PIC->DAC eller: Lång färd mot mål....
Passar på att fråga när en passande tråd finns uppe.
Går det att kommunicera med en 16-bitars AD med en 8-bitars MCU? Som jag förstår det spottar AD:n (vid SPI) ut sina 16 bitar på bussen, men en AVR tex kan väl bara ta emot 8 i taget. Summa sumarum... går det att använda någon slags AD med högre upplösning än 8-bitar, med en 8-bitars MCU?
Går det att kommunicera med en 16-bitars AD med en 8-bitars MCU? Som jag förstår det spottar AD:n (vid SPI) ut sina 16 bitar på bussen, men en AVR tex kan väl bara ta emot 8 i taget. Summa sumarum... går det att använda någon slags AD med högre upplösning än 8-bitar, med en 8-bitars MCU?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
sodjan: I inlägget "21-Okt-2005 11:01" står det inget om hur det fungerar i detalj. I länken är ju hela I2S-specifikationen med, men Icecaps förklaring tog bara tre rader, dessutom med siffrorna från min DAC som exempel.
Du tipsade om TexasInstruments (TI). Kikade på den sajten, men det skulle ta 6 veckor att få samples därifrån. Jag har inte hittat något ställe i Sverige som säljer deras kretsar till privatpersoner. Har utan framgång försökt få tips på ställen jag snabbare kan få tag i TI-kretsar.
>Men det du begär är ju att andra ska sitta och leta åt dig.
Jag begär inte att andra ska leta DAC'ar åt mig. Jag hade bara hoppats att få lite tips. Jag trodde nämligen man kunde få det här.
Du behöver inte ödsla mer tid på den här tråden om du inte vill hjälpa mig.
Du tipsade om TexasInstruments (TI). Kikade på den sajten, men det skulle ta 6 veckor att få samples därifrån. Jag har inte hittat något ställe i Sverige som säljer deras kretsar till privatpersoner. Har utan framgång försökt få tips på ställen jag snabbare kan få tag i TI-kretsar.
>Men det du begär är ju att andra ska sitta och leta åt dig.
Jag begär inte att andra ska leta DAC'ar åt mig. Jag hade bara hoppats att få lite tips. Jag trodde nämligen man kunde få det här.
Du behöver inte ödsla mer tid på den här tråden om du inte vill hjälpa mig.
Jag skrev (21-okt) :
"Som jag förstår det så använder DAC'en växlingen mellan left/right (WS) för att synka starten av en nytt 16-bitars värde. D.v.s att det sannolikt inte går att lägga WS fast hög eller låg, utan måste växla hela tiden. Annars vet inte DAC'en vad som är vad."
Icecap skrev (idag) :
"Vad jag har förstådd på vad jag har läst är det just nivåbytet på höger/vänster kanalen (WS) som är grejen som berättar för DAC'n att "nu kommer det en ny dataskur, ta emot","
Visst, lite olika ordval kanske, men inte är det *så* stor skillnad...
> Jag hade bara hoppats att få lite tips...
Visst, men när tipsen inte blev det du ville höra, så lyssnar du inte 
Men, för att sammanfatta tipsen som har lämnats i tråden hittills...
Du kan väll plocka ner datablad så länge :
http://www-s.ti.com/sc/ds/tlv5618a.pdf
http://www-s.ti.com/sc/ds/dac8532.pdf
http://www-s.ti.com/sc/ds/dac8830.pdf
Jag har inte kollat på databladen själv, bara valt några modeller m.h.a Texas online verktyg ("parametric search").
"Som jag förstår det så använder DAC'en växlingen mellan left/right (WS) för att synka starten av en nytt 16-bitars värde. D.v.s att det sannolikt inte går att lägga WS fast hög eller låg, utan måste växla hela tiden. Annars vet inte DAC'en vad som är vad."
Icecap skrev (idag) :
"Vad jag har förstådd på vad jag har läst är det just nivåbytet på höger/vänster kanalen (WS) som är grejen som berättar för DAC'n att "nu kommer det en ny dataskur, ta emot","
Visst, lite olika ordval kanske, men inte är det *så* stor skillnad...

> Jag hade bara hoppats att få lite tips...

