T: Linux med autostartande webläsare
- FormerMazda
Re: T: Linux med autostartande webläsare
Nu kom jag på en sak!
Jag kanske vill knacka en egen enkel html som länkar till en knippe sidor med lagomt intervall. Ungefär som en slideshow.
En sån html borde man väl kunna skriva och sen lagra på minneskortet och öppna i webläsaren?
Jag kanske vill knacka en egen enkel html som länkar till en knippe sidor med lagomt intervall. Ungefär som en slideshow.
En sån html borde man väl kunna skriva och sen lagra på minneskortet och öppna i webläsaren?
Visst, det är bara byta ut urlen i configfilen till filens sökväg. Du kan föra över filen med hjälp av t ex winscp eller skriva den direkt i typ nano. Hur du skall sköta länkningen i html har du nog bättre koll på än jag.
- FormerMazda
Är lite lat och frågar då, vad vore en lämplig sökväg?
Skriva i nano är ju absolut ett alternativ, men jag får nog googla lite nano-tutorials först.
Ärligen så vet inte jag heller just nu hur html:en ska se ut. Men jag har gjort det innan.
Skriva i nano är ju absolut ett alternativ, men jag får nog googla lite nano-tutorials först.
Ärligen så vet inte jag heller just nu hur html:en ska se ut. Men jag har gjort det innan.
- lillahuset
- Gått bort
Du behöver ingen tutorial. Det finns en utmärkt hjälpfunktion i nano. Har du använt någon editor över huvud taget så klarar du nano. Däremot kanske du hatar upplägget och "key-bindings" men det är ju en smaksak.
Tja direkt i din (alarms) hemkatalog eller skapa en subkatalog. Jag hade personligen gjort ett script men det är ju för jag inte har någon koll på html. Prova det här, det är inte vackert eller direkt testat:
lägg till dom här raderna i /home/alarm/.config/midori/config
load-on-startup=MIDORI_STARTUP_HOMEPAGE
open-new-pages-in=MIDORI_NEW_PAGE_CURRENT
homepage=about:blank
skapa en fil typ /home/alarm/midorilauncher.sh och lägg till:
gör scriptet exekverbart:
chmod +x /home/alarm/midorilauncher.sh
byt ut raden med midori i autostart-configen till
/home/alarm/midorilauncher.sh &
lägg till dom här raderna i /home/alarm/.config/midori/config
load-on-startup=MIDORI_STARTUP_HOMEPAGE
open-new-pages-in=MIDORI_NEW_PAGE_CURRENT
homepage=about:blank
skapa en fil typ /home/alarm/midorilauncher.sh och lägg till:
Kod: Markera allt
#!/bin/bash
sec=5 #antal sekunder på varje sida
sidor=("google.com" "news.ycombinator.com" "elektronikforumet.com/forum")
i=0
while [ TRUE ]; do
midori ${sidor[$i]} &
sleep $sec
i=$(((i+1)%${#sidor[@]}))
done
chmod +x /home/alarm/midorilauncher.sh
byt ut raden med midori i autostart-configen till
/home/alarm/midorilauncher.sh &
- FormerMazda
Tackar för hjälpen!
Det var sorgkanter på skärmen, men efter en del google-fu så fann jag att disable_overscan=1 var en bra parameter. Så där blev dom fixade!
Men nu försöker jag fixa till skriptet som RFC420 skriver om.
Jag har skapat filen och gjort den exekverbar. Men försöker jag göra "lägg till dom här raderna i /home/alarm/.config/midori/config" så öppnas det som en ny fil i nano?
Sen kommer jag ha problem att hitta "byt ut raden med midori i autostart-configen till", eller är det samma som beskrivet innan? (.config/openbox/autostart)

Det var sorgkanter på skärmen, men efter en del google-fu så fann jag att disable_overscan=1 var en bra parameter. Så där blev dom fixade!

