Kontrollera om likriktningen funkar i bilen
Re: Kontrollera om likriktningen funkar i bilen
Bara den kontakten och låta pluspolen sitta kvar alltså?
Det går inte att ta bort kontakten, det är för trångt.
Jag hadde kortsluten diod på min 20 år gamla volvo 940 men då kan man höra ettTomasL skrev:Ta loss den 3-poliga kontakten och kör motorn, då kommer generatorn inte att Ladda, kontrollera då om tomgången fladdrar.
Om det nu vore diodbryggan som är kass, så märker du det på attt den inte laddar tillräkligt mycket dvs en eller flera dioder är avbrott.
Om det vore kortslutning i en av dioderna, så borde du se det på laddningslampan, att den aldrig tänds, och batteriet troligen töms på nolltid.
högt tjutande / vinande ljud från generatorn o ladd lampan lyser.
Så då är det nog snarare avbrott i någon diod eller fel i regulatorn
Fast jag har hittat folk som har haft dåliga dioder utan att den laddat dåligt och utan att laddlampan tänts. Och jag har hört mekaniker säga att defekta dioder kan göra att DME, ECU och LCM tolkar signaler fel, till exempel från lambdasonder. Vilket skulle kunna förklara min något höga bränsleförbrukning. Men det är som sagt en av många hypoteser.svanted skrev:att ev. ngn diod är kaputt gör inte att tomgången blir ojämn utan bara att den laddar dåligt.
-
Låter definitivt som du har en kass likriktarbrygga i generatorn.
Någon som försökt koppla in batteriet fel eller kopplat laddaren fel?
Har sett sådana fel tidigare där likriktarbryggan har åkt.
Som de skrev tidigare koppla bort generatorn för att se om det är den som påverkar tomgången.
Anledningen till att tomgången vandrar när den inte laddar som den skall (skickar ut AC) är för att givare får fel spänning och ECU försöker att kompensera för massa konstiga avvikelser som kanske inte finns i verkligheten.
Du kan koppla bort generatorn genom att hänga av remmen. men tänk på att den kanske driver vattenpumpen och i sådanna fall bör du inte köra mer än några enstaka minuter för att inte blåsa toppen.
Någon som försökt koppla in batteriet fel eller kopplat laddaren fel?
Har sett sådana fel tidigare där likriktarbryggan har åkt.
Som de skrev tidigare koppla bort generatorn för att se om det är den som påverkar tomgången.
Anledningen till att tomgången vandrar när den inte laddar som den skall (skickar ut AC) är för att givare får fel spänning och ECU försöker att kompensera för massa konstiga avvikelser som kanske inte finns i verkligheten.
Du kan koppla bort generatorn genom att hänga av remmen. men tänk på att den kanske driver vattenpumpen och i sådanna fall bör du inte köra mer än några enstaka minuter för att inte blåsa toppen.
Jag har haft bilen i 10 år och under min tid har inget kopplats fel. Däremot kom jag åt chassit med en lednyckel när jag lossade batteriets pluspol en gång för länge sedan. Kanske hände något då?
Tyvärr är båda förslagen för att testa utan generator rätt bökiga men jag kanske får bita i det sura. Ta bort remmen är väl minst jobb, kanske gör ett ryck under kvällen. Har inte fått tag på oscilloskop än.
Tyvärr är båda förslagen för att testa utan generator rätt bökiga men jag kanske får bita i det sura. Ta bort remmen är väl minst jobb, kanske gör ett ryck under kvällen. Har inte fått tag på oscilloskop än.
Var håller du hus? Kanske finns någon medlem här på forumet som som har möjlighet att hjälpa till med mätningen.
Bra idé, det vore ju alldeles lysande 
Östersund/Frösön
Jag startar en tråd med frågan.

Östersund/Frösön
Jag startar en tråd med frågan.
Till helgen så ska jag troligtvis förbi Östersund, om det inte är någon annan som redan hjälpt till så kanske jag kan ta med oscilloskopet.
Jag är visserligen inte säker på om jag kommer ha tid, men det finns iallafall en möjlighet.
Jag är visserligen inte säker på om jag kommer ha tid, men det finns iallafall en möjlighet.
Det vore oerhört hyggligt! Jag hör av mig via mail om jag inte fått tag på något på fredag då.