Men, för att sammanfatta tipsen som har lämnats i tråden hittills...
- Den audio-DAC du har just nu är troligtsvis olämplig för det du vill göra.
- I2S interfacet är sannolikt inte "körbart" från SPI.
- Funktionen på WS signalen gör denna DAC svårstyrd från en PIC.
- Behöver du 16-bitars upplösning ? Priset ökar kraftigt mellan t.ex 10/12 och 16 bitar. Om du skall *köpa* en DAC, alltså...
- ELFA har en 10-bitars DAC ("73-421-08") med I2C interface för under 40:- + moms.
- Texas har masor av DACs med 10/12/16 bitar med SPI interface som dels sannolikt skulle passa, dels finns i deras sample program.
Du kan väll plocka ner datablad så länge :
http://www-s.ti.com/sc/ds/tlv5618a.pdf
http://www-s.ti.com/sc/ds/dac8532.pdf
http://www-s.ti.com/sc/ds/dac8830.pdf
Jag har inte kollat på databladen själv, bara valt några modeller m.h.a Texas online verktyg ("parametric search").
Hmm, det var inte kretsar som de inte hade "i lager" eller så? Jag har samplat några gånger därifrån och de har varit extremt snabba (fick ett "nu har vi skickat" mail några timmar efter jag hade beställt en gång).Du tipsade om TexasInstruments (TI). Kikade på den sajten, men det skulle ta 6 veckor att få samples därifrån.
Det verkar vara Digikey som har hand om deras sample-service för övrigt, så man kan kanske beställa därifrån annars (blir lite dyrt med frakten bara).
Annars har jag några tänkbara förslag från Maxim:
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/1811/ln/
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/2121/ln/
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/3966/ln/
Det är bara den första som finns i hålmonterat utförande, om det spelar någon roll.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Icecap: Fint. Ska kika och se vad jag hittar.
sodjan:
>Visst, lite olika ordval kanske, men inte är det *så* stor skillnad...
Om man klipper texten som du gjorde innan skillanderna kommer så är förklaringarna ganska lika. Helt rätt.
Jo, jag hittade några TexasInstruments som såg intressanta ut, men eftersom det var 6 veckors "Lead time" så brydde jag mig inte om att spara några krets-namn. "Lead time" betyder ju "The estimated number of weeks, in advance, that customers need to place an order to receive a device." Jag tolkade det som att man måste beställa 6 veckor i förväg. Men om du ska plocka hem några så är jag självklart intresserad.
Det här med att tipsen inte skulle vara det jag ville höra förstår jag tyvärr inte. Jag har hela tiden vetat att min DAC varit fel "sort" med tanke på att PIC-kretsen bara pratar SPI och I2C. Jag har hela tiden bett om att få tips om andra DAC'ar och var man kan få tag i dem. De senare inläggen har gett mig mer och mer tips, så nu känns det roligt igen.
Jag kan passa på att ge lite kommentarer på listan:
1. Det har jag vetat sedan första inlägget. Det har liksom varit därför jag behövt hjälp.....
2. Jag fick ut data, gissar att sättet kallas "bit-banging", men det var knappast användbart en längre tid, så du har rätt där.
3. Precis vad jag märkte...
4. Nädå, men gärna 10 eller 12 bitar. Helst 12, men som sagt, om jag köper så får priset bestämma om det blir 10 eller 12...
5. Sant. Den ser bra ut.
6. Jo, där har jag hittat några stycken som var intressanta. Minns tyvärr inte vilka nu, men det kan jag lätt kolla igen.
Om man jämför SPI med I2C: Finns det skillnder i hastigheter? Är I2C svårare att programmera med två kanaler? Jag har hört något om att I2C skulle vara svårare överhuvudtaget, men programmeringsmässigt ser båda nästan lika lätta ut. I2C har visserligen "I2C_Repeated_Start" till skillnad från SPI. Jag är lite bortskämd med att köra DAC'ar med parallella gränssnitt, så det här är lite ny mark för mig.....
Men jag ska kolla databladen i länkarna och se vilken som skulle passa bäst med det jag vet så här långt. (Det kan ju ändra sig beroende på svaren på mina SPI/I2C-frågor.)
Kul att du fortfarande orkar med...
sodjan:
>Visst, lite olika ordval kanske, men inte är det *så* stor skillnad...
Om man klipper texten som du gjorde innan skillanderna kommer så är förklaringarna ganska lika. Helt rätt.
Jo, jag hittade några TexasInstruments som såg intressanta ut, men eftersom det var 6 veckors "Lead time" så brydde jag mig inte om att spara några krets-namn. "Lead time" betyder ju "The estimated number of weeks, in advance, that customers need to place an order to receive a device." Jag tolkade det som att man måste beställa 6 veckor i förväg. Men om du ska plocka hem några så är jag självklart intresserad.
Det här med att tipsen inte skulle vara det jag ville höra förstår jag tyvärr inte. Jag har hela tiden vetat att min DAC varit fel "sort" med tanke på att PIC-kretsen bara pratar SPI och I2C. Jag har hela tiden bett om att få tips om andra DAC'ar och var man kan få tag i dem. De senare inläggen har gett mig mer och mer tips, så nu känns det roligt igen.

