Mysko företeelse PIC vs n-MOSFET.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
carpelux

Re: Mysko företeelse PIC vs n-MOSFET.

Inlägg av carpelux »

* Frihjulsdioder på selenoider
* Avkoppling på mpu så nära det går att få den fysiskt.
* pulldowns till gaten på mosfetar
* Ett litet motstånd mellan utgång på mpu och gate på mosfet

Detta är det första du bör göra, och det löser troligen dina problem (förutsatt att dety är kodat rätt och ingång med fotodioder fungerar)
Sen kan jag bara hålla med om att en labbplatta inte är något att hänga i julgranen...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Här kommer min tolkning. Varje del 4 gånger.
Och sedan ändringar enligt carpelux... :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Erik M

Inlägg av Erik M »

Vill ni inte hjälpa till så är det helt ok.
Men bättre att då inte svara alls.

Denna tråd, som kunde varit till stor hjälp, är nu borttrollad. * poff *

Och det är korrekt tolkat Janne. Så du förstod ändå. :humm:
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Vad var det för fel på det svar jag gav?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Så du förstod ändå.

Jag förstod det *efter* att du hade återkommit
och föreslagit att vi skulle använda mer fantasi.
Inte efter att ha sett schemat *första* gången.

> som kunde varit till stor hjälp

Vad är det du inte har fått hjälp med?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Erik M skrev:Vill ni inte hjälpa till så är det helt ok.
Men bättre att då inte svara alls.
Men snälla, folk gör ju inget annat än försöker hjälpa dig.
Erik M

Inlägg av Erik M »

Nej, så fasiken att jag låter även denna tråd bli borttrollad.

Dock behöver folk bättra sig på att acceptera att det inte alltid finns möjlighet att ge information i den exakta form som önskas.
Samt att läsa på vad för extra information som läggs med.

I detta fall exempelvis att det inte fanns någon lämplig symbol tillgänglig för en PIC med fjorton ben, men det fanns en liknande funktion i en annan symbol.
Och att detta beskrevs i den medföljande texten, där det klart och tydligt stod att "* de spänningsberonde omkopplarna är PIC - PORTA är input, PORTC är output", där även vilken sida som var C/output och A/input var markerat i ritningen.

Det är otroligt tråkigt med den typ av kommentarer som följde av att folk inte läste, utan bara tittade på bilderna...
...och i mångt och mycket varför jag tvekat skicka med ritningar, för det finns alltid någon ynka detalj som inte är exakt som någon tycker är så viktig den blir exakt rätt; rätt enligt denne.

(Som exempelvis att transistorn ritad nedan ovan mest ser ut som en J-FET. Jag bryr mig nu inte, eftersom jag förstår vad som menas.
Men det är en sådan sak som typiskt, om jag gjort samma sak, sett en hel trollskog växa upp med fanatisk energi.)

På plattan har jag begränsad mängd sätt göra ritningar, ingen Spice, ingen Eagle, ingen PCB123, så då blir det kompromisser.

Ledsen Synd om att det inte duger.

Kan vi försöka hjälpas åt - och till exempel fråga om något synes oklart... Istället för tråkiga påhopp och ifrågasättanden...?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du vill med andra ord att de som ideellt lägger sin fritid på att svara på dina frågor ska anstränga sig lite mer?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Erik M: OK, då ska vi vara lite konstruktiva.

* Du ritar ett schema som är snudd på omöjligt att förstå. Efter många - ganska dåliga - förklaringar är det mindre ofattbart men fortfarande rakt av idiotisk.
* Du bygger en enhet på breadbord - som är ökänd för att glappa, oxidera och allmänt vara instabilt.
* Du har ingen avkoppling, störningsbegränsning eller liknande.
* Du berättar osanning! "Ingen ändring i kretsloppet" är i själva verket lite korrosion/oxidering och tillsamman med en total brist på förnuftig ledningsdragning ÄNDRAS kretsloppet faktisk, bara pga. byggsätt! OK, du kanske inte vet om detta men resultatet är likaväl det samma.
* Du blir sur när ingen kommer med "montera en kondensator där, då blir allt bra".
Inget av detta är konstruktivt på något vis så vill du att denna tråd ska vara konstruktiv får du vara med i gänget! En regel gälla alla eller ingen!

Så konstruktivt:
* Bygg ett riktigt kretskort, ett som löds. Själv använder jag labb-kort med lödöar på och drar trådar men smak och tycke man vi diskutera i evighet.
* Vill du använda sockel till µC'n ska det vara en bra sockel! Ja, de kostar.
* Se till att få avkopplingarna med. En 100nF kondensator vid matningen till µC, en elektrolyt mellan VCC och GND till generell avkoppling av kretskortet.
*Dela upp så att VCC till µC inte är den som driver reläspoler. Kan vara det är så redan men bara för tydlighetens skull.
* Flywheel-dioder av reläspoler ska monteras. Kan vara ett RC-nätverk istället men dioderna är enklast.
* Se till att montera störbegränsningar. Ett 470 Ohm motstånd mellan gate och µC-pinne.
* Dela upp GND så att relädrivningen har en egen slinga direkt från anslutningen och att µC-slingar har en egen.