Själva mätningen bör ju inte ta mer än någon minut för den som kan med oscilloskopet (dvs inte jag).
Själva mätningen bör ju inte ta mer än någon minut för den som kan med oscilloskopet (dvs inte jag).
Då har jag fått tag på ett oscilloskop. Och som lekman skulle jag säga att likriktningsbryggan inte är OK efter att ha tittat på massor av exempelbilder på nätet. Den stora dippen har inte med mätningen att göra, den kommer från instrumentet (senast kalibrerat 1991...) och finns där även när man inte mäter. Så bortse från den. Och om jag ändrar skalor så blir inte bilden så bra, jag visar bara hur mönstret ser ut här. På en frisk bil såg kurvan ut "som den ska" till skillnad från min. Jag ska byta bryggan imorgon och gör en ny mätning då.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Scannerdanner har mycket intressant på sina sidor.
Kjelle
Kjelle
Om man kommer åt PLUS polen till jord så ryker någon av dioderna i likriktaren
Detta är min egen erfarenhet
Tips: Lossa alltid MINUS polen FÖRST o Tvärt om tillbaka
Detta är min egen erfarenhet
Tips: Lossa alltid MINUS polen FÖRST o Tvärt om tillbaka
Jag har också kollat på Scannerdanners uppladdningar, informativt!
När jag kortslöt av misstag skulle jag "bara" lossa pluspolen för att vrida kablaget så skyddskåpan skulle passa. Annars åker alltid negativa av först och på sist.
Jag gör bytet på onsdag så spar jag 150:- (Mekonomen har 25%-kväll imorgon).
När jag kortslöt av misstag skulle jag "bara" lossa pluspolen för att vrida kablaget så skyddskåpan skulle passa. Annars åker alltid negativa av först och på sist.
Jag gör bytet på onsdag så spar jag 150:- (Mekonomen har 25%-kväll imorgon).
pbengtss skrev:Då har jag fått tag på ett oscilloskop. Och som lekman skulle jag säga att likriktningsbryggan inte är OK efter att ha tittat på massor av exempelbilder på nätet. Den stora dippen har inte med mätningen att göra, den kommer från instrumentet (senast kalibrerat 1991...) och finns där även när man inte mäter. Så bortse från den. Och om jag ändrar skalor så blir inte bilden så bra, jag visar bara hur mönstret ser ut här. På en frisk bil såg kurvan ut "som den ska" till skillnad från min. Jag ska byta bryggan imorgon och gör en ny mätning då.
Jag ser inga missade 'bulor' i oscilloskop-bilden, som annars kan indikera trasig diod (var tredje eller sjätte bula borta). är ripplet hög så beror det inte på dioderna utan snarare att kabeln mellan generatorn och batteriet (eller batteriet i sig) har för hög resistans - felet kan vara både på jordsidan (dålig jordfläta) eller på +-sidan (ledning från generatorn, till kanske fördelningsskena för andra förbrukare och vidare mot batteriet med helst lika grov kabel som från generatorn) eller båda tillsammans - är jordflätan mellan karrossen och motorn dålig så kan det bli hur konstiga fel som helst då en del av sensorerna är jordad i motorn och andra är jordade i karossen och är det dålig kontakt / lite aktiv area på jordflätan mellan kaross och motor (för att resten är murken) så försöker returströmmen hitta tillbaka mellan motor och kaross andra vägar och tex. kan störa sensorer och lägga hög generator-rippel ovanpå sensorsignalerna.
Andra fel som tex. SAAB har haft är dåligt pressade kontaktskor i ändarna på kabeln mellan generator och resten - ser helt felfria ut men har hög kontaktresistans i själva pressningen (vilket indikerar med extra värme just där när generatorn laddar på med mycket ström) och de kanske 0.2 Volt högre spänningsfallet räcker för att det skall bli problem på batterisidan, laddning etc.
I modernare bilar med kanske batteriet sittande bak så är det inte bara en jordkabel/jordfläta som behöver kollas utan det är alla...
Man skall också komma ihåg att stålplåt leder ström dåligt och arean är inte tokstor mellan fram och bak och det bör vara grov jordledare i koppar även på minussidan mellan batteriet och motorn om batteriet är i skuffen bak.