Stegmotorn missar steg (mach3)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor

Re: Stegmotorn missar steg (mach3)

Inlägg av X-IL »

Till att börja med är det ena ett svarv-program, det andra ett fräsprogram. Sen verkar du ha tummått i roadrunner? Svarvprogrammet rör väl aldrig Y heller?

EDIT: Du har bara en motor inkopplad eller? i roadrunner kör den ju inte alla motorerna samtidigt hela tiden...
Anders K

Inlägg av Anders K »

X-motor inkopplad, mach3 uppsatt i mm (men ja, roadrunner är ju onekligen tum).

I svarvprogrammet (ball) går X- och Z-motor medans Y är stilla. Felet borde väl dyka upp här också tycker jag?

Ingen som har ett fräsprogram att dela med sig av, så att jag kan prova att köra något annat än roadrunnerprogrammet.

Börjar ändå luta åt att bygga ihop elskåpet med nuvarande BOB-kort så att man kan koppla in alla tre motorer på fräsen. Fortsätter det krångla så vet man ju iaf vilken pryl som sannolikt krånglar.
primerone

Inlägg av primerone »

Du kan ju prova att köra det bifogade programmet. Gjort för en 3 axlig fräs och kör ett antal cirklar (X och Y axel) med korta stopp för ändring av Z nivån.

Om du väljer att bygga ditt system med befintligt BOB rekommenderar jag att du gör plats för ett ev. ersättnings BOB storleksmässigt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Anders K skrev:X-motor inkopplad, mach3 uppsatt i mm (men ja, roadrunner är ju onekligen tum).

I svarvprogrammet (ball) går X- och Z-motor medans Y är stilla. Felet borde väl dyka upp här också tycker jag?
Inte om det inte är ett fel, det jag var ute och fiskade efter var att det var riktiga pauser för X just där, t ex raka snabbförflyttningar i Y eller Z, så att motorn faktiskt skulle stå still.
Anders K

Inlägg av Anders K »

Som jag skrivit innan går DROn på skärmen trots att stegmotorn står still...

Tack för programmet! Får testa imorgon!
Anders K

Inlägg av Anders K »

primerone skrev:Du kan ju prova att köra det bifogade programmet...
Tack!

Men, den klagar på "Radius to end of arc differs from radius from start" tyvärr. Stannar på N110.w

Tack ändå.

Jag bygger ihop skiten nu. Så får vi se hur det går när allt är uppkopplat på fräsen.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja du skrev att DROn gick, men inte för vilken axel osv. Jag tänkte att oftast är det de lätta felen som är svårast att hitta, speciellt när det är någonting nytt man håller på med. Eftersom det var programberoende dessutom och du bara hade en motor inkopplad så lade jag ihop 1 och 1 och fick uppenbarligen 3.
H.O

Inlägg av H.O »

> Men, den klagar på "Radius to end of arc differs from radius from start" tyvärr. Stannar på N110.

Då är antagligen IJ-mode I koden inte samma som vad du har inställt I Mach3. Config->General Config->IJ Mode.

Jag undrar om inte X-IL är nått på spåren här.... här är ett annat program du kan testa, det är en kontinuerlig spiral så X och Y skall röra sig hela tiden.

Kod: Markera allt

G0 G17 G40 G49 G50 G64 G80 G90 
G0 X0 Y0 (Move to center)
G0 Z2
M03 (Start spindle)
M8 (Turn on coolant)
G01 Z0 F1000
G2 Y0 X3.5 R1.75 F1000
Y0 X-3.5 R3.5
Y0 X7 R5.25
Y0 X-7 R7
Y0 X10.5 R8.75
Y0 X-10.5 R10.5
Y0 X14 R12.25
Y0 X-14 R14
Y0 X17.5 R15.75
Y0 X-17.5 R17.5
Y0 X21 R19.25
Y0 X-21 R21
Y0 X24.5 R22.75
Y0 X-24.5 R24.5
Y0 X28 R26.25
Y0 X-28 R28
Y0 X31.5 R29.75
Y0 X-31.5 R31.5
Y0 X35 R33.25
Y0 X-35 R35
Y0 X38.5 R36.75
Y0 X-38.5 R38.5
Y0 X42 R40.25
Y0 X-42 R42
Y0 X45 R43.5
Y0 X-45 R45
X45 Y0 R45
Y-20 X25 R20 Z2
M9  (Turn off coolant)
G0 X0 Y0 Z2  (Return to center)
M5 (Stop Spindle)
M30 (Rewind)
Anders K

Inlägg av Anders K »

X-IL skrev:Ja du skrev att DROn gick, men inte för vilken axel osv. Jag tänkte att oftast är det de lätta felen som är svårast att hitta, speciellt när det är någonting nytt man håller på med. Eftersom det var programberoende dessutom och du bara hade en motor inkopplad så lade jag ihop 1 och 1 och fick uppenbarligen 3.

