Printerproblem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Printerproblem

Inlägg av MadModder »

En svart-vit normalutskrift på mitt gamla bojsänke till laser kostar med originaltoner 19 öre per A4. Med pirattoner kostar en sida 10 öre.
Färg blir då lite dyrare. En helsides fullfärgsutskrift kostar med originaltoner 1,19kr per sida, med pirattoner 57 öre.
xxargs

Inlägg av xxargs »

mrfrenzy skrev:
Med den nya tekniken HP använder så torkar inte bläcket ihop även om skrivaren står oanvänd en månad.
så HP 'uppfunnit' något som en canonskrivare klarade för >10 år sedan...

Rekordet för min del tror jag var ca 1.5 år mellan utskrifterna på en Canon IP4000 - första sidan var lite sådär men andra sidan var helt OK...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag var lite dum där uppe, jag kom på att min enkla skrivare (Canon i560) faktiskt verkar kunna ta sticka då den har ett sådant uttag på fronten.

Men det stora önskemålet vore nåt trådlöst modell Blåtand (och alltså inte ett helt komplext trådlöst nätverk för detta).

Ibland skenar jag iväg med att jag tror jag kommit på nåt :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Okej, jag repeterar:

1) Gråskalig utskrift fungerar inte alls, blankt och återanvändningsbart papper ut.
2) Färgutskrift ger rött där det ska vara rött (inklusive okej röd text) + en bonus med en rad gråskaliga hieroglyfer
3) Körning av Nozzle Test i underhållsdelen ger dock tydlig och bra svart utskrift

Felet är således varken logiskt eller hårdvarurelaterat (tror jag) för den kan uppenbarligen printa ut svart (3) men inte när den beordras att göra det på ett normalt sätt (1) och detta samtidigt som (2) säger att ASCII inte är några problem.

Jag tror att problemet kan sitta i mjukvaran, vad tror ni?

MVH/Roger
PS
Skrivaren är alltså en Canon i560.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

mrfrenzy: Det intressanta är inte vad det kostar per utskrift. Det intressanta är vad det kostar per månad, per år etc med den utskriftvolym man har.
Hade en bläck för ca 8-10 år sedan. Det var en canon. Antingen torkade bläcket ut (dunstade), eller så torkade munstyckerna igen så man fick köra rengöringsprogrammet en femtioelva gånger. Man fick köpa nya patroner för varje utskrift nästan. Och då är det dyrt om det kostar typ hundra konor per A4.

Och nej, det spelar ingen roll vilken "teknik" HP har för att hindra att det torkar fast. För oavsett vad man blandar i bläcket, så måste ju bläcket kunna torka för att bibehålla sin funktion, och då har man tveklöst problemet med att bläcket torkar på ställen där man inte vill att det ska torka. Det går ju inte att både ha kvar kakan och äta upp den. Sedan har man ju det andra problemet med att bläcket dunstar eftersom luft måste få komma in i patronen via någon ventil eller liknande, annars blir det ju vakuum i dem, så även om patronen ifråga är helt tillsluten och har väggar som vätskan har svårt att diffundera igenom, så kommer vätskan fortfarande att dunsta och öka luftfuktigheten inuti själva patronen.

Där är laser (och även andra utskriftstekniker baserat på torrt bläck, t.ex. sublimering eller skrivare där "färgen" finns i papperet, fast dessa är extra dyra i drift) helt överlägset. Patronerna kan stå år in och ut utan att de torkar ut, torkar igen eller minskar i mängd, det enda som kan förbruka patronerna är utskrifter. Och laser är då billigast i kategorin "torrt bläck".

rogerk8: För det första, testa att göra en utskrift från en USB sticka eftersom din skrivare uppenbartligen kan detta. Då har du uteslutit problem i datorn. Fungerar detta:
Har du testat skriva ut från andra mjukvaror? Testa gör utskrift av en webbsida eller testa skriv lite blajj i notepad och skriv ut.
Om detta inte fungerar, testa att ominstallera drivrutinen. Testa även att installera en något "felaktig" drivrutin, till exempel säg Canon i4xx eller Canon i6xx eller liknande för att gardera mot buggar. Ibland fungerar det faktiskt att köra med "felaktig" drivrutin.
Om detta inte fungerar så kan det vara så att nozzletestprogrammet kör munstyckerna lite "hårdare" varför det fungerar bättre än en normal utskrift.
Om usb-utskrift ger samma resultat som datorutskrift så är skrivaren kass, då vet du att det är skrivaren det är fel på.
Personligen om jag vore du så skulle jag köpt en ny skrivare, och då en laser.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack sebastiannielsen för ditt mycket bra tips!

Jag var precis på väg att installera om skrivaren.

Men jag ska göra såhär först:
1) Printa ut från notepad (isf Windows Picture and Fax Viewer).
2) Printa ut från sticka.

När det gäller (2), kan jag dölja filer jag inte vill printa ut i en mapp typ "printa inte ut dessa" (vill gärna ha dom kvar på stickan) varvid den bara printar ut dokument i roten, eller hur fungerar det?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag är mycket tveksam till att det går att skriva ut från ett USB-minne. I manualen står det att USB-porten på fronten heter "direktutskriftsport" och ska anslutas till en digitalkamera. Har sett kameror där man kan välja att skriva ut via usb direkt till en skrivare.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag la nu en png-fil i roten på stickan (samma som ovan), pluggade i stickan och tryckte på den enda andra knappen förutom on/off.

Resultat:

Printern blinkar orange.

I övrigt händer inget.

Utprintning på vanligt sätt från datorn via notepad, samma resultat som tidigare dvs papper matas men ingenting ut.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har nu installerat om printerprogrammet, samma skit.

