RepRack 3D-Skrivare
Re: RepRack 3D-Skrivare
Böjlig flexdrivning har nog en tendens att bli ryckig p.g.a. friktionen.
En annan variant kan vara att lägga drivmotorn vridbar på en fast punkt på z- mekaniken utanför skrivytan och överföra drivningen med tunn axel med typ splines ( eller enklare
bara fyrkantig ) så att den kan röra sig ut/in till en vinkel-växel med hobbed drivhjul.
En annan variant kan vara att lägga drivmotorn vridbar på en fast punkt på z- mekaniken utanför skrivytan och överföra drivningen med tunn axel med typ splines ( eller enklare
bara fyrkantig ) så att den kan röra sig ut/in till en vinkel-växel med hobbed drivhjul.
Tänkte mig typ så här, de röda är kugghjuul som kan röra sig längst axeln, och axeln är typ fyrkantsstav som Eli föreslog, men det blir nog för mycket glapp
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Låt motorn åka med Z - den rör sig ju så lite & sällan så vikten gör inget.
Edit: G4jm0r- Inser nu att jag troligen missförstod din skiss att vara i x/z plan.
Det jag menar är att det räcker med en axel om motorn monteras vridbart i ett hörn för din konstruktion.
Det går att få det helt glappfritt och nästan friktionsfritt med fyrkantaxel med hjälp av 2 motvända förspända mini fals- eller V-kullager.
Edit: G4jm0r- Inser nu att jag troligen missförstod din skiss att vara i x/z plan.
Det jag menar är att det räcker med en axel om motorn monteras vridbart i ett hörn för din konstruktion.
Det går att få det helt glappfritt och nästan friktionsfritt med fyrkantaxel med hjälp av 2 motvända förspända mini fals- eller V-kullager.
Senast redigerad av Eli 22 juni 2014, 02:50:44, redigerad totalt 2 gånger.
Eli: har du kollat tråden jag länkade? En grej dom har designat in i den där är att det körs via snäckskruv, dvs extrudermotorn måste snurra typ 20ggr så många varv som drivhjulet ska snurra, så den ev ryckigheten lär inte bli ett problem. (och man använder stegmotorns kraft mkt mer effektivt och får bättre upplösning)
Ja, men om man nu får ner vikten så mycket att skrivhastigheten kan flerdubblas,( till kosselfart,) misstänker jag att det blir för stor utväxling med snäckdrev, så att motorvarvtalet inte räcker för att mata tillräckligt med tråd.
Dock kan man ju även enklare köra direktdrivning med min konstruktion. Helst med både extruder & motor vridbara i x/y planet så det räcker med en axel. Se editering av mitt tidigare svar!
Går det att sätta & nyttja olika printspeed för X & Y riktning i något program?
Jag kan bara få ner vikten för Y-rörelser med sådan lösning för mitt bygge.
Dock kan man ju även enklare köra direktdrivning med min konstruktion. Helst med både extruder & motor vridbara i x/y planet så det räcker med en axel. Se editering av mitt tidigare svar!
Går det att sätta & nyttja olika printspeed för X & Y riktning i något program?
Jag kan bara få ner vikten för Y-rörelser med sådan lösning för mitt bygge.
Ja det påverkas ju av mycket: lagertjocklek, munstycke & extruder, men om vi istället använder mm/s så 300.
Vilka fria printprogram & HW stödjer Core-XY?
Vilka fria printprogram & HW stödjer Core-XY?
Om nån har en Kossel som skriver i 300 mm/s kommer jag att bli grymt avundsjuk 
Jag bjuder på lite siffror:
Med mina grejor så ligger utskrifter med bra kvalitet kring 30-50 mm/s på hotendens rörelse,
upp mot 70-100 vid infill. Detta vid 0.2 mm lagertjocklek och 0.5 mm bred sträng.
Det går att köra fortare men kvaliteten blir lidande.
Vid rena rörelser kanske man kan komma upp i 300 mm/s det är iofs rimligt.
Hotendens prestanda ligger nånstans kring 30 cm3/timme, E3D med 0.4mm munstycke
men det är ingen avgörande skillnad mot J-head.
