Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
Ni som kan detta - klarar den här enheten det jag söker Länk?
Vad skulle behövas för att den ska fungera?
Om jag förstår rätt är det en ATtiny2313, massor av dioder och motstånd, ett par BT139 och en 6N136?
Gör den det jag tänker?
Vad skulle behövas för att den ska fungera?
Om jag förstår rätt är det en ATtiny2313, massor av dioder och motstånd, ett par BT139 och en 6N136?
Gör den det jag tänker?
-
- Inlägg: 7110
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
Om den klarar det du efterfrågar får du titta på med egna ögon. Svårt att avgöra för mig, kommer att ta en hel del tid i anspråk.
Vad jag däremot anser är att det inte är bra att bygga upp kretsen utan att isolera den från nätspänningen. Speciellt inte när det är osäkert hur en alternativ isolation kommer att lösas.
No insulation between microcontroller and the mains supply. This omits the typical MOC2032 (opto triacs) and simplifies detection of zero crossings for the current. So, this solution can safely operate with inductive loads. Of course, the DMX input is insulated from mains supply.
Vad jag däremot anser är att det inte är bra att bygga upp kretsen utan att isolera den från nätspänningen. Speciellt inte när det är osäkert hur en alternativ isolation kommer att lösas.
No insulation between microcontroller and the mains supply. This omits the typical MOC2032 (opto triacs) and simplifies detection of zero crossings for the current. So, this solution can safely operate with inductive loads. Of course, the DMX input is insulated from mains supply.
Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
Tror att det är bättre i ditt fall att göra på vanligt sätt, som ensamresande föreslog tidigt i tråden i applikationen du gillade.
Visst verkar det vettigt att styra direkt från DMX utan att gå omväg via analog signal, om du nu inte redan har de analoga signalerna.
Så:
Mikrocontroller med DMX-anslutning och adressavkodning, eller också den analoga signalen in på en A/D-ingång.
Ut: Mikrocontrollern styr en opto triac driver som i sin tur styr en triac. Isolationsbarriären mot nätspänning i opto triac drivern.
In: Mikrocontrollern läser av en nollgenomgångsdetektor t ex i form av en optokopplare. Isolationsbarriären mot nätspänning i optokoppalren.
Till skillnad från kortet i länken ska det vara minst ett par mm isolationsavstånd från nätspänning till annat på kortet och till andra delar som kan beröras.
Drossel i serie med nätspänning och X-kondensator om du ändå vill ha avstörning.
Programmet i mikrocontrollern väntar på en nollgenomgång på ingången, väntar en tid (längre ju lägre effekt som önskas), och ger sedan en puls på utgången till opto triac drivern.
Visst verkar det vettigt att styra direkt från DMX utan att gå omväg via analog signal, om du nu inte redan har de analoga signalerna.
Så:
Mikrocontroller med DMX-anslutning och adressavkodning, eller också den analoga signalen in på en A/D-ingång.
Ut: Mikrocontrollern styr en opto triac driver som i sin tur styr en triac. Isolationsbarriären mot nätspänning i opto triac drivern.
In: Mikrocontrollern läser av en nollgenomgångsdetektor t ex i form av en optokopplare. Isolationsbarriären mot nätspänning i optokoppalren.
Till skillnad från kortet i länken ska det vara minst ett par mm isolationsavstånd från nätspänning till annat på kortet och till andra delar som kan beröras.
Drossel i serie med nätspänning och X-kondensator om du ändå vill ha avstörning.
Programmet i mikrocontrollern väntar på en nollgenomgång på ingången, väntar en tid (längre ju lägre effekt som önskas), och ger sedan en puls på utgången till opto triac drivern.
-
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 6 april 2014, 16:59:47
Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
Länken du gav var inte helt lätt att sätta sig in i, men framförallt tar den diverse genvägar för att spara plats på bekostnad av säkerhet. Jag skulle inte rekommendera den om du inte är absolut säker på vad du gör.
JohnGalt slog huvudet på spiken, precis så bör du göra istället. Jag gav även förslag på komponenter tidigare i tråden.
JohnGalt slog huvudet på spiken, precis så bör du göra istället. Jag gav även förslag på komponenter tidigare i tråden.
Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
Den länkade dimmern bör fungera, men:
Optokopplaren måste vara tillräckligt bra för att isolera från nätspänning
De verkar ha glömt små kondingar mellan N och N0, N1, N2 o.s.v.
DIP-switchen får inte vara åtkomlig när nätspänning är påslagen, eller så måste det vara strömbrytare godkända för nätspänning.