Jag kan passa på att ge lite kommentarer på listan:
1. Det har jag vetat sedan första inlägget. Det har liksom varit därför jag behövt hjälp.....
2. Jag fick ut data, gissar att sättet kallas "bit-banging", men det var knappast användbart en längre tid, så du har rätt där.
3. Precis vad jag märkte...
4. Nädå, men gärna 10 eller 12 bitar. Helst 12, men som sagt, om jag köper så får priset bestämma om det blir 10 eller 12...
5. Sant. Den ser bra ut.
6. Jo, där har jag hittat några stycken som var intressanta. Minns tyvärr inte vilka nu, men det kan jag lätt kolla igen.
Om man jämför SPI med I2C: Finns det skillnder i hastigheter? Är I2C svårare att programmera med två kanaler? Jag har hört något om att I2C skulle vara svårare överhuvudtaget, men programmeringsmässigt ser båda nästan lika lätta ut. I2C har visserligen "I2C_Repeated_Start" till skillnad från SPI. Jag är lite bortskämd med att köra DAC'ar med parallella gränssnitt, så det här är lite ny mark för mig.....

Men jag ska kolla databladen i länkarna och se vilken som skulle passa bäst med det jag vet så här långt. (Det kan ju ändra sig beroende på svaren på mina SPI/I2C-frågor.)
Kul att du fortfarande orkar med...

De flesta leverantörer har extra lager som de plockar samples ur. "Lead times" är oftast för större order, och brukar inte gälla samples.
> Om man jämför SPI med I2C: Finns det skillnder i hastigheter?
> Är I2C svårare att programmera med två kanaler?
Gör jag ??
EDIT :
> Jag skulle förresten troligen ha varit lycklig ägare till de två LCD-displayerna du sålde...
Det finns fler, antingen via Tradden, eller genom att kontakta mig direkt...
> Om man jämför SPI med I2C: Finns det skillnder i hastigheter?
> Är I2C svårare att programmera med två kanaler?
- I2C är ett mer komplicerat interface. Bl.a så sänds även "adressen" som en del i meddelandet.
- I2C har en dubbelriktad datalinje, SPI en linje för varje riktning.
- SPI behöver fler pinnar, eftersom varje ansluten krets behöver en "chip select" linje.
- Om man skall "bit-banga" så anses SPI som enklare att få till.
- Både I2C och SPI finns i olika hastigheter, men får kolla de kretsar som man tittar på vad de klarar. Men 400 Khz och 1 Mhz är hastigheter som jag tror att jag har sett för båda (kan ha fel där).
- Om man har många "slaves", så blir det betydligt färre linjer/pinnar för I2C.
- Även om MSSP modulen i PICen hjälper till med en hel del, så är det lite mer job att konfigurera en I2C lösning, bl.a beroende på det lite mer komplexa protokollet med adress t.ex..
Gör jag ??

EDIT :
> Jag skulle förresten troligen ha varit lycklig ägare till de två LCD-displayerna du sålde...
Det finns fler, antingen via Tradden, eller genom att kontakta mig direkt...

