CNC konvertering X2 fräs
Re: CNC konvertering X2 fräs
Jaha... det förklarar ju en del... jag trodde (innan jag googlat x2-fräs) att den var lite större.
Nåväl, problem är till för att lösas så för att börja någonstans: Vad står det, ta ett foto, på spindelmotorns märkplåt. Jag tycker det låter konstigt när du skriver att den "stallar". Så svag kan den väl inte vara, den ser inte så liten ut. Om det jag hittat på nätet stämmer så är motorn på 350W och det är ju inte så lite så den skulle stanna för maskinen ska ju klara att borra 13mm i stål står det. Nånting verkar fel... Sedan är det oxå så att borrning med ett 10mm borr kräver normalt mycket högre effekt än fräsning med en 10mm pinnfräs, så det borde ju gå bättre att fräsa.
Angående vinkelkontaktlager i spindel är det naturligtvis inte bra med glapp i den, men ska man byta till vk måste man ju ha klart för sig att det verkligen är LAGREN som glappar och inte dåliga lagersäten eller något annat.
Visserligen är rullade skruvar inte speciellt noggranna (jämfört med slipade, men det skiljer MYCKET i pris) men nästan 1/10mm glapp låter ändå rätt mycket. Är lagringen för skruvarna glappfria. Även om de inte är lagrade i 2 vinkelkontaktlager så BORDE det vara 2 vanliga lager som är lite förspända mot varandra för att förhindra glapp här. Det gäller ju att eliminera eller minimera alla glapp som går att minimera. Det får ju inte heller vara glapp i kopplingen mellan motor och skruv, dvs motorn får ju inte kunna snurra 10grader utan att skruven följer med till exempel.
Jag antar att det går att justera glappet i sliderna med några skruvar på ena sidan, kanske ska kollas att du inte har glapp här. ALLA onödiga spel påverkar ju fräsresultatet, speciellt vid medfräsning/klättermatning.
Arbetsområdet är ju litet, men det borde väl gå att omplacera gränslägena så att de inte stjäl SÅ mycket av rörelsen... Tillåter inte kulskruvslängden att man flyttar ut motorn med lagring och skruv lite, med hjälp av några distanser och längre bultar, för att få 5-10mm större rörelse? Det ser kanske inte så snyggt ut men ändamålet helgar medlen...
Vad gäller kantsökaren så går det ju att hålla en bit "utifrån" mot den kant man nollar på för att kunna nolla på "insidan" av arbetsstycket istället för på "utsidan"... LITE vinner man ju. Denna metod går ju att utveckla genom att tangera på en lös bit som ligger på arbetsstycket kant i kant med dess ytterkant. Denna bit kan ju vara vilket mått som helst bara man korrigerar för det.
"Ja rampning låter som ett troligt namn.
Jag har använt Mach3's "guide" för cirkulär ficka, den gör en liten båge samtidigt som den går ner i matrialet."
Det precis så du ska göra och det är vad Mr3D menar oxå.
Nåväl, problem är till för att lösas så för att börja någonstans: Vad står det, ta ett foto, på spindelmotorns märkplåt. Jag tycker det låter konstigt när du skriver att den "stallar". Så svag kan den väl inte vara, den ser inte så liten ut. Om det jag hittat på nätet stämmer så är motorn på 350W och det är ju inte så lite så den skulle stanna för maskinen ska ju klara att borra 13mm i stål står det. Nånting verkar fel... Sedan är det oxå så att borrning med ett 10mm borr kräver normalt mycket högre effekt än fräsning med en 10mm pinnfräs, så det borde ju gå bättre att fräsa.
Angående vinkelkontaktlager i spindel är det naturligtvis inte bra med glapp i den, men ska man byta till vk måste man ju ha klart för sig att det verkligen är LAGREN som glappar och inte dåliga lagersäten eller något annat.
Visserligen är rullade skruvar inte speciellt noggranna (jämfört med slipade, men det skiljer MYCKET i pris) men nästan 1/10mm glapp låter ändå rätt mycket. Är lagringen för skruvarna glappfria. Även om de inte är lagrade i 2 vinkelkontaktlager så BORDE det vara 2 vanliga lager som är lite förspända mot varandra för att förhindra glapp här. Det gäller ju att eliminera eller minimera alla glapp som går att minimera. Det får ju inte heller vara glapp i kopplingen mellan motor och skruv, dvs motorn får ju inte kunna snurra 10grader utan att skruven följer med till exempel.