Men nu försöker jag fixa till skriptet som RFC420 skriver om.
Jag har skapat filen och gjort den exekverbar. Men försöker jag göra "lägg till dom här raderna i /home/alarm/.config/midori/config" så öppnas det som en ny fil i nano?
Sen kommer jag ha problem att hitta "byt ut raden med midori i autostart-configen till", eller är det samma som beskrivet innan? (.config/openbox/autostart)
Hm, har bara testat det där på en annan maskin men där skapades configfilen när jag installerade webläsaren... Ligger det något i den mappen? (ls /home/alarm/.config/midori).
Yes, det är samma som innan. Istället för att starta webläsaren vid inloggning startar vi ett script som i sin tur startar webläsaren.
Yes, det är samma som innan. Istället för att starta webläsaren vid inloggning startar vi ett script som i sin tur startar webläsaren.
- FormerMazda
Söker jag mer så finner jag:cannot access /home/alarm/.config/midori: No such file or directory
Och that´s it.[alarm@alarmpi ~]$ ls /home
alarm
[alarm@alarmpi ~]$ ls /home/alarm/
midorilauncher.sh
Jag kanske skapade sökvägen när jag gjorde midorilauncher.sh?
Ja, den filen är ju den du har skapat.
Det du behöver hitta är den fil som gör att webbläsaren autostartar.
Men du kanske missat det faktum att filer och mappar som börjar med punkt är "dolda"?
Man behöver ge ls switchen -a för att lista även dolda filer och mappar. Så om du gör "ls -a /home/alarm" så kanske du hittar mappen .config.
Nu står du ju redan i /home/alarm (skriv "pwd" så ser du var du står, "print working directory") så det bör räcka med "ls -a".
Det du behöver hitta är den fil som gör att webbläsaren autostartar.
Men du kanske missat det faktum att filer och mappar som börjar med punkt är "dolda"?
Man behöver ge ls switchen -a för att lista även dolda filer och mappar. Så om du gör "ls -a /home/alarm" så kanske du hittar mappen .config.
Nu står du ju redan i /home/alarm (skriv "pwd" så ser du var du står, "print working directory") så det bör räcka med "ls -a".
- FormerMazda
"Men du kanske missat det faktum att filer och mappar som börjar med punkt är "dolda"?"
Missat och missat, det visste jag helt enkelt inte. Men nu vet jag!
Detta finns i hemmamappen:
Missat och missat, det visste jag helt enkelt inte. Men nu vet jag!

Detta finns i hemmamappen:
Och om jag då söker i .config:. .. .Xauthority .bash_history .bash_logout .bash_profile .bashrc .cache .config .local .viminfo .xinitrc midorilauncher.sh
Så jag tänkte att söka var en bra idé. Lätt hittad syntax på google. Krävde dock root för att få söka utan att få en massa "permission denied".[alarm@alarmpi ~]$ ls -a /home/alarm/.config
. .. openbox
Men om nån av dom mapparna innehåller vad jag söker?[root@alarmpi alarm]# find / -type d -name 'midori'
/etc/xdg/midori
/home/alarm/.local/share/midori
/home/alarm/.cache/midori
/run/user/1000/midori
/usr/lib/midori
/usr/share/doc/midori
/usr/share/midori
- FormerMazda
Ingen aning om jag gör rätt, men detta returnerar inget: find / -type d -wholename 'midori/config'
Så den finns inte?
Så den finns inte?
- lillahuset
- Gått bort
Jag brukar köra "find | grep -i mazda" så hittar man alla filer och mappar som innehåller mazda, även med blandade versaler och gemener.
Sökningen startar där du står. Vill du hitta alla mazda på disken kör du "find / | grep -i mazda".
Sökningen startar där du står. Vill du hitta alla mazda på disken kör du "find / | grep -i mazda".
Du har ju "type d" vilket innebär att du letar efter en katalog. Kommer ju inte ge någon träff då det är en fil du vill åt.FormerMazda skrev:Ingen aning om jag gör rätt, men detta returnerar inget: find / -type d -wholename 'midori/config'
Så den finns inte?
Testa med: find /home/alam -name config
- FormerMazda
Testat lite:
"find / | grep -i config"
Gav stört många träffar!
find / | grep -i midori/config
Gav inget..
"find / | grep -i config"
Gav stört många träffar!

find / | grep -i midori/config
Gav inget..
- FormerMazda
Eftersom jag inte har en aning om vad jag gör så har jag gjort lite mer. 
Skapade sökvägen till midori´s config.
Skapa den filen också med de tre raderna.
Bytte i autostart till att köra scriptet.
Reboot.
Nu vill inte midori starta då den saknar databaser för bokmärken mm, och den vill ha dom i sökvägen jag precis gjorde.
Så det gick sådär antar jag.

Skapade sökvägen till midori´s config.
Skapa den filen också med de tre raderna.
Bytte i autostart till att köra scriptet.
Reboot.
Nu vill inte midori starta då den saknar databaser för bokmärken mm, och den vill ha dom i sökvägen jag precis gjorde.
Så det gick sådär antar jag.