Räcker en 7 MHz ARM för att avkoda mp3 ..?
Re: Räcker en 7 MHz ARM för att avkoda mp3 ..?
Angående simulering med fri emulator. Finns det någon anledning att föredra något program?
skyeye
Qemu
GXemul
Simics
skyeye
Qemu
GXemul
Simics
Har inte hört något av de andra men QEMU är väldigt vanligt.
Dock så måste du dubbel kolla ifall den går att köra i exakt mode.
QEMU är använder binary translation, då översätts ARM instruktioner till x86. Snabbt men inte särskilt exakt
Har inte hört talas om den men kolla:
http://www.ovpworld.org/ARM
Sedan så är evaluation av Keil MDK ganska bra. Dock är du begränsad till 32k.
32K borde räcka för kod, men ifall det gäller data också så kanske et blir lite tajt
https://www.keil.com/download/product/
(Utgå från Blinky exempelt. Från pack installer måste du installera en device först. Jag har provat med STM32F4)
Dock så måste du dubbel kolla ifall den går att köra i exakt mode.
QEMU är använder binary translation, då översätts ARM instruktioner till x86. Snabbt men inte särskilt exakt
Har inte hört talas om den men kolla:
http://www.ovpworld.org/ARM
Sedan så är evaluation av Keil MDK ganska bra. Dock är du begränsad till 32k.
32K borde räcka för kod, men ifall det gäller data också så kanske et blir lite tajt
https://www.keil.com/download/product/
(Utgå från Blinky exempelt. Från pack installer måste du installera en device först. Jag har provat med STM32F4)
Nu så är ju inte simulering och emulering samma sak.
Det är inte alls säkert (eller troligt) att en emulator ger
några värden som är överförbara på verklig hårdvara.
Det är inte alls säkert (eller troligt) att en emulator ger
några värden som är överförbara på verklig hårdvara.
Instämmer med Sodjan.
Ska man verifiera detta får man
* köpa in ett devkit med den ARM arkitektur man är intresserad av, ex http://www.micro4you.com/store/stm32f4-discovery.html
* Implementera mp3 avkodningen (som är ett stort jobb har själv kolla på detta för en stm32f1 och inte fått ihop det) via C eller C/ASM
* Ändra huvudklockan (PLL) till olika klockfrekvenser och helt enkelt lyssna när avkodningen inte hinns med
lättare sagt en gjort...
Ska man verifiera detta får man
* köpa in ett devkit med den ARM arkitektur man är intresserad av, ex http://www.micro4you.com/store/stm32f4-discovery.html
* Implementera mp3 avkodningen (som är ett stort jobb har själv kolla på detta för en stm32f1 och inte fått ihop det) via C eller C/ASM
* Ändra huvudklockan (PLL) till olika klockfrekvenser och helt enkelt lyssna när avkodningen inte hinns med
lättare sagt en gjort...
Källkod finns ju så vad var det som fällde ditt projekt?
Det var en riktigt monsterkod, inte bara att kompilera utan en massa modifieringar och länkar krävdes. Fick den aldrig att kompilera som den skulle.
Tog istället ett 2 GB sdkort och körde wavfiler istället...
Tog istället ett 2 GB sdkort och körde wavfiler istället...
Vilket OS och mp3 kod använde du?
Fixar SPI till SD-kort 1,41 Mbit/s?
(44,1 kHz 16-bit, stereo)
Fixar SPI till SD-kort 1,41 Mbit/s?
(44,1 kHz 16-bit, stereo)
Jag körde utan OS och jag tror mp3avkodaren hette helix.
Jag körde wavfiler med 16 bit, 44 kHz, stereo från sdkort via DMA och sedan körda jag DMA till I2S interface som var kopplat till en förstärkare.
STM32 körde på 72 MHz men jag testade inte att sänka klockfrekvensen.
Jag ladda också BMPbilder från SD kort och visade bildspel på en 320x240 färgdisplay samtidigt som WAV spelades upp så bandbredden var inget problem. Dock fick en kompis problem när han körde wav samtidigt som BMP laddade och detta berodde troligen på att han hade långsammare sdkort då all hårdvara i övrigt var samma. Han hade inga problem med att spela upp wav.
Jag körde wavfiler med 16 bit, 44 kHz, stereo från sdkort via DMA och sedan körda jag DMA till I2S interface som var kopplat till en förstärkare.
STM32 körde på 72 MHz men jag testade inte att sänka klockfrekvensen.
Jag ladda också BMPbilder från SD kort och visade bildspel på en 320x240 färgdisplay samtidigt som WAV spelades upp så bandbredden var inget problem. Dock fick en kompis problem när han körde wav samtidigt som BMP laddade och detta berodde troligen på att han hade långsammare sdkort då all hårdvara i övrigt var samma. Han hade inga problem med att spela upp wav.
Senast redigerad av Rick81 1 juni 2014, 15:08:23, redigerad totalt 2 gånger.
Du kanske kör 4-bits SD överföring medan han använder ren SPI?
Helix verkar för övrigt vara propietär och sådana produkter kan ha en hel del mystiska beroenden och krav.
Helix verkar för övrigt vara propietär och sådana produkter kan ha en hel del mystiska beroenden och krav.
Det var exakta samma .hexfil dvs samma SPI inställningen.
Jag testade ingen annan än helix så kan inte svara på om andra källkoder är smidigare, men jag tror inte man ska underskatta de komplexa algoritmer som krävs för att avkoda mp3. Sen är att felsöka någon annans källkod med mp3 avkodning lär garanterat vara en tidsdödare...
Jag testade ingen annan än helix så kan inte svara på om andra källkoder är smidigare, men jag tror inte man ska underskatta de komplexa algoritmer som krävs för att avkoda mp3. Sen är att felsöka någon annans källkod med mp3 avkodning lär garanterat vara en tidsdödare...
Väljer man en öppen källkod lär man kunna anpassa den betydligt bättre. Kanske till priset av snabbare processor men de är ju jättebilliga och snabba numera.
> Helix verkar för övrigt vara propietär och sådana produkter kan ha en hel del mystiska beroenden och krav.
> Väljer man en öppen källkod lär man kunna anpassa den betydligt bättre.
Humor!
> Väljer man en öppen källkod lär man kunna anpassa den betydligt bättre.
Humor!
Var är humorn?
En klassiker är program som insisterar på ett länkat bibliotek vars namn kolliderar med ett annat bibliotek man också behöver. Samt att man förstås inte kan göra något åt saken för källkoden är bakom den berömda röda tejpen.
En klassiker är program som insisterar på ett länkat bibliotek vars namn kolliderar med ett annat bibliotek man också behöver. Samt att man förstås inte kan göra något åt saken för källkoden är bakom den berömda röda tejpen.
Humorn ligger i att det skulle vara ett mindre problem med OSS med
"beroenden och krav" eller att en MP3 dekoder bara är att "anpassa".
"beroenden och krav" eller att en MP3 dekoder bara är att "anpassa".
Skillnaden är att du har snabbare och större möjligheter att anpassa.