Jag antar att det går att justera glappet i sliderna med några skruvar på ena sidan, kanske ska kollas att du inte har glapp här. ALLA onödiga spel påverkar ju fräsresultatet, speciellt vid medfräsning/klättermatning.
Arbetsområdet är ju litet, men det borde väl gå att omplacera gränslägena så att de inte stjäl SÅ mycket av rörelsen... Tillåter inte kulskruvslängden att man flyttar ut motorn med lagring och skruv lite, med hjälp av några distanser och längre bultar, för att få 5-10mm större rörelse? Det ser kanske inte så snyggt ut men ändamålet helgar medlen...
Vad gäller kantsökaren så går det ju att hålla en bit "utifrån" mot den kant man nollar på för att kunna nolla på "insidan" av arbetsstycket istället för på "utsidan"... LITE vinner man ju. Denna metod går ju att utveckla genom att tangera på en lös bit som ligger på arbetsstycket kant i kant med dess ytterkant. Denna bit kan ju vara vilket mått som helst bara man korrigerar för det.
"Ja rampning låter som ett troligt namn.
Jag har använt Mach3's "guide" för cirkulär ficka, den gör en liten båge samtidigt som den går ner i matrialet."
Det precis så du ska göra och det är vad Mr3D menar oxå.
Re: CNC konvertering X2 fräs
Hej Gunnar
tack för bra tipps och kommentarer.
Spindelmotorn är en 350W borstad motor viken är ökänd på nätet för att vara väldigt lätt att stalla, särskillt med remkonverteringen installerad.
Jag misstänker att en del av problemet ligger i styrkortet, har läst att folk får bättre resultat med andra styrkort. Den nuvarande varianten av X2 som säljs har en 500w borstlös motor i stället och skall vara mycket bättre.
Tippset med att mäta in arbetstycket mot en bit som hålls mot sidan av arbetstycket var ju väldigt smart då känar jag ju åt minstonde 5-6 mm på Y.
Angående spindellagren är detta inget akut som det verkar just nu men jag har dessa liggande så jag tänkte göra det när jag får tid och lust.
Har kört lite tester med att plana aluminium och om jag kyler med T-sprit får jag en väldigt fin yta som blir nästan som en spegel från vissa vinklar.
När det gäller kulskruvaran och dess lagringar så tror jag att det mesta av vändglappet härhör från själva skruvarna eftersom det är ganska exakt lika stort på alla 3 axlarna, men det skadar nog inte att kolla upp detta i alla fall. CNC fusion säljer även kulmuttrar med oversize kulor för lägre vändglapp.
Kanske man kan höra med dom om dom säljer större kulor för eftermontering alternativt köpa dessa från någon annan säljare.
Det finns mycket man kan fixa och testa med.
Har också funderat på om man skulle kunna bygga om Y axeln med tex HIWIN skenor för att utöka arbetsområdet till tex 150 mm.
Någon som har någon känsla för om detta skulle kunna fungera?
Såg på nätet en kille i USA som hade gjort detta och byggt själva basen av aluminium plattor och det såg ut att fungera för honom t.o.m. som produktionsmaskin.
Det är i alla fall roligt att klura på hur man skall kunna förbättra maskinen.
/Lasse
tack för bra tipps och kommentarer.
Spindelmotorn är en 350W borstad motor viken är ökänd på nätet för att vara väldigt lätt att stalla, särskillt med remkonverteringen installerad.
Jag misstänker att en del av problemet ligger i styrkortet, har läst att folk får bättre resultat med andra styrkort. Den nuvarande varianten av X2 som säljs har en 500w borstlös motor i stället och skall vara mycket bättre.
Tippset med att mäta in arbetstycket mot en bit som hålls mot sidan av arbetstycket var ju väldigt smart då känar jag ju åt minstonde 5-6 mm på Y.

Angående spindellagren är detta inget akut som det verkar just nu men jag har dessa liggande så jag tänkte göra det när jag får tid och lust.
