100m kabel utan allt för mycket strömförlust

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
qx5

Re: 100m kabel utan allt för mycket strömförlust

Inlägg av qx5 »

Nöduppstigning ordnar man väl med barlast som man släpper? t.ex med elektromagnet eller relä?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Det är ju inte säkert man vill ha en "extra tegelsten" hängande under farkosten. Man kanske hellre vill ha nyttig last med på sin resa.

På en dykartub t.ex har man en reservmängd med luft som man frigör med en ventil när ordinarie luft är slut.

Samma system skulle man ju kunna tillämpa i en undervattensfarkost om man inte vill ha en vattenpump som reserv. På så sätt kan man t.ex använda större batterier eller annan önskvärd utrustning utan att behöva öka deplacementet.

Edit: Detta visar ju bara vad viktigt det är att först av allt definiera farkostens önskade egenskaper.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Batyskafen Trieste som man slog djuprekord med (>10000 m) hade järnkulor som ballast med luckor
som hölls stängda av dragna elektromagneter. Så ett strömavbrott på den innebar inget mer än att kulorna
rann ut och farkosten flöt upp till ytan. Den hade flyttankar fyllda med bensin som har något lägre densitet
än vatten.
Jaman42

Inlägg av Jaman42 »

Icecap skrev:Detta betyder att du minskar effekten till motorn och skulle det betyda att du får ta 53,4% vid 11,2V istället för 50% vid 12V lär det knappast vara ett större problem eller hur?
Nej det har du ju helt rätt i.
SeniorLemuren skrev:Du skriver bara att den skall ha fem motorer och att 3 av dem "kanske" körs samtidigt. Det är enligt min mening att börja i fel ände att titta på energiförsörjningen och vilka kablar du skall använda innan du har gjort en ordentlig kravspec på hut farkosten skall se ut och vilka egenskaper den skall ha och hur du vill lösa uppstigning framdrivning och övrig manövrering. :)
Jag har en spec på hur den ska se ut och vad den skall kunna göra, upstigning sker med en vertikal motor då hela farkosten kommer att vara neutral i vattnet. Förstärkning i navelsträngen så jag kan dra upp den om det händer något oväntat med strömförsörjningen. Att jag inte vet exakt vad jag vill ha för belysning t ex är för att jag inte har någon erfarenhet av att lysa med lampor i svenska vatten så jag har ingen aning om var jag ska börja. Jag får prova något och är det för lite ljus så får jag prova med mer. Strömförsörjningen är inte en ände som jag har börjat i men det är ganska viktigt för utformningen av farkosten, är ju ganska storskillnad på att dra runt på ett gäng batterier mot att dra runt på en tjockare navelsträng. Och ska jag ha batterier så ska de vara i en tryckkammare, fylld eller inte fylld o.s.v. Alla delar man väljer påverkar något annat som man trodde att man hade bestämt. Jag behöver mer information om allt innan jag kan bestämma exakt hur jag vill att den ska vara utformad. Och nu så har jag kommit till strömförsörjningsfrågan och utforskar det med hjälp av alla er kunniga människor.
qx5 skrev:Nöduppstigning ordnar man väl med barlast som man släpper? t.ex med elektromagnet eller relä?
Ja det tycker jag är en enkel och bra lösning ifall man vill ha nöduppstigning, och kanske en liten strobe som blinkar fint.
Skriv svar