Belastningen på DMX-bussen är inte korrekt. Om du bygger flera sånahär så är det läge att bygga en burk som tar emot DMX på korrekt sätt och omvandlar till "lysdioddrivning"-utgångar. Om du gör så så är det också en bra idé att laborera med dels värdet på R20 men även laborera med motstånd parallellt med D0 / dioden i optokopplaren (IC2).
Det mekaniska utförandet på bilden är olämpligt. Om man absolut måste ha en såndär IEC-kontakt för 230V in så måste man ha en säkring. Bättre är att använda 16A blå trepolig CEE-kontakt för 230V in. Vill man däremot spara utrymme och bara har mindre belastningar så är IEC-kontakter för 230V-utgångarna klart utrymmesbesparande.
Men som redan nämnts, den där kretsen är farlig eftersom nätspänning finns "överallt". När man bygger saker, speciellt om man är nybörjare, så fungerar det sällan på första försöket och med en sånhär koppling så är det farligare att mäta än med andra kopplingar.
Har du någon isolertransformator för 230V för labbändamål?
Optokopplaren måste vara tillräckligt bra för att isolera från nätspänning
De verkar ha glömt små kondingar mellan N och N0, N1, N2 o.s.v.
DIP-switchen får inte vara åtkomlig när nätspänning är påslagen, eller så måste det vara strömbrytare godkända för nätspänning.
Belastningen på DMX-bussen är inte korrekt. Om du bygger flera sånahär så är det läge att bygga en burk som tar emot DMX på korrekt sätt och omvandlar till "lysdioddrivning"-utgångar. Om du gör så så är det också en bra idé att laborera med dels värdet på R20 men även laborera med motstånd parallellt med D0 / dioden i optokopplaren (IC2).
Det mekaniska utförandet på bilden är olämpligt. Om man absolut måste ha en såndär IEC-kontakt för 230V in så måste man ha en säkring. Bättre är att använda 16A blå trepolig CEE-kontakt för 230V in. Vill man däremot spara utrymme och bara har mindre belastningar så är IEC-kontakter för 230V-utgångarna klart utrymmesbesparande.
Men som redan nämnts, den där kretsen är farlig eftersom nätspänning finns "överallt". När man bygger saker, speciellt om man är nybörjare, så fungerar det sällan på första försöket och med en sånhär koppling så är det farligare att mäta än med andra kopplingar.
Har du någon isolertransformator för 230V för labbändamål?
Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
Tusen tack. =)
Jag får testa ta hem saker till det lilla kortet och lära mig därifrån. =)
Finns det något ställe i Sverige att köpa dessa saker, eller blir de helgalna i pris då? (Tänkte slippa väntetiden.)
Jag får testa ta hem saker till det lilla kortet och lära mig därifrån. =)
Finns det något ställe i Sverige att köpa dessa saker, eller blir de helgalna i pris då? (Tänkte slippa väntetiden.)
-
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 6 april 2014, 16:59:47
Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
Var bara försiktig då det är 230V du arbetar med!
Det blir lätt dyrt i Sverige.
Men jag har lite olika mängder över av de delar som jag länkade i början av tråden som du kan få köpa till självkostnadspris om du vill? Inte tillräckligt för att göra 200 st, men så kan du börja experimentera och ta fram en design först, och sedan kan du beställa en större mängd när du har något som du vet fungerar.
Det blir lätt dyrt i Sverige.

Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
Självklart att man är försiktig. Brukar alltid slå till 220v med fjärrkontroll på garagegolvet vid osäkerhet. =)
Det gör jag gärna, det är delar till en enhet jag skulle behöv (eller två, den första lär brännas) bara så jag ser att det fungerar innan jag beställer massa saker. 200st kommer dröja ett par år, men är slutmålet. =)
Det gör jag gärna, det är delar till en enhet jag skulle behöv (eller två, den första lär brännas) bara så jag ser att det fungerar innan jag beställer massa saker. 200st kommer dröja ett par år, men är slutmålet. =)
Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
Jag måste granska med er så jag är på rätt väg.
Stämmer detta?
Det är en Attiny2013 som är tilltänkt.
Jag hittade inte triac-symbolen i listan på komponenter, därav kan den vara något helt främmande (eller med enorm tur t.o.m. rätt sak).
IC5 är en dipswitch-brygga för att avgöra adress, men åter så fanns inte exakt komponent så jag la en komponent som gjorde att sladdarna kunde dras rätt.
Men - var har jag missat?
Hur stora bör avstånden vara på kretskortet?