Om jag bara extruderar 1.75 mm filament brukar jag kunna komma upp i drygt 200 mm/min
på E-axeln innan motståndet blir för stort.

Jag bjuder på lite siffror:
Med mina grejor så ligger utskrifter med bra kvalitet kring 30-50 mm/s på hotendens rörelse,
upp mot 70-100 vid infill. Detta vid 0.2 mm lagertjocklek och 0.5 mm bred sträng.
Det går att köra fortare men kvaliteten blir lidande.
Vid rena rörelser kanske man kan komma upp i 300 mm/s det är iofs rimligt.
Hotendens prestanda ligger nånstans kring 30 cm3/timme, E3D med 0.4mm munstycke
men det är ingen avgörande skillnad mot J-head.
Om jag bara extruderar 1.75 mm filament brukar jag kunna komma upp i drygt 200 mm/min
på E-axeln innan motståndet blir för stort.
Är det alltså extrudern som är begränsningen?
Kan man köra med kraftigare motor & mer värme för att snabba upp den?
Kan man köra med kraftigare motor & mer värme för att snabba upp den?
Jag kör också min kossel på 30-50mm/s för att få bra kvalité.
Ett annat problem med att köra hög hastighet förutom hotenden är att plasten inte hinner kylas snabbt nog.
Jag kör hawkans trippel fläkts lösning vilket fungerar fint, men samtidigt är det mycket extravikt, en lösning jag sett vissa använda är att leda dit luften genom en slang istället.
Edit: Jag har föresten iget emot att vi går lite off-topic i denna tråden, tycker det är riktigt intressant att diskutera olika lösningar och bolla tips och ideer!
Ett annat problem med att köra hög hastighet förutom hotenden är att plasten inte hinner kylas snabbt nog.
Jag kör hawkans trippel fläkts lösning vilket fungerar fint, men samtidigt är det mycket extravikt, en lösning jag sett vissa använda är att leda dit luften genom en slang istället.
Edit: Jag har föresten iget emot att vi går lite off-topic i denna tråden, tycker det är riktigt intressant att diskutera olika lösningar och bolla tips och ideer!
Eli: Ja om man har lite snabbare skrivare är det oftast extruderns kapacitet + att få plasten att stelna fort nog som är problemet, våra Ultimakers klarar utan problem att röra sig i 300mm/s, att skriva i samma hastighet är högst tveksamt, speciellt om det ska vara något med en finish som inte ser ut som något utskrivet på en RepRap Darwin från 2008 eller dylikt, utan i praktiken håller man sig ofta till <100mm/s för att få det snyggt.
konig7070: Jo den där skrivaren har jag följt lite på nätet, jag gillar deras lösningar skarpt!
konig7070: Jo den där skrivaren har jag följt lite på nätet, jag gillar deras lösningar skarpt!
Får inte detta att gå ihop med heated bed, eller stänger man av den efter första lagren?
Kan aktiv kylning med peltierelement vara en lösning? Eller t.om. vattendimma?
Kan aktiv kylning med peltierelement vara en lösning? Eller t.om. vattendimma?
Du vill inte att plasten ska bli för kall heller, stora temperaturgradienter orsakar warping pga spänningar i materialet, du vill att den ska gå från flytande till fast så snabbt som möjligt men helst inte kallare än så, temperatur på plasten är en stor del av problematiken med att få bra prints
Och nej, Heated bed är konstant på.
Peltier eller vattendimma kommer garanterat orsaka warping och dålig lagervidhäftning.

Och nej, Heated bed är konstant på.
Peltier eller vattendimma kommer garanterat orsaka warping och dålig lagervidhäftning.
Skissade vidare på min variant och har bland annat ändrat lite saker, dels är alla aluprofiler nu 20x20mm, dels så har jag bytt fästen från frästa/laserskurna plattor till 3D-printade delar då dessa enkelt går att designa för att tillåta större variationer i rackets uppbyggnad då racskenorna knappast är raka eller exakt placerade på tiondels millimetrar, utan nu tillåter konstruktionen att justera för någon/några mm skevhet utan att lida av det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.