Har kört lite tester med att plana aluminium och om jag kyler med T-sprit får jag en väldigt fin yta som blir nästan som en spegel från vissa vinklar.
När det gäller kulskruvaran och dess lagringar så tror jag att det mesta av vändglappet härhör från själva skruvarna eftersom det är ganska exakt lika stort på alla 3 axlarna, men det skadar nog inte att kolla upp detta i alla fall. CNC fusion säljer även kulmuttrar med oversize kulor för lägre vändglapp.
Kanske man kan höra med dom om dom säljer större kulor för eftermontering alternativt köpa dessa från någon annan säljare.
Det finns mycket man kan fixa och testa med.
Har också funderat på om man skulle kunna bygga om Y axeln med tex HIWIN skenor för att utöka arbetsområdet till tex 150 mm.
Någon som har någon känsla för om detta skulle kunna fungera?
Såg på nätet en kille i USA som hade gjort detta och byggt själva basen av aluminium plattor och det såg ut att fungera för honom t.o.m. som produktionsmaskin.
Det är i alla fall roligt att klura på hur man skall kunna förbättra maskinen.
/Lasse
Re: CNC konvertering X2 fräs
Byt spindelmotorn till en vanlig billig trefasmotor då, med en billig frekvensomriktare från JBCNC exvis så är den ju lätt att varvtalsreglera ändå. Då kan du ju även köra den med högre frekvens och därmed högre varvtal. Upp till 100Hz, dvs dubbla varvtalet (och därmed även högre effekt) tål de utan vidare.
Vad gäller större kulor i en kulmutter är problemet med det att en RULLAD skruv (som det vi talar om är) har den inte samma diameter över hela längden (det är ju EN av anledningarna till att man slipar dem om de ska vara noggranna) och detta kan innebära att det nyper på sina ställen. Jag vet att somliga löser ett sånt här problem så här, men hur bra det blir vet jag inte.
Det rätta i ett sånt här fall, fast jag vet att det blir svårt/krångligt är att komplettera med en fjäderbelastad mutter till på varje skruv, vars enda syfte är att eliminera spelet i den fasta muttern. Om det går och man kan göra det själv så är det billigt. Men som sagt, det går ofta inte p.g.a platsbrist mm.
Om du funderar på skenor i Y-led så välj åtminstone billiga sådana för maskinen är tyvärr inte värd att kosta på något bättre fabrikat/kvalité.
Om du inte vill köpa speciell emulsion så kan du köra med diskmedel eller vanlig såpa, cirka 5-10% i vanligt kranvatten så slipper du den otrevliga lukten och får ett ännu bättre resultat MEN låt inte denna blandning bli kvar på bordet för då kan det rosta. Den emulsion man köper innehåller alltid rostförhindrande tillsatser så där är risken för rost mycket mindre, men kryper den in under ett skruvstycke som inte är oljat innan det sattes upp så rostar det här ändå om det får vara kvar en tid.jag kyler med T-sprit
Vad gäller större kulor i en kulmutter är problemet med det att en RULLAD skruv (som det vi talar om är) har den inte samma diameter över hela längden (det är ju EN av anledningarna till att man slipar dem om de ska vara noggranna) och detta kan innebära att det nyper på sina ställen. Jag vet att somliga löser ett sånt här problem så här, men hur bra det blir vet jag inte.
Det rätta i ett sånt här fall, fast jag vet att det blir svårt/krångligt är att komplettera med en fjäderbelastad mutter till på varje skruv, vars enda syfte är att eliminera spelet i den fasta muttern. Om det går och man kan göra det själv så är det billigt. Men som sagt, det går ofta inte p.g.a platsbrist mm.
Om du funderar på skenor i Y-led så välj åtminstone billiga sådana för maskinen är tyvärr inte värd att kosta på något bättre fabrikat/kvalité.
Re: CNC konvertering X2 fräs
Nu har jag bytt remskiva till den som kom med konverteringskittet.
Nu är maxvarvtalen på låg 1600 rpm och på hög 4300 rpm.
Testade att köra med maxvarv och 6 mm respektive 10 mm hårmetallfräsar.
