Precis så är det, kvalitet kostar, även i Kina.AndersG skrev: Naturligtvis har man ett ansvar för vad man köper, men alla har kanske inte kunskapen att bedöma vad en rimlig kostnad är.
Kinesjunk...
Re: Kinesjunk...
Re: Kinesjunk...
Och hur många gånger ser man inte "Proudly made in the USA" på kartongen på lite dyrare saker, sen när man kollar på baksidan av produkten så hittar man ändå den där typiska fula vita dymoetiketten "Made in China" sen när man kollar inuti så ser det ut som nått ett litet barn har snurrat ihop med div skrot ur soporna.
- lillahuset
- Gått bort
- Inlägg: 13969
- Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
- Ort: Norrköping
Re: Kinesjunk...
På Estonia (den som sjönk) träffade jag en kille på muggen som sa att det sämsta de någonsin gjort var att lägga ut produktion i Baltikum. Han var såååååå jääääävla trött på att åka dit och reda ut problem. Men det är iofs ett kvartssekel sedan.
Tekko: Jag har sett så inihelvete mycket skit från USA och GB så hälften vore nog. Och även en hel del skit från konungariket Sverige.
Tekko: Jag har sett så inihelvete mycket skit från USA och GB så hälften vore nog. Och även en hel del skit från konungariket Sverige.
Re: Kinesjunk...
Det är korrekt, de bytte ut flera år gamla laddare för att ett fåtal hade gått varma. Det tycker jag är seriöst.Tekko skrev:Fast hade inte apple en jätterecall för ett tag sen på nån av deras usb laddare pga kinajunk?
Re: Kinesjunk...
Det är väl så att det inte primärt handlar om vilket land grejerna tillverkas i utan av vilket företag i landet. I vissa länder finns det kanske många "lycksökare" eftersom det sällan får några konsekvenser att leverera skitprodukter. Man får alltid nya kunder och det finns ingen lagstiftning som kunderna kan luta sig på om man inte har skrivit jättedetaljerade avtal.
Problemet är att företag i väl utvecklade industriländer har vant sig vid att industrin har en viss miniminivå och det finns kanske en massa standardavtal som tillämpas vilket gör att specifikationerna inte behöver vara så detaljerade. Men beställer man från nån i annat land har de kanske inte alls samma erfarenhet av att använda standardavtal utan de tittar enbart på exakt vad som står i beställningen. Det kanske t.o.m. är så att när de tillverkar en prototyp för att visa upp för kunden så gör de det in-house eller hos underleverantör A, sen när grejen ska serietillverkas gör de det hos en underleverantör B som inte använder samma utrustning.
Mycket av problemen skulle alltså antagligen lösas med tydligare avtal. Här i Sverige ser vi ju problemet rätt mycket inom offentlig upphandling, anbudsgivarna försöker ta alla genvägar de kan för att bli billigast, även om det innebär att de hoppar över självklara saker som råkar saknas i upphandlingsunderlaget.
Problemet är att företag i väl utvecklade industriländer har vant sig vid att industrin har en viss miniminivå och det finns kanske en massa standardavtal som tillämpas vilket gör att specifikationerna inte behöver vara så detaljerade. Men beställer man från nån i annat land har de kanske inte alls samma erfarenhet av att använda standardavtal utan de tittar enbart på exakt vad som står i beställningen. Det kanske t.o.m. är så att när de tillverkar en prototyp för att visa upp för kunden så gör de det in-house eller hos underleverantör A, sen när grejen ska serietillverkas gör de det hos en underleverantör B som inte använder samma utrustning.
Mycket av problemen skulle alltså antagligen lösas med tydligare avtal. Här i Sverige ser vi ju problemet rätt mycket inom offentlig upphandling, anbudsgivarna försöker ta alla genvägar de kan för att bli billigast, även om det innebär att de hoppar över självklara saker som råkar saknas i upphandlingsunderlaget.
Re: Kinesjunk...
Precis. Om vi anknyter till fartyget ovan, så byggdes traditionellt alla skärgårdsfärjor i Finland, på varv med gedigen erfarenhet. Det behövdes inte så mycket av köparen. Sedan byggdes en i Litauen och beställaren insåg aldrig att det då krävdes ett helt annat åtagande av köparen. Dvs att man måste specifisesa allt och övervaka allt... Samma med de finlandsfärjor som i tiden byggdes i Split. Man ser på detaljarbetet..
Re: Kinesjunk...
Angående kinagrejerna så behöver inget land, importör eller köpare inom EU misstänka att något inte står rätt till för kinagrejerna de köpt in är ju CE märkta. 

- hcb
- Moderator
- Inlägg: 6002
- Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
- Skype: hcbecker
- Ort: Lystrup / Uppsala
- Kontakt:
Re: Kinesjunk...
Det varierar kraftigt mellan inköparna också. Clas O gör egna EMC/EMI-tester på saker de tar in (jag vet inte om det är alla, dock), medan diverse nätbutiker garanterat inte gör ett skvatt.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 35164
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Kinesjunk...