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Har kollat igenom databladen för TI-kretsarna.
Det bästa hade varit om ingen var ytmonterad, men jag behöver ändå en ny spets till lödpennan, så det ska inte vara några problem.
tlv5618a såg ut att passa bäst.
dac8532 fungerar också, 16bitar vore inte ivägen.
dac8830 var en "singel" och jag behöver dual.
För Maxim-kretsarna så hittade jag inga siffror på maxfrekvenser, annars såg de bra ut.
edit:
>> Kul att du fortfarande orkar med...
>Gör jag ??
Av inläggen att döma så ser det iallafall ut så ..på ett ungefär.
Ang. I2C: Oki, då hänger jag med.
Ska kika på Tradera och se vad jag hittar, annars skickar jag ett meddelande.
edit igen: Hittade displayerna jag sökte!
Det bästa hade varit om ingen var ytmonterad, men jag behöver ändå en ny spets till lödpennan, så det ska inte vara några problem.
tlv5618a såg ut att passa bäst.
dac8532 fungerar också, 16bitar vore inte ivägen.
dac8830 var en "singel" och jag behöver dual.
För Maxim-kretsarna så hittade jag inga siffror på maxfrekvenser, annars såg de bra ut.
edit:
>> Kul att du fortfarande orkar med...
>Gör jag ??

Ang. I2C: Oki, då hänger jag med.
Ska kika på Tradera och se vad jag hittar, annars skickar jag ett meddelande.

edit igen: Hittade displayerna jag sökte!

Jag sökte även på 8DIP/16DIP/osv, men det var mest äldre konstruktioner som inte verkade lika trevliga (bl.a hade de ofta parr-interface). Jag har SOIC/DIP adaptrar som man kan använda om man t.ex vill köra på labbplatta (inte för att labbplatta är helt idealiskt "miljö" för en 16-bits DAC, men i alla fall...)
Men kolla gärna själv, Texas har en väldigt lättjobbad "parametric search" funktion där man kan testa olika villkor fram och tillbaka tills man har hittat just sitt "tvärsnitt" av sortimentet.
En sak som jag valde "hårt" var SPI, så jag såg aldrig några I2C DACs.
Men kolla gärna själv, Texas har en väldigt lättjobbad "parametric search" funktion där man kan testa olika villkor fram och tillbaka tills man har hittat just sitt "tvärsnitt" av sortimentet.
En sak som jag valde "hårt" var SPI, så jag såg aldrig några I2C DACs.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
"Parametric search" var riktigt bra! Tänk om Elfa m.fl kunde införa en sådan! När man har hittat ett lagom litet urval så sparar man hela "spreadsheet" som en excel-fil. Bra!
Dina SODIC/DIP-adaptrar och "headers" är nog nära på ett måste för att köra med labbplatta. Min labbplatta blev förresten mycket stabilare sedan jag plockade isär den och renoverade den. Alla "clips" fick bada i aceton och blev sedan sprayade med kontaktspray. Så PIC18LF2320 fungerar perfekt i 40MHz! (18LF1320-kretsarna har jag ännu inte testat i 40MHz efter att jag städat labbplattan.)
Mina DAC'ar (TDA1543) får vila tills något bättre användningsområde dyker upp. När du får hem sample-kretsarna så kanske du får några över...
Annars får jag försöka fixa ett sample-konto där.
Vad brukar frakten ligga på när du beställer kretsar från TI ?
Dina SODIC/DIP-adaptrar och "headers" är nog nära på ett måste för att köra med labbplatta. Min labbplatta blev förresten mycket stabilare sedan jag plockade isär den och renoverade den. Alla "clips" fick bada i aceton och blev sedan sprayade med kontaktspray. Så PIC18LF2320 fungerar perfekt i 40MHz! (18LF1320-kretsarna har jag ännu inte testat i 40MHz efter att jag städat labbplattan.)
Mina DAC'ar (TDA1543) får vila tills något bättre användningsområde dyker upp. När du får hem sample-kretsarna så kanske du får några över...

Vad brukar frakten ligga på när du beställer kretsar från TI ?
Texas DAC'arna skeppades i går (26/10).
Om du är nyfiken, kan du kolla på http://www.fedex.com/se/ och ange 718256654348 i spårningsrutan, eller prova denna länk direkt :
http://www.fedex.com/Tracking?tracknumb ... ld=Sp%E5ra
Använder "FedEx International Economy" med "Delivery typically in 25 business days"

Om du är nyfiken, kan du kolla på http://www.fedex.com/se/ och ange 718256654348 i spårningsrutan, eller prova denna länk direkt :
http://www.fedex.com/Tracking?tracknumb ... ld=Sp%E5ra
Använder "FedEx International Economy" med "Delivery typically in 25 business days"