På 400 mm/min tyckte jag att det vibrerade och och lät lite för illa så jag minskade till 200 mm/min.
Provade också att kyla med "vanlig skärvätska" vilket såg ut att ge bra resultat.
Nu är maxvarvtalen på låg 1600 rpm och på hög 4300 rpm.
Testade att köra med maxvarv och 6 mm respektive 10 mm hårmetallfräsar.
På 400 mm/min tyckte jag att det vibrerade och och lät lite för illa så jag minskade till 200 mm/min.
Provade också att kyla med "vanlig skärvätska" vilket såg ut att ge bra resultat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: CNC konvertering X2 fräs
När jag körde med min X2 så hade jag en 400W servo som spindelmotor, kan säga att det var som natt och dag att köra mot orginalet (550W borstad motor)LasseAH skrev:Hej Gunnar
Spindelmotorn är en 350W borstad motor viken är ökänd på nätet för att vara väldigt lätt att stalla, särskillt med remkonverteringen installerad.
Jag misstänker att en del av problemet ligger i styrkortet, har läst att folk får bättre resultat med andra styrkort. Den nuvarande varianten av X2 som säljs har en 500w borstlös motor i stället och skall vara mycket bättre.
/Lasse
Problemen då blir stabilitet och att TTS verktygen drogs ut ur hylsan (för klena fjädrar som höll den)
Re: CNC konvertering X2 fräs
Så här kan det se ut med en servo som spindelmotor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: CNC konvertering X2 fräs
Jag har också funderat lite på att använda en servomotor eller en borstlös motor (BLDC) i stället för nuvarande borstade motor på 350W som ju inte är så särskillt stark......
Det är mest en ekonomisk och tidsmässig fråga.
Sen kan man ju som Gunnar antyder börja fundera på hur mycket man skall lägga ner på en sådan här maskin.
Huvudproblemen är ju att konstruktionen inte är tillräckligt stabil och det är ju svårt att göra så mycket åt, sen är ju arbetsområdet väldigt begränsat, särskillt i Y-led.
Att lära sig "CNC" duger den dock ganska bra till tycker jag och om man sedan kan produsera en och annan använbar del är det ju ett plus
Just nu håller jag på och testar var gränserna går för maskinen och vilken precition det blir.
/Lasse
PS det är förbaskat roligt och hålla på och fixa och dona med maskinen och så här långt är jag ganska nöjd med kvaliteten på det som jag kan producera med den. Betydligt bättre än vad jag kunde göra manuellt innan konverteringen.
Det är mest en ekonomisk och tidsmässig fråga.
Sen kan man ju som Gunnar antyder börja fundera på hur mycket man skall lägga ner på en sådan här maskin.
Huvudproblemen är ju att konstruktionen inte är tillräckligt stabil och det är ju svårt att göra så mycket åt, sen är ju arbetsområdet väldigt begränsat, särskillt i Y-led.
Att lära sig "CNC" duger den dock ganska bra till tycker jag och om man sedan kan produsera en och annan använbar del är det ju ett plus

Just nu håller jag på och testar var gränserna går för maskinen och vilken precition det blir.
/Lasse
PS det är förbaskat roligt och hålla på och fixa och dona med maskinen och så här långt är jag ganska nöjd med kvaliteten på det som jag kan producera med den. Betydligt bättre än vad jag kunde göra manuellt innan konverteringen.
Re: CNC konvertering X2 fräs
Borstad motor... är det då en likströmsmotor... eller är det en s.k. seriemotor typ de som sitter i en nätansluten handborrmaskin eller vinkelslip?i stället för nuvarande borstade motor på 350W som ju inte är så särskillt stark......
Re: CNC konvertering X2 fräs
Hej Gunnar
Ja det är en vanlig likströmsmotor med en tämligen simpel controller.
/Lasse
Ja det är en vanlig likströmsmotor med en tämligen simpel controller.
/Lasse
Re: CNC konvertering X2 fräs
Ska du uppgradera spindelmotor är det servomotor alla dagar i veckan som gäller. Morgons här på forumet kunde knappt fräsa i stål med en 1:1 utväxlad asynkronmotor på 750W, han uppgraderade till 750W servomotor, 1:1 utväxling och hade inga problem att köra 12mm pinnfräsar i stål. Sen uppgraderade han till en ännu starkare servomotor, då köpte jag hans 750W servo; jag har tuggat härdat med 40mm planfräsar och aluminium med 30mm pinnfräsar utan problem i min Julafräs.
tl;dr: Köp servomotor!
tl;dr: Köp servomotor!