Nu bör enheten fungera rimligt stabilt och i lång tid. Det betyder inte att den fungerar bra men att felen är de samma hela tiden - och då kan man åtgärda dom!

Är det konstruktivt nog för dig? Och är DU konstruktiv nog?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag beklagar att mina personliga åsikter kom in! :vissla:
Erik M är en intelligent och intressant man!
Senast redigerad av MadModder 22 november 2015, 14:35:36, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: tog bort lite
Nerre

Inlägg av Nerre »

Man kan säga så här också: Designen har så många brister att du hade ren tur att den fungerade förut. Nu har turen tagit slut. :)

(Fast egentligen är det ju inte turen som tagit slut, designen är känslig och nu har små små förändringar (oxid, ändrad luftfuktighet, ändringar i omgivande miljö etc) gjort att de signaler som förut låg precis på rätt sida om gränsen nu ligger precis på fel sida om gränsen.)
Erik M

Inlägg av Erik M »

Så, tillbaka från helgen...

Letade reda på lämpligt program att skriva ett schema i, och då ser grunden ut på följande vis:
Det vill säga de direkt inblandade komponenterna, utan vad som är klokt att ha med i en elektrisk krets.
Schematic 16F630 SSD.PNG
Vad som bör hållas reda på om kretsen och dess omgivning:

* Drivspännningen anses vara en fyrkantvåg om +/- 15 volt.
Anledningen till detta är att den även är signalbärare, dock ej för denna krets.
Varför det ser ut på det viset får man fråga Scalextric.

* Insignalerna för kretsen är IR LED som dels passerar över sensorerna, D1-D4, under ungefär 4ms, dels är satta till signal i en "byte" om nio "bitar" om 48µs. Signalerna är en tänd och en plus ordningstalet (1-6) släckta, eller omvänt om signal om att vilja byta spår sänds.

* Utsignalerna driver varsin N-channel MOSFET under 90ms, som i sin tur håller igång sina respektive solenoider under den tiden.

Frågan är nu vad, som sagt, vad som är lämpligt att omge den med för att stabilisera dess funktion.
Som synes är det en extremt ren form ovan - vad gör den till en stabil och bra krets?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Icecap har ju redan gett dig konkreta tips:
Icecap skrev: * Bygg ett riktigt kretskort, ett som löds. Själv använder jag labb-kort med lödöar på och drar trådar men smak och tycke man vi diskutera i evighet.
* Vill du använda sockel till µC'n ska det vara en bra sockel! Ja, de kostar.
* Se till att få avkopplingarna med. En 100nF kondensator vid matningen till µC, en elektrolyt mellan VCC och GND till generell avkoppling av kretskortet.
* Dela upp så att VCC till µC inte är den som driver reläspoler. Kan vara det är så redan men bara för tydlighetens skull.
* Flywheel-dioder av reläspoler ska monteras. Kan vara ett RC-nätverk istället men dioderna är enklast.
* Se till att montera störbegränsningar. Ett 470 Ohm motstånd mellan gate och µC-pinne.
* Dela upp GND så att relädrivningen har en egen slinga direkt från anslutningen och att µC-slingar har en egen.
Matningen verkar redan vara uppdelat (solenioderna matas från oreglerad spänning), du kan ju börja med frihjulsdioder, gatemotstånd och 100 nF över matningen så nära ICn som möjligt (eftersom det är en DIL så kan du sätta den kondingen precis vid kortsidan vid pinne 1 och 14). Och så ta bort och sätta dit alla komponenter och trådar på nytt så du får bort oxid som kan ha bildats (om du nu inte orkar löda ihop ett kort direkt).
Erik M

Inlägg av Erik M »

Håller helt och hållet med dig Icecap, det var uselt beskrivet av mig.

Och visst vore det bättre löda ihop det hela.
Dock är det för många komponenter som inte är fastställda till värde och funktion för att göra det till en direkt användbar väg gå.
Och används det sockel för IC, då är man tillbaka på samma ställe igen, ändå. Vilket man givetvis kan orda om.

OK, nu en fråga... Vad är det för µC du pratar om?
Jag ser en gate och en I/O-port.
Förstår jag dig rätt menar du att I/O-porten är ... Nej, det måste vara IC'n du menar. OK, i så fall är jag med.

Sätts det 470 ohm mellan port och gate så drivs inte gate.
Vilket jag visade ovan. Å det är fullständigt irrelevant om det ska fungera, det fungerar inte.
Om det nu helt enkelt är så att det inte blir tillräckligt med ström, vilket iofs känns mysko, det med.
Med en NOT-gate fungerar det dock (vilket jag inte tog med då det föreslås annan lösning).

Nerre ~ jag kände det var meningslöst förklara att jag är väldigt noga med hålla kontaktblecken vid liv när jag använder breadboard.
Nerre

Inlägg av Nerre »

µC = micro-Controller.

Om det inte fungerar med ett motstånd på gaten så är nåt väldigt fel. En gissning från min sida skulle vara att utgången från ICn är konfigurerad som open collector (eller att den är trasig).
Skriv svar