Stämmer detta?
Det är en Attiny2013 som är tilltänkt.
Jag hittade inte triac-symbolen i listan på komponenter, därav kan den vara något helt främmande (eller med enorm tur t.o.m. rätt sak).
IC5 är en dipswitch-brygga för att avgöra adress, men åter så fanns inte exakt komponent så jag la en komponent som gjorde att sladdarna kunde dras rätt.
Men - var har jag missat?
Hur stora bör avstånden vara på kretskortet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
Åtminstone förr var en standard att normalt ha 6mm och i trånga fall 3mm avstånd mellan strömförande del och beröringsbar/jordad del. Då gällde också normalt 4mm och i trånga fall 2mm mellan de olika ledarna på 230V-sidan.
Det är lite svårt att följa schemat när det är så pyttelitet.
Det är lite svårt att följa schemat när det är så pyttelitet.
Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
Då testar vi göra den större. =)
Tack för siffrorna, då vet jag vad som ska matas in i programmet. =)
Tack för siffrorna, då vet jag vad som ska matas in i programmet. =)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
Bra, klart tydligare!
230V in på dioderna på H11AA1 kommer garanterat leda till att den magiska röken läcker ut, risken är väl att hela kapseln sprängs...
Likaså fungerar D2 + dioden i MOC 3023 nog inget vidare att mata direkt från ATtiny, fast jag erkänner att jag har inte läst på om ATtiny. Det vanliga hade varit ett motstånd istället för D2, på den plats D2 sitter nu.
230V in på dioderna på H11AA1 kommer garanterat leda till att den magiska röken läcker ut, risken är väl att hela kapseln sprängs...
Likaså fungerar D2 + dioden i MOC 3023 nog inget vidare att mata direkt från ATtiny, fast jag erkänner att jag har inte läst på om ATtiny. Det vanliga hade varit ett motstånd istället för D2, på den plats D2 sitter nu.
Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
Angående MOC:n så har jag inte den blekaste hur det verkligen ska kopplas. Den är en sak ni på forumet rekommenderat för säkerhet och som jag inte hittat på något ställe när jag googlat - men säkerhet är positivt. =)
H11AA1 är tänkt som nollspänningsavkännare. Behöver den motstånd/dioder/annat?
H11AA1 är tänkt som nollspänningsavkännare. Behöver den motstånd/dioder/annat?
Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
"Vänstra" sidan på MOC'en kopplas in på samma sätt som en vanlig lysdiod.
Ungefär detsamma gäller "högersidan" av den andra kretsen.
Båda behöver något som ser till att det blir lagom ström genom lysdioderna.
Ungefär detsamma gäller "högersidan" av den andra kretsen.
Båda behöver något som ser till att det blir lagom ström genom lysdioderna.
-
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 6 april 2014, 16:59:47
Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V
Drivsidan på en MOC3023 är i grund och botten en lysdiod så du behöver ett motstånd innan (istället för D2). Den har en forward voltage på (max) 1.5V så om din MCU ger 5V så får du ett spänningsfall på 3.5V över motstånden (5V - 1.5V = 3.5V). Sen har den en trigger current på 5 mA vilket gör att du behöver ett motstånd på 700 Ohm (3.5V / 0.005A = 700 Ohm), eller 680 Ohm som är ett vanligt värde.
Även H11AA1 är i grund och botten en lysdiod så här behöver du också ett motstånd (fast då på AC sidan istället). Denna är inte lika känsligt för exakt ström utan här är det snarare effekten som förbrukas av motståndet som är det intressanta. Om du vill ha en effektförlust av exempelvis max 1W så behöver du ha ett motstånd på 52900 Ohm (230 * 230 / 1 = 52900), eller 56k Ohm som är ett vanligt värde.
Du kan få en bättre idé över kopplingen exempelvis här eller här. Den sistnämnda är för 110V så motståndsvärdena är ungefär hälften av vad jag angivit ovan.
Även H11AA1 är i grund och botten en lysdiod så här behöver du också ett motstånd (fast då på AC sidan istället). Denna är inte lika känsligt för exakt ström utan här är det snarare effekten som förbrukas av motståndet som är det intressanta. Om du vill ha en effektförlust av exempelvis max 1W så behöver du ha ett motstånd på 52900 Ohm (230 * 230 / 1 = 52900), eller 56k Ohm som är ett vanligt värde.
Du kan få en bättre idé över kopplingen exempelvis här eller här. Den sistnämnda är för 110V så motståndsvärdena är ungefär hälften av vad jag angivit ovan.