Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.

Bak och Bromsljus på bilar

Omröstningen slutade 14 november 2014, 02:29:57

Det bra som det är?
16
48%
Vill ha dynamiskt bakljus?
9
27%
Progressivt bromsljus vore bra?
8
24%
 
Antal röster: 33
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43251
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Re: Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Inlägg av sodjan »

Dumheter. Bara för att du en gång inte såg någon nytta med det så
är det alltså aldrig någon nytta med det? Idiotisk kommentar...
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Inlägg av Sverige »

henkebenke skrev:Det största problemet jag upplever på motorväg är att trafikanter har en benägenhet att bromsa i onödan. Detta kombinerat med för korta avstånd gör att bromsandet sprider sig som en epedimi. Vilket resulterar i att hastigheten sänks och kommer i självsvängning. Antar att en anledning till detta är att fler har automatlåda nuförtiden så det räcker inte att motorbromsa, åtminstone inte med den offensiva körstil många har.

Och vad gäller dimbakljus borde de helt enkelt förbjudas.

Anledningen är att folk inte kan hålla avståndet!

Vanligaste orsaken att man tänder bromsljusen på motorväg är att nån ligger för nära.
(Bromsar inte i onödan då, för då bromsar man inte alls... ;) )
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 37049
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Inlägg av Glenn »

Nerre skrev:Har nån en referens till att det ens är tillåtet med LED i bakljus? Jag har googlat och det säljs en massa eftermarknadsgrejer som det sitter LED i, men jag är tveksam till att de verkligen är godkända.
Självklart är det tillåtet, finns inga regler som säger vad det ska vara för ljuskälla, bara vilken färgtemperatur, hur mycket det ska lysa osv, sen är det upp till tillverkaren att få det E-godkänt.


Eftertillverkade är väl sällan godkända dock.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26703
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Inlägg av Icecap »

Det var väl '78 som detta med E-märkningen kom? Så på bilar innan det finns det regler som att ljuset ska vara "klart synbart xx meter ifrån" osv, alltså ingen exakta krav som kan mätas.

Men dessa krav finns i grunden kvar, de är dock numera specificerat så att t.ex. en strålkastare ska skicka ut en viss ljusmängd med en viss fördelning inom ett definierat mönster osv. alltså saker som kan mätas och verifieras oavsett hur skrapögat en kontrollenhet är.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27666
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Inlägg av danei »

sodjan skrev:Dumheter. Bara för att du en gång inte såg någon nytta med det så
är det alltså aldrig någon nytta med det? Idiotisk kommentar...
Nu läste du in något helt annat i mitt inlägg. Det var inte vad jag menade. Jag menade att det är fullständigt onödigt att slå på varningsblinkern när det redan finns någon som upptäckt att du stannat bakom. Den gör nytta när bakomvarande trafik har en kraftigt avvikande hastighet mot dig. Den bör med andra ord användas i ett tidigare läge om det ska vara någon nytta med det.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 37049
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Inlägg av Glenn »

Icecap skrev:Det var väl '78 som detta med E-märkningen kom? Så på bilar innan det finns det regler som att ljuset ska vara "klart synbart xx meter ifrån" osv, alltså ingen exakta krav som kan mätas.
Jag tror det var senare än så faktiskt, men innan var det ju lite vilda västern, läste för länge sedan om nån som inte fått igenom en importbil för att besiktningsmannen ansåg att blinkerslampan i panelen lös gult, när den enligt reglerna skulle lysa orange (brandgul?), killen som importerat den hävdade dock att det minsan var orange, så det slutade med att nåt labb fick göra en färganslys och konstatera att det var orange.

Därför specificeras nog färgtempen numera :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27666
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Inlägg av danei »

Den ska väl vara grön.
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43251
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Re: Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Inlägg av sodjan »

> Nu läste du in något helt annat i mitt inlägg. Det var inte vad jag menade. Jag menade att det är fullständigt
> onödigt att slå på varningsblinkern när det redan finns någon som upptäckt att du stannat bakom. Den gör
> nytta när bakomvarande trafik har en kraftigt avvikande hastighet mot dig. Den bör med andra ord användas
> i ett tidigare läge om det ska vara någon nytta med det.