Roligt du nämnde just det. När jag jobbade på IKEA hjälpte vi våra socialistiska bröder i öst att starta möbelproduktion åt IKEA och när vi hade representanter från fabrikerna på besök i Sverige gick de runt och klankade ner på möbler de såg i varuhuset i Älmhult. Vi hade så djävla höga krav på dem, men inte alls samma höga krav på andra (svenska) tillverkare. Man fick ju skämmas lite grann, då vi körde hårt med ryssar och ester vad gällde kvalitet.lillahuset skrev:På Estonia (den som sjönk) träffade jag en kille på muggen som sa att det sämsta de någonsin gjort var att lägga ut produktion i Baltikum. Han var såååååå jääääävla trött på att åka dit och reda ut problem. Men det är iofs ett kvartssekel sedan.
Jag har också åkt Estonia flera gånger.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 35164
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Kinesjunk...
MÅSTE lägga till de här:
CE-märkta brandventilatorer från Nytec. Luckor med CE-märkning ska öppna på sådant sätt att gas och rök kan ventileras fritt (öppnas 140 grader t ex), motstå brand i 5 minuter och fortfarande kunna öpnna, klara viss snölast, inte rasa igen efter viss tid eller kollaps.
Våra luckor är också CE-märkta men tillverkade av oss i Sverige.
Nytecs, betydligt billigare luckor kommer från Polen där de också fått sin CE-märkning. Klarar de våra svenska CE-krav, vilka är samma som de polska??? NO FUCKING WAY!!!
CE-märkta brandventilatorer från Nytec. Luckor med CE-märkning ska öppna på sådant sätt att gas och rök kan ventileras fritt (öppnas 140 grader t ex), motstå brand i 5 minuter och fortfarande kunna öpnna, klara viss snölast, inte rasa igen efter viss tid eller kollaps.
Våra luckor är också CE-märkta men tillverkade av oss i Sverige.
Nytecs, betydligt billigare luckor kommer från Polen där de också fått sin CE-märkning. Klarar de våra svenska CE-krav, vilka är samma som de polska??? NO FUCKING WAY!!!
Re: Kinesjunk...
Vissa länder har ju en lite annan synd på produktion och löften, exempelvis de nordiska länderna, japan, säkert tyskland också, där tar man ju ett visst ansvar för vad man tillverkar och det finns (eller fanns iaf) en statlig kontroll på saker, men framförallt så blir det som man säger att det ska bli. Så är det inte i alla länder, exempelvis kina, men det gäller även flertalet länder i sydeuropa, där är det istället köparens ansvar att se till att allt är korrekt.AndersG skrev:Precis. Om vi anknyter till fartyget ovan, så byggdes traditionellt alla skärgårdsfärjor i Finland, på varv med gedigen erfarenhet. Det behövdes inte så mycket av köparen. Sedan byggdes en i Litauen och beställaren insåg aldrig att det då krävdes ett helt annat åtagande av köparen. Dvs att man måste specifisesa allt och övervaka allt... Samma med de finlandsfärjor som i tiden byggdes i Split. Man ser på detaljarbetet..
Jag har pratat med japaner om detta, och dom gillar att göra affärer med Svenskar just efterssom affärsfilosofin och synen på kvalitet är densamma, framförallt så stämmer det som sägs, anger man hur något ska vara så blir det också så. (Undantag finns givetvis, men i stort)
jag läste även om när österrike övergav svenska stridsflygplan och köpte amerikanskt istället för Gripen, och dom var lite bedrövade över att få en sämre leverantör, minns inte det exakta citatet men det var typ "När vi får ett problem med ett drakenplan så får vi full teknisk support, och sedan beställer vi delar som kommer på utsatt datum, och det är rätt saker i paketet, dessutom passar det rakt av, så är det inte med amerikanska flygplanstillverkare"
Och då är nog USA en bit bättre än asiaterna i det hänseendet.
När jag jobbade för en japansk världskoncern för många år sedan så fick jag berättat för mej hur det gick till när man producerade hög kvalitet i billiga asiatiska länder, dom byggde först upp en hel produktionslina i en japansk fabrik, trimmade in den och startade produktionen, när allt funkade så flyttade man hela linan med personal och allt till ett asiatiskt låglöneland, sedan bytte man succesivt ut de japanska arbetarna mot lokala arbetare som lärdes upp av japanerna, dessa fick förstås mycket lägre lön än vad japaner har, men högre än brukligt i det billiga landet, tillslut var det bara ledning och kvalitetskontroll kvar, resten var låglönearbetare, och de japanerna som flyttat med var tillbaka i japan och byggde upp nästa produktionslina.
Så gör man förstås inte alltid, speciellt inte mindre företag, men ska man hålla hög kvalitet och producera stora mängder är det nog ett bra sätt, jag gissar att japanska biltillverkare gör ungefär likadant.