Kontrollerad droppsmörjning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
bearing

Re: Kontrollerad droppsmörjning

Inlägg av bearing »

Retroperra skrev:Här finns det små pumpar också:
http://www.simplypumps.com/miniaturepumps.htm
De har en pump som kan vara lämplig - PMM1, som pumpar 0,442ml/min.
http://www.simplypumps.com/perimaxpumps.htm
Annan prisklass än pumpen från m.nu dock.
davgra

Inlägg av davgra »

Ja det ser ut som att pumpen går hyfsat trögt och den kan nog gå märkbart fortare på MC:ns laddspänning. Jag får kalibrera efter det. Med den tröga pumpen tror jag dock inte att oljans temperaturberoende viskositet gör någon märkbar skillnad och så länge den inte dräller som en rabiessmittad blodhund så är jag nöjd.

Motorolja - perfekt! Hälla "slatten som alltid blir över" till kedjan.
  • Då behöver jag bara några knappar också:
  • on/off - så att den går lätt att stänga av om den mot all förmodan skulle börja drälla som en rabiessmittad blodhund
  • tryckknapp - så man kan köra pumpen fort för att mata fram olja när systemet är tomt
  • potentiometer - för att justera droppfrekvensen mellan 1 droppe varannan minut och 2 doppar i minuten. Borde vara ett tillräckligt intervall. Kanske skulle pytsa ut ännu mer vid regn?
bearing skrev:Kanske går att mäta varvtalet genom att mäta strömmen med ADCn i hög frekvens, och titta på variationen, för att räkna ut hur ofta motorn kommuteras.
Att räkna fram varvtalet genom att mäta strömmen genom motorn låter ju som en utmärkt idé! Jag skulle dock vilja ha tillgång till ett oscilloskop för att prova det. Klart billigare lösning än en stegmotor som för övrigt också den skulle lösa alla problem med dosering. Men innan jag har provkört så vill jag inte påstå att jag har några problem med doseringen.

Ny ide! Med lite tur så sjunker laddspänningen tillräckligt för att man, via laddspänningen, skall kunna detektera att hojen går på tomgång. Så att den inte behöver stå och drälla olja vid rödljusen.
svanted

Inlägg av svanted »

jihe skrev:Det finns inte o-ringar i rullarnas lagring heller, det är bara länkaxlarna som är permantsmorda.

Sen behövs oljan för att hålla rent också, även för att länkarna skall funka. Jag misstänker att partiklar vandrar in när o-ringarna är torra så att de blir otäta. Jag tycker inte man brukar behöva slarva med smörjan särskilt längre innan länkarna börjar gå trögt.

det är när axlarna blir slitna det blir besvärligt, då blir kedjan längre och börjar på allvar nöta ner kuggarna..
med en gammal kedja kan man nöta ner nya drev på några timmar eftersom all dragkraft hamnar på en kugg på fram och bakdrev.

rullarna slits väldigt lite eftersom de inte snurrar eller möjligen ytterst lite, därför finns heller ingen tätning på rullarna.
de bara smygs ner mellan kuggarna utan att snurra.
så länge inte axlarna är slitna!!!
då börjar rullarna att glida mot sista kuggen med typ flera hundra kilos tryck..
därför läggs åckså all tätning på axlarna för att undvika att de slits så att kedjan blir längre.

och visst är det bra att smörja oringarna, de ligger an ganska hårt.
man kan säkert påstå att axlarna inte slits nämvärt förrän oringarna är så slitna att de börjar släppa in partiklar..
Skriv svar