Som sagt, enbart dumheter!

- Varningsblinkers kan ge en signal till bakomvarande att också slå på sina.
- Varningsblinkers kan ofta ses förbi den närmaste bilen.
- Finns det tid att fundera på hur nära den närmaste bilen befinner sig?
- Ska man slå på dom *innan* man har uppfattat faran??

Oerhört märklig diskussion...
Nerre
Inlägg: 27310
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Inlägg av Nerre »

Det finns ju viss risk att varningsblinkers kan misstolkas som att det är DIN bil som är stoppklotsen och folk då får för sig att försöka ta sig runt den.

Det är alltid risken med icke-standardiserade signaler. De är "självklara" för den som hittat på dem, men andra fattar ingenting.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 37049
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Inlägg av Glenn »

danei skrev:Den ska väl vara grön.
Grön ELLER orange numera tror jag, fast grön är nog vanligare när man har skiljda indikationspilar för höger och vänster, det hade man ju sällan förr.
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43251
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Re: Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Inlägg av sodjan »

> Det finns ju viss risk att varningsblinkers kan misstolkas som att det är DIN bil som är stoppklotsen

Jösses vad det spottar dumheter här...

Vad sjutton spelar det för roll !!??

Det är ju för fanken mycket viktigare att det syns varningsblinkers *alls*
än att det inte råkar vara just jag som har krockat (eller vad det nu gäller).
Det minskar ju i alla fall risken att även jag bli påkörd...

> Det är alltid risken med icke-standardiserade signaler.

Vad fanken är det som är icke-standardiserat?
Varningsblinkers har väl alltid just varnat för något !?
Märkligt...
Nerre
Inlägg: 27310
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Inlägg av Nerre »

Som sagt var, för dig som har hittat på signalen är den uppenbar. Men vad ska en bil som får motorstopp på vägen använda för signal då?

Varningsblinkers syns inte bättre än bromsljus (särskilt inte bättre än det tredje upphöjda bromsljuset), så att påstå att det hjälper till att varna andra bilar ger jag inte mycket för. Däremot stjäl det uppmärksamhet att hålla på att försöka slå på varningsblinksersen samtidigt som man bromsar och behöver hålla koll på kön framför.

Du verkar tro att varningsblinkers betyder samma sak som en orange saftblandare. Det gör de INTE.
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43251
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Re: Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Inlägg av sodjan »

"Hittat på" ??
Varningsblinkers är för att varna för något.
Det är inte jag som har hittat på det...

Om det är bilen med punktering eller om det är min bil
som "varnar" spelar ingen som helst roll. Och om jag råkar
stå bakom bilen med punktering så syns sannolikt mina
varningsblinkers bättre.

Sen så är det ju en jäkla skillnad på att se bromsljus några
hundra meter fram eller att se varningsblinkers. En bil med
bromsljus tända kan fortfarande röra sig med 100 Km/h.
En med varningsblikers står troligare still.

Nej, nu får det vara med dessa dumheter... :-)
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6511
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Re: Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Inlägg av FormerMazda »

Ja det var en udda synvinkel från Nerre´s sida får jag säga.
Varningsblinkers är väl precis vad det låter som, VARNINGSblinkers.

Vad man sen varnar för är väldigt underordnat. Ser du dom är du varnad och det är väldigt lämpligt att slå av på farten ordentligt och ha uppmärksamhet på vägen och allt runtom.

Hoppas bara allt detta är ett klassiskt internetmissförstånd, eller finns det folk som försöker tyda och agera innan man ens vet?
"Äh, han vill nog bara varna för nåt oviktigt, det skiter jag i"
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Som relativt vanlig på Ef kör en tråd ner i diket.
Mitt syfte var att ta reda på om man kunde öka säkerheten genom att indikera med bromsljus att man bromsar hårt.
Om det fanns lagkrav på enbart en styrka osv.

Har man kört ett antal km på autobahn så vet man hur Varningsblinkers skall användas.
Och jag kan inte se att jag frågade om just detta i trådstarten!
Skriv svar