Det skummaste tycker jag faktiskt är de gråskaliga hieroglyferna.

Vart fasen kommer dom ifrån?

Det är ju inte en siffra rätt.

Dessutom kommer dom bara ut på pappret när jag väljer färgutskrift.

Men va fan, dom är ju i gråskala så varför får jag dom inte när jag väljer strikt gråskaleutskrift?

Detta är ett mysterium!

Jag kör nu alla finesser som har med rengörning och alignment att göra.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag lyckades :D

Haha, det känns mycket roligt, billigt och bra :D

Körde allt som fanns att köra under "Underhåll" inklusive Cleaning, Deep Cleaning (vad fan nu det är :) ) och alignment där jag fick lite pyssel med att välja blaffor som såg bäst ut.

När jag sedan printade ut min png-fil fick jag mer än bara en skvätt bläck!

Det såg nästan bra ut (bifogar den).

Printade sedan om samma fil 4-5ggr för försöka sparka liv i printern.

Samma halvkassa resultat.

Då körde jag Cleaning och Deep Cleaning igen av ren desperation.

Ut kom till slut ett vackert schema :D

Bifogar det också.

Tack för allt stöd och hjälp!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Deep cleaning-programmet sprutar ut extra mycket bläck i gummimojen där hela släden normalt parkerar. (Därifrån löper en slang ner i botten på skrivaren där en stor tjock syntetfiltmatta ligger och suger upp allt som sprutas ut.)
Varje deep cleaning motsvarar nog bläck för en hel bunt normala utskrifter.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Varför provade jag inte det från början?

Jag är en idiot :D

MVH/Roger
ollebolle

Inlägg av ollebolle »

Det kan vara bra att veta vad "cleaning" innebär.

När släden med skrivhuvudena parkerat längst till höger i skrivaren tätar de fyrkantiga gummitätningarna mot skrivhuvudenas platta ytor. Det ska vara så effektiv tätning som det går att få. Gör rent de här tätningarna med en tops med vatten när du dragit ut strömsladden när skrivaren skriver. Den ska inte hinna parkera släden med skrivhuvudena.

Droppa på bara, det här är inget känsligt ställe i skrivaren. Det är gummifyrkanternas "O-ringar" som ska vara fria från torkat bläck så ingen luft kommer åt att torka ut parkeringen. För att hålla en fuktig miljö och undvika uttorkning brukar det ibland ligga en tunn "svamp" inom de fyrkantiga gummitätningarna.

När skrivaren gör cleaning är det med ett vacuum som drar ut bläck från bläckbehållarna. Bläcket som kommer ut går i vacuumslangarna till vaddkuddar och ska med tiden bytas ut. Det drar en hel del bläck när man gör en cleaning så kan man undvika det är det bra. Hålla fuktigt i parkeringen hjälper att hålla dysorna i skrivhuvudet öppna. Vanligt vatten räcker och dunstar inte så lätt som sprit.

Jag brukar toppa med vatten/Ajaxlösning i gummifyrkanterna och dra släden manuellt till parkeringsläge. Då trycks tätningen upp mot skrivhuvudet och det är blött och fin miljö för att lösa upp dysorna och förhindra uttorkning.

Jag har aldrig använt sprit för rengöringen men det funkar tydligen. Vatten är harmlöst. Ammoniaken i fönsterputsmedlet Ajax har inte ställt till det nån gång men det kan vara samma med sprit kanske.

Skrivaren har koll på hur många rengöringar den gjort och gör själv såna för att hålla dysorna öppna och fuktig miljö i parkeringen. När det gjorts ett antal rengöringar kan skrivaren tycka att vaddkuddarna ska bytas och larma. Det är oftast inte nödvändigt att byta så kan man googla på reset ink cleaning eller liknande och hitta hur man gör en reset av cleaningräknaren så räcker det. Ofta för mycket jobb att byta kuddarna. Ställ skrivaren på en tidning för har man riktig otur kan det läcka. Stora skrivare för A1 och A0 kan ha öppna baljor för bläcket som sugits ut och transporterar man en sån uppåned kan bläcket rinna ut och förstöra elektroniken och annat ikring. Skickas på pall så den får stå rättvänd.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nja black dras inte varje gång ut mha vakuum vid alla typer av rengöringar. Många gånger dras istället (på lite dyrare skrivare) exempelvis gummi eller silikonpaddar över huvudet för att skrapa bort black och ev grejer där eller på lite billigare en vanlig svamp och sedan speciella mönster som trycker ur bläck och lossar ev fastsittande bläckrester.

Som sista åtgärd kan black dras ut medelst vakuum men detta gör dock en skrivare sällan själv utan måste ofta initieras av användaren då det drar ut stora mängder bläck. Men som vanligt underhåll görs väldigt sällan då det normalt inte behövs såvida man inte bytt skrivarhuvud eller dylikt. Men som sagt att tätningsytorna är rena är viktigt för att huvudet inte skall torka, vanlig vatten fungerar utmärkt då bläcket normalt är vattenbaserat.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ingen av de skrivare jag skrotat har haft något som ens kan liknas vid nåt vakuumsystem. Alla har haft en gummifyrkant med kudde i botten där bläcket sprutar ner, och under slangar ner till en större filtmatta, och alla har haft en liten släde med gummiskrapor. Bläcket har bara sprutats ut med elektroniken, och sen runnit ner mha gravitationen.
Nu har jag inte haft någon bläckskrivare sen Lexmark gav bort en för 39kr för många år sen (och jag sa åt flera kompisar att ta hem en, det blev en hög...) så det är möjligt att det är vakuumgrejer på nyare maskiner. Dock inte på de multimaskiner jag trixat med åt kompisar. Där såg det ut som "vanligt".
Skriv svar