lite saker.
Det verkar vara ok rent elektriskt, kompressorn får 230V och fläkten får sin matning den med.
Temperatursensorerna verkar hela (båda visar samma värden, 2,84K och 1.21V vid +24 grader).
Avfrostningsellementet är urkopplat men fick å andra sidan ingen spännig.
Temperaturen i frysen anges till +20 på displayen och sjunker inte.

Så, vad gå vidare med?
Värmeradioatorn på baksidan blir inte varm och men kompressorn blir ljumme, den skapar alltså ingen kyla.
Kompressorn vibrerar inte heller kännbart när man tar i den, den bara surrar, med ett "kvrittrande" ljud.
Misstänker att anting går den helt utan motstånd (inget mottryck byggs upp = ingen gas i systemet) eller så går den inte runt alls (motorn släppt från kompressorn?).

Någon som har tips?

Ventilfel var det någon som nämnde tidigare i tråden. Är det något som sitter inne i kompresorn?
Hur styrs den? Finns det något elektriskt i kompressorn som kan gå sönder? Tänker på den låda som sitter på sidna av komressorn.

Jag ser även att det är ganska mycket ärg på rören invid förgasaren (tror jag att den heter...).
Efter radiatorn går det grova röret in i en "korv formad svulst" och kommer ut som ett tunnt rör som är vikt tillbaka och virat flera varv runt "korven" för att därefter gå in i frysskåpet. Gissar att det är där som trycket minskas och gasen blir kall.
Kan det ha blivit kondens på denna så den blivit fuktig och därefter ärgat så att det har blivit en läcka?
En kollega hade fått byta kompressorpaket i sin hörnkyl efter att ett rör (på varma sidan ) som var nerböjt i kondensvattenförångarkaret ärgat sönder.
Den kylen kostade 25' så där var det värt att ta in en service tekniker och byta kompressor för 4', är ju tveksamt på en frys för 10'

Se bilden.
20160501_163636-1_resized.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Hmmm...

Kompressorn är nu 55 grade och radiatorn är fortfarande inte varm. Temperaturen i skåpet är 19 grader (sjunkit en grad men det är inte signifiakt).

Däremot undrar jag var detta rör tar vägen, det blanka?
Det kommer ut från kompressorn och är varmt (kan vara at det bara är värmt av kompressorn) och är svalt när det kommer tillbaka och ansluts till radiatorn.
Röret är 30 grader både 5cm från inlödningen och 5cm från att det försvinner in i skåpet...

Det kopparfärgade kommer tillbaka från insidan frysskåpet..

Vad är det för blankt rör? Varför går det inte direkt från kompressorn till radiatorn?
Sitter det någon "ventil" där inne som inte öppnar?

Kan inte se var det tar vägen, men det kommer ju ut där det gick in...
20160501_170405-1_resized.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det du ser på bilden är torkfiltret med en bit av den inlödda kapillären.

Ärgen bero på kondens från kapillär-röret då den med ganska linjär tryckfall med längden når en punkt någonstans efter kapillärröret där det går under daggpunkten och daggen börja fälla ut.

Jag tror personligen inte att det har blivit någon läcka då det är ganska tjock koppar i dessa filter och kapillärröret (0.5 - 1 mm) och såå mycket ärg tycker jag inte att det ser ut som, och dessutom blir det gärna olja kring en läcka eftersom det är mineraloljesmort om denna är fylld med R600a som kylmedium och en kylkompressor spottar ut ganska mycket olja på högtrycksidan vilket innebär att det finns olja i hela kylsystemet och lite av det följer med vid en läcka.

System som fungerar så hör man alltid varierande gurglande sus i kapillärröret på olika nivåer och med noggrann lyssning så kanske man kan höra om det susar, vilket det borde göra även om systemet är ganska gas-tom.

Om det inte gör det så är det risk att det är ventilfel i kompressorn.

---

Vid byte av kompressor så byts även torkfiltret då det är extra viktigt att det är väldigt torrt när man använder HC-köldmedel som R600a - annars fäller is ut i kapilläröret och korkar igen det mer eller mindre invändigt och därför bör man ligga på typiskt 10 ppm fukt i systemet. Om felet beror på att det är fukt i systemet så man kyla en kort stund innan det tar stopp mer eller mindre helt.

---

röret som du ser brukar gå en slinga runt i ramen runt dörren för att det inte skall frysa fast med tiden och genom att hålla ramen runt dörren något varmare så flyr fukten inåt kallare delar i frysutrymmet.

i och med att du har lite värme som går ut så verkar kompressorn pumpa lite grand i alla fall - lyssna på hur kapillären låter, kanske kontaktmickrofon/stetoskop och är det konstant sus utan avbrott så är det bara gas som går runt medans är det korta avbrott så finns det kondenserad vätska med i bilden.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Vad fiffigt att leda runt gasen för att tina dörrlisten!

Nä det kyler inget vidare, ner tre grader nu till17 grader i skåpet.
Det hörs inget gurgelljud (känner igen det ljud du talar om).
Att den hickade till och fungerade igen tidigare måste ha varit en slump.

Kompressorn är nu 70 grader på ytan och har gått konstant sedan skåpet slogs på.
Radiatorn är rumstempererad...
Så oavsett felet, ventil i kompressor eller brist på gas (troligen det tidigare då) så misstänker jag att det är kört!

När jag köper nytt, vilket märke ska man välja?
Denna är som bekant en AEG/Electrolux med en ACC kompressor, ska man hellre gå på en modell med Danfoss kompressor?
Skriv svar