Inget jordat uttag !

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Re: Inget jordat uttag !

Inlägg av Krille Krokodil »

MiaM skrev:Det är nästan lite märkligt att kraven på jordade uttag kom 1994. Då var redan i princip alla moderna apparater dubbelisolerade, och elolyckorna som gick att hejda med jordade uttag var väl försvinnande få. Men visst, det kanske fick folk att skrota ut eller bygga om sina antika retrolampor?
Men switchad apparatur kom... ..så man ville väl ha jorden verkligen är jordad för att minska
störningar och slippa de där 115V i datorchassit från filterkondesatorerna som kan kittla rätt
så bra om man samtidigt rör en jordad yta.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: Nybyggen och storrenoverade hus måste idag ha jordade uttag. Egentligen kan man väl säga att kravet på jordade uttag i t.ex. en hall eller ett sovrum nog mest bara "har blivit så". Det finns ingen annan vettig uttagstyp som är godkänd för så mycket ström som t.ex. en dammsugare drar men som man inte kan ansluta en rund ojordad "klass 0"-stickpropp i.
Blåa CEE ? (nu ignorerar jag med flit att vanliga schuko också har nåt CEE-nummer) ..om dom är vettiga kan kanske diskuteras..
opampen

Inlägg av opampen »

Japp, säkrast att skrota sladden!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Glenn skrev:Blåa CEE ? (nu ignorerar jag med flit att vanliga schuko också har nåt CEE-nummer) ..om dom är vettiga kan kanske diskuteras..
Glenn, nu skämtar du, blå uttag i en designad bostad/kontor????
Vad tror du alla inredningsdesigners skulle säga.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

@TomasL: Det där med målare känner jag igen, grrr...

@Sverige: Du har fel

@Krille Krokodil: Sant, fast märkligt nog så finns det idag en hel del switchade nätdelar som inte verkar läcka nämnvärt mellan primär och sekundär. Dels alla små väggvårtor för mobiltelefoner och liknande, men även lite större nätdelar för t.ex. bärbara datorer, har ju ojordad platt stickpropp och ofta "bandspelarkontakt" på nätdelen när den har lös kabel.

Ja, sen finns det ju bastarder som Apples laddare som har "bandspelarkontakt" plus en separat jordmojäng som verkar vara frivillig...

@Glenn: Förutom att du såklart skojar så glömde jag förstås lägga till att det inte finns någon annan vettig ojordad kontakt.

@TomasL: Jag tror det finns CEE-don i "neutrala" färger. Jag kan ha fel.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nix. En av grejjerna med CEE är just färgkodning
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo det finns uttag som passar i ett vanligt rum. Men det roliga försvann när kravet på petskydd kom. På universitetet fanns det sådana i alla lektions salar, antagligen aldrig använda.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Men petskyddkravet gäller bara om uttaget sitter lägre än 170cm över golv.

Ett fint kryphål för oss snåljåpar som har begagnade elgrejer i bra-att-ha-lådan :wink:

Att sätta uttag över 170cm över golv är väl för övrigt en rätt bra idé i största allmänhet i den typ av lokaler man kan vilja ha CEE-uttag, d.v.s. garage o.s.v.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

MiaM skrev:@TomasL: Det där med målare känner jag igen, grrr...

@Sverige: Du har fel

@Krille Krokodil: Sant, fast märkligt nog så finns det idag en hel del switchade nätdelar som inte verkar läcka nämnvärt mellan primär och sekundär. Dels alla små väggvårtor för mobiltelefoner och liknande, men även lite större nätdelar för t.ex. bärbara datorer, har ju ojordad platt stickpropp och ofta "bandspelarkontakt" på nätdelen när den har lös kabel.

Ja, sen finns det ju bastarder som Apples laddare som har "bandspelarkontakt" plus en separat jordmojäng som verkar vara frivillig...

@Glenn: Förutom att du såklart skojar så glömde jag förstås lägga till att det inte finns någon annan vettig ojordad kontakt.

@TomasL: Jag tror det finns CEE-don i "neutrala" färger. Jag kan ha fel.

Du har fel.
(Rekommenderar dej inte att prova.)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det beror på hur kan definierar en stöt. Men visst det känns på grund av den kapacitiva kopplingen till omgivningen. Jag har inte testat själv men pratat med en som gjort det.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Laddaren till min laptop har ingen bandspelarkontakt (apparatintag C8, kabelkontakt C7) :)
Utan det är C6, och tillhörande kabel en Schuko till C5:
Bild
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

@Sverige:
Du kan ju prova själv att ansluta ena pinnen på multimeter (gärna en digital som är högohmig och därmed känsligare) till fas och hålla andra änden mot plastgolv, linnoleumgolv, parlett/trägolv eller liknande. Att lägga andra änden mot golvet kommer inte påverka mätarens utslag.

Golv av betong, klinkers eller liknande är en helt annan sak - men i sådana rum kom kravet på skyddsjordade uttag för riktigt många år sen.

OBS också att även om golvet är av isolerande material så var det ändå krav på skyddsjord i rum där man kan räkna med att golvet blir blött, t.ex. i en tvättstuga eller liknande.

@MadModder:
Ja, det är väl ungefär tre kontakttyper som brukar förekomma på laptopnätagg. Äldre har ofta samma kontakt som på t.ex. stationära datorer. Moderna har antingen den jordade du visar eller en ojordad bandspelarkontakt. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... vilken tur då att jag inte har några uttag i hallen, för där har jag lagt klinkers. :D
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Har uttag i hallen och älskar det, bara koppla in dammsugaren och köra på då den når hela lägenheten. Klinkers har jag också men det ligger på 19mm gips. Dessutom är alla uttag jordade i lägenheten
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

MiaM skrev:@Sverige:
Du kan ju prova själv att ansluta ena pinnen på multimeter (gärna en digital som är högohmig och därmed känsligare) till fas och hålla andra änden mot plastgolv, linnoleumgolv, parlett/trägolv eller liknande. Att lägga andra änden mot golvet kommer inte påverka mätarens utslag.

Golv av betong, klinkers eller liknande är en helt annan sak - men i sådana rum kom kravet på skyddsjordade uttag för riktigt många år sen.

OBS också att även om golvet är av isolerande material så var det ändå krav på skyddsjord i rum där man kan räkna med att golvet blir blött, t.ex. i en tvättstuga eller liknande.

@MadModder:
Ja, det är väl ungefär tre kontakttyper som brukar förekomma på laptopnätagg. Äldre har ofta samma kontakt som på t.ex. stationära datorer. Moderna har antingen den jordade du visar eller en ojordad bandspelarkontakt. :)

Prova själv...? Jo jag vet hur det känns. Det är inte skönt (på sin höjd kanske det kan beskrivas som spännande ;) , för att man slarvat).

Om du hävdar att det inte händer nåt om skruvar av locket på ett vägguttag och tar på fasen, så får det stå för dej.

Verkligheten säger något annat (man försöker liksom undvika det i jobbet).
Skriv svar