Ah, nu förstår jag vad du fiskar efter.
Ok, så här då:
Jag tittar på X-värdet i DROn. X-värdet i DROn rör sig, trots att stegmotorn (X) står stilla.

Tack för allt tålamod ni har med mig. Sorry om jag uttrycker mig dåligt/otydligt.

Provar att köra det där programmet när jag kommer hem ikväll.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja det finns ju en möjlighet att du har kopplat pinnarna fel i Mach3 eller på BOB också, så att du egentligen ser den andra axelns rörelse, men det hade du nog sett iofs om du inte stirrat dig blind på just X-DROn. Förr eller senare så kommer vi nog på lösningen. Kan ju vara bra att flytta runt anslutningarna till nån av de andra kanalerna för att se om problemet kvarstår (om du inte redan testat det).

Spännande det här!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Mitt tips, koppla in bara 1 axel och se till att den fungerar att jogga med via tangentbordet.
Anders K

Inlägg av Anders K »

H.O skrev:IJ-mode I koden inte samma som vad du har inställt I Mach3. Config->General Config->IJ Mode.
Ändrat. Stod inställd på Static, ändrat till inc(remental... antar jag det står för)

Programmet som du la upp är provkört. Ingen skillnad motorn stannar och står still på bland annat Y0 X-7 R7

primerone skrev:...bifogat program...
Samma här. Motorn stannar här:
Har provat att ställa ner motorhastighet, både i Motor Tuning och Feed rate utan framgång. Den stannar här ändå...
stoppar.jpg

Och sen sparkar den igång här igen. (EDIT här har jag pausat körningen för att hinna ta en skärmdump eftersom den första skärmdumpen inte hunnit bli inklistrad i paint när väl motorn hoppade igång igen)....
startar-igen.jpg

har testat flera inställningar på motorn. Ner till 50mm/s och 10% utan framgång. Har startat om programmet varje gång för att inte riskera att något fel ligger kvar eller liknande. I det här fallet verkar den klippa på samma ställe varje gång.
Nåt vajsing är det allt. Börjar ledsna på det och lutar nog ändå åt att köpa nytt BoB från JB imorgon för att rädda helgen.
H.O

Inlägg av H.O »

Om det är precis klockan 12, 3, 6 & 9 den stannar till så tycker jag fortfarande att det pekar mot att backlash compensation är aktiverad men konstigt konfigurerad. Jag vet att du sagt att så inte är fallet men.... Kan du ladda upp din konfigurationsfil?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Visa bild på motor inställningarna.

Laborera med längre pulser enligt bifogad bild (kan ju vara långsamma optokopplare = styrenheten (Berger&Lahr modell Ä) i min svarv kräver 13 som steglängd).
Skärmklipp.JPG
gunnerfeldt

Inlägg av gunnerfeldt »

Jag vill inte avbryta eller leda in på sidospår men jag delar med mig följande:
Jag har haft en 6040 i ca två år och gick igenom 5-6 olika datorer med integrerade och PCI parallelkort. Alla möjliga XP variationer.
Det fungerade hyfsat och när det "hickade till" så var det omöjligt att få reda på varför.
Jag köpte både usb och Ethernet smoothsteppers och det fungerade bättre men hade nu kraschar titt som tätt. USB versionen är strulig att få till jordning och ren matning. Men jag upplever båda som buggiga.

För ca 6 månader sedan bytte jag till CNCdrive UC100 USB och har inte haft några problem överhuvudtaget sedan dess.
Från CAD datorn, VMware på MacBook, Gigabyte BRIX. Alla Win 7 64bit.

Förövrigt Gecko drivare.

Peace!
Skriv svar