Roderindikator.
Re: Roderindikator.
Och trådlöst är nog det sista man ska ta till om man vill ha någon integritet på signalerna!
Strömslinga typ 4-10mA skulle du också kunna använda.används inom industri mycket. Rätt så robust.
Edit: 10-50ma är också vanligt
Edit: 10-50ma är också vanligt
- SeniorLemuren
Så eftersom jag nu får så många förslag på hur jag kan göra i stället för att simpelt och enkelt bara använda 5 volt DC via en potentiometer av bra kvalité, så måste jag ju börja fråga mig, vad är det för fel på den lösningen?
Vi talar om en båt som går i sötvatten och som har inomhusklimat året runt. Dessutom är det ingen katastof om den upphör att fungera. Reservpot. finnes och byts på 2 röda minuter.

Vi talar om en båt som går i sötvatten och som har inomhusklimat året runt. Dessutom är det ingen katastof om den upphör att fungera. Reservpot. finnes och byts på 2 röda minuter.

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Fortsätt på det du håller på med, allt ska ju i vanlig ordning göras så komplicerat som möjligt på EF manér 

Förslagen är för göra en robust lösning.
Både mekaniskt och elektriskt. Finns massor av störkällor som kan ställa till det.
Både mekaniskt och elektriskt. Finns massor av störkällor som kan ställa till det.
En ström är inte lika känslig som en spänning. Speciellt när det blir en bit kabel. Surt om man inte gör det robust och man får väldigt fladder på värdet. Btw 4-20mA är vanligt på industri. Även om annat förekommer.
Precis så skall det ju vara!tecno skrev:Fortsätt på det du håller på med, allt ska ju i vanlig ordning göras så komplicerat som möjligt på EF manér
Har man ett problem så söker man en lösning till det, men om det nu är så, att man inte har något problem till hands - ja då tar man i stället en lösning och söker problem med den.

Det är ju det fina med evolution...
- Mizzarrogh
Personligen tänker jag testa Gryms förslag eftersom iden med vridspoleinstrument tilltalar mig, men skall onekligen bli spännande att se vad ni kommer fram till... 
(Just nu sitter där dock en gigantisk glanspolerad träpenis för den rätta känslan i svängarna (så att man kan rycka in manuellt om det krisar), tror jag behåller den på tills vidare under testerna...
)

(Just nu sitter där dock en gigantisk glanspolerad träpenis för den rätta känslan i svängarna (så att man kan rycka in manuellt om det krisar), tror jag behåller den på tills vidare under testerna...

- SeniorLemuren
Fast i mitt fall så söktes varken lösning eller problem. Det söktes faktiskt ingenting. Jag skapade denna tråd för att visa vad jag höll på med, i fall någon var intresserad av att kanske göra något liknande. Vilket det ju visade sig vara.Hesabon skrev:Precis så skall det ju vara!tecno skrev:Fortsätt på det du håller på med, allt ska ju i vanlig ordning göras så komplicerat som möjligt på EF manér
Har man ett problem så söker man en lösning till det, men om det nu är så, att man inte har något problem till hands - ja då tar man i stället en lösning och söker problem med den.![]()
Det är ju det fina med evolution...

- Mizzarrogh
Jag känner SeniorLemuren nog till att veta att han har väldig bra koll på vad han gör och jag tror på honom när han påstår att potentiometerna är OK till detta.
Sedan är det en behaglighetsgrej och ingen säkerhetsdetalj.
Men generellt är vibrationer ett problem för potentiometer, oavsett hur bra de må vara. Även de bästa plastbanapotentiometer håller bara för ett visst antal (många!) rörelser och då är beröringsfri avkänning riktigt bra!
Och om signalen sedan överförs på ena eller andra sättet beror på vad man behöver och har av krav. Ström är ett bra sätt av en del anledningar men spänning duger också bra om man placerar ett filter på ingången.
Kruxet med spänning är väl ung. som jag misstänker att Senior gör: +5V till sensorn kommer från µC VDD. Detta betyder att VDD är utsatt för störningar (och dessa matas in i µC direkt) och skulle något kabelfel mata in 12V där blir det ett otrevligt *POOF* och elektroniken är död.
Om kabelfelet istället kortsluter till GND är det inte lika dyrt men det fungerar inte ändå.
Jag skriver detta för att andra som låter sig inspireras av Seniors exempel ska tänka till en extra gång, det är ju väldigt få som har en båt som är identisk med Seniors och om man har stabilitetskrav som är högre är det värd att tänka till lite och välja rätt lösning för den givna situation.
Sedan är det en behaglighetsgrej och ingen säkerhetsdetalj.
Men generellt är vibrationer ett problem för potentiometer, oavsett hur bra de må vara. Även de bästa plastbanapotentiometer håller bara för ett visst antal (många!) rörelser och då är beröringsfri avkänning riktigt bra!
Och om signalen sedan överförs på ena eller andra sättet beror på vad man behöver och har av krav. Ström är ett bra sätt av en del anledningar men spänning duger också bra om man placerar ett filter på ingången.
Kruxet med spänning är väl ung. som jag misstänker att Senior gör: +5V till sensorn kommer från µC VDD. Detta betyder att VDD är utsatt för störningar (och dessa matas in i µC direkt) och skulle något kabelfel mata in 12V där blir det ett otrevligt *POOF* och elektroniken är död.
Om kabelfelet istället kortsluter till GND är det inte lika dyrt men det fungerar inte ändå.
Jag skriver detta för att andra som låter sig inspireras av Seniors exempel ska tänka till en extra gång, det är ju väldigt få som har en båt som är identisk med Seniors och om man har stabilitetskrav som är högre är det värd att tänka till lite och välja rätt lösning för den givna situation.
- Mizzarrogh
Kanske skall förtydliga att hans lösning KOMMER att fungera.
Mer att vi gillar att bolla ideer av rent intresse för olika alternativ när det ändå är på tapeten.

Mer att vi gillar att bolla ideer av rent intresse för olika alternativ när det ändå är på tapeten.