Re: CNC konvertering X2 fräs
Ja en servomotor skulle vara perfekt som spindelmotor, 400-500W skulle jag tro är lagom på den här fräsen.
Större än så kommer bristen på stabilitet att göra det omöjligt att utnyttja kraften skulle jag tro.
Nån som har tipps om var man kan få tag på en lämplig servomotor med controller för överkomliga pengar?
/Lasse
Större än så kommer bristen på stabilitet att göra det omöjligt att utnyttja kraften skulle jag tro.
Nån som har tipps om var man kan få tag på en lämplig servomotor med controller för överkomliga pengar?
/Lasse
Re: CNC konvertering X2 fräs
Jag föreslår att du lägger upp en Köpes-tråd i köp/sälj kategorin. Annars finns det ganska många på aliexpress och eBay, aldrig handlat servon därifrån dock.
EDIT: Och jag håller med dig, 4-500w bör duga utmärkt! Föreslår dock att du räknar på det, finns "fräs-kalkylatorer" online där du skriver in material och skärdata så får du ut ett värde i moment för att driva det verktyget, kollar du bara på specifikationen på servot om det går eller ej. Kommer ej ihåg vad de heter, men googla lite hittar du det nog snart.
EDIT: Och jag håller med dig, 4-500w bör duga utmärkt! Föreslår dock att du räknar på det, finns "fräs-kalkylatorer" online där du skriver in material och skärdata så får du ut ett värde i moment för att driva det verktyget, kollar du bara på specifikationen på servot om det går eller ej. Kommer ej ihåg vad de heter, men googla lite hittar du det nog snart.

Re: CNC konvertering X2 fräs
Den här t.ex. http://selector.dormertools.com/web/swe/sv-se/mm"fräs-kalkylatorer"
Men det gäller att välja rätt material, operation och verktyg för att svaret ska bli relevant. Gör man det så funkar det utmärkt.
Är det besvärligt så fråga så visar någon av oss som använder det...
Re: CNC konvertering X2 fräs
DAP har ett 600 W servo till salu i sin säljtråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 34&start=0LasseAH skrev:Ja en servomotor skulle vara perfekt som spindelmotor, 400-500W skulle jag tro är lagom på den här fräsen.
Större än så kommer bristen på stabilitet att göra det omöjligt att utnyttja kraften skulle jag tro.
Nån som har tipps om var man kan få tag på en lämplig servomotor med controller för överkomliga pengar?
/Lasse
Observera trefas 400 VAC, bara 2000 r/m (max 3000 r/m), och broms vilket gör att motorn väger lite extra. Och kolla så att du kan få tag i kontaktdon till CN1. Men fina saker, om de passar dig!
Re: CNC konvertering X2 fräs
Hej Har ett litet problem.
Jag skall borra ett antal hål dia 3mm djup 25 mm i aluminium.
Provade med "high speed peck drilling" 1600 rpm och ca 100 mm/m i "feed"
Detta gick bra en liten stund men när borren kom ner ca 10 mm började det låta illa och borren blev igensatt med följd att Z tappade steg.
Kan någon komma med tipps på hur jag bäst skall köra dessa hål och vilka hastigheter jag skall använda?
/Lasse
Edit: jag har testat lite olika inställningar men får liknande resultat.
Känns som det är djupet som är det som ställer till det.
Jag skall borra ett antal hål dia 3mm djup 25 mm i aluminium.
Provade med "high speed peck drilling" 1600 rpm och ca 100 mm/m i "feed"
Detta gick bra en liten stund men när borren kom ner ca 10 mm började det låta illa och borren blev igensatt med följd att Z tappade steg.
Kan någon komma med tipps på hur jag bäst skall köra dessa hål och vilka hastigheter jag skall använda?
/Lasse
Edit: jag har testat lite olika inställningar men får liknande resultat.
Känns som det är djupet som är det som ställer till det.