Expanderande Fixtur?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Expanderande Fixtur?

Inlägg av Swech »

Kan du inte göra en ny fixtur där de båda kolvarna har perfekt passform precis
längst ned, höjd några 10 delar. Så går det att få på och centreringen får du väl
då du drar fast det hela med skruvarna?

Swech
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Thorped: Ja dels kan du ju börja med att göra en nerfräsning för basen av SideLock-spännaren med samma diameter som nominell storlek, jag undrar dock om dom inte har missat en nolla på svenska sidan, för hos tillverkaren så anges toleransen på basen med +0.000/-0.002 tum, dvs den är maximalt ~0,05mm under det måttet, inte 0,5mm som det står på svenska sidan, sen får man väl mäta in och efterjustera till den tolerans man behöver om det inte blev bra nog rakt av.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Swech skrev:Kan du inte göra en ny fixtur där de båda kolvarna har perfekt passform precis
längst ned, höjd några 10 delar. Så går det att få på och centreringen får du väl
då du drar fast det hela med skruvarna?

Swech
Har funderat på att göra dom koniska men det är svårt att fräsa det helt perfekt. :humm: Grejen är att det sätter sig som fan när det blir så tätt, skärvätskan gör inte saken bättre, rena rama klistret...
tkgb

Inlägg av tkgb »

Swech menade nog inte att du skulle göra dom koniska,bara ha lite tightare passning dom sista typ 5 mm längst ner.
Att dom suger sig fast kan man lösa genom att borra ett hål i dom så vacumet släpper.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ett annat alternativ för att få passningen helt 100% på SideLock-spännarna som är ännu enklare och jag kom på nu är att dom är ju aningen större än ditt hål (28,7mm från början, du vill ha dom 27,38), dvs du har 1.32mm som ska bort, så fräs dom till exakt form på plats!

Dvs borra hålen för att skruva fast dom med fräsen exakt där du vill ha dom, gänga dom och skruva fast dom så nära det som möjligt (gänglåsning kan vara lämpligt att använda), sedan använder du fräsen för att fräsa dom till slutgiltigt mått, på så sätt så behöver du bara ha dom inom 0.66mm från där du vill ha dom, vilket är enkelt (men så nära som möjligt är såklart att föredra)!
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

tkgb skrev:Swech menade nog inte att du skulle göra dom koniska,bara ha lite tightare passning dom sista typ 5 mm längst ner.
Att dom suger sig fast kan man lösa genom att borra ett hål i dom så vacumet släpper.
För det första handlar det inte om att det blir vakuum utan att det är så fruktansvärt tajt att man måste föra ner ämnet precis rakt för att det inte ska hugga, samma sak gäller givetvis upp.

För det andra börjar spåret som sagt vid -2mm och går till -6,2mm så de sista 5 är lika bra som de sista 2.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

5mm är inte riktigt vad jag tänkte.... snarare 0.2-0.3mm höjd
Sedan behöver det ju inte vara tight runt hela omkretsen utan kan vara tight i 3-4 punkter

Swech
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Meduza skrev:Ett annat alternativ för att få passningen helt 100% på SideLock-spännarna som är ännu enklare och jag kom på nu är att dom är ju aningen större än ditt hål (28,7mm från början, du vill ha dom 27,38), dvs du har 1.32mm som ska bort, så fräs dom till exakt form på plats!

Dvs borra hålen för att skruva fast dom med fräsen exakt där du vill ha dom, gänga dom och skruva fast dom så nära det som möjligt (gänglåsning kan vara lämpligt att använda), sedan använder du fräsen för att fräsa dom till slutgiltigt mått, på så sätt så behöver du bara ha dom inom 0.66mm från där du vill ha dom, vilket är enkelt (men så nära som möjligt är såklart att föredra)!
Fast kan inte SideLock'et spänna ifrån 17,8-28,7mm? Det är iaf så jag tolkar det... http://www.partille-tool.se/media/catal ... tabell.jpg
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Läs texten längst ner i tabellen = nyckelord = bearbeta
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

"G*(17,8mm) - Minsta diameter man kan bearbeta ner till. Innan bearbetning av spännelementet..." Om dom inte menar att spännelementets minsta diameter är 17,8mm, vet jag inte vad dom menar. :humm:
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Bearbeta = betyder att du kan svarva ner till önskad diameter, svårare än så är det ju inte.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vad är det för fel på o-ringslösningen?

Jag har använt denna massvis med gånger när hålet haft så grov tolerans att man måste göra dornen glapp.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Inget alls, tror jag. Jag försöker bara reda ut olika lösningar. :)

2st 20x4mm O-ringar kostar 20kr det är den absolut billigaste lösningen så ska prova denna först! :)
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Varför x4 på O-ringen? Finns ju tunnare som kanske är lättare att få passa in i botten. En skiss på det hålet som skall monteras?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Kör med grova o-ringar. Dessa har bättre "fjädring".
Jag brukar använda ända upp till 6mm ringar.
Men då vid större diametrar.
Skriv svar