Två-stegs vattenraket
Re: Två-stegs vattenraket
tror att en lång jämnsmal "dysa" skulle ge effekt...
det borde ge en vattenpelare som mothåll till det utströmmande vattnet
det borde ge en vattenpelare som mothåll till det utströmmande vattnet
Är det någon poäng med att vinkla fenorna lite så du får spinn på raketen? För att öka stabiliteten menar jag.
Kan man "Kallsvetsa" PET med aceton eller så?
Kan man "Kallsvetsa" PET med aceton eller så?
Det finns massor med info om vattenraketer, t.o.m. hos NASA.
http://exploration.grc.nasa.gov/educati ... ktbot.html
http://exploration.grc.nasa.gov/educati ... /about.htm
En vattenpelare ger ingen funktion, det är reaktionskraften som driver raketen framåt.
Och roterande raket ger ingen extra stabilitet, tvärtom äter rotationen energi så man kommer inte lika högt.
Här finns ett väldigt bra häfte, bläddra fram till kapitel 10 så finns de flesta formler och beräkningar med där.
http://www.npl.co.uk/upload/pdf/wr_booklet_print.pdf
Det finns räkneexempel hos MIT också men jag hittar dem inte nu.
Kallsvetsa tror jag inte på just eftersom materialet är så tunnt. Tänk "svetsa 0.2 mm plåt".
http://exploration.grc.nasa.gov/educati ... ktbot.html
http://exploration.grc.nasa.gov/educati ... /about.htm
En vattenpelare ger ingen funktion, det är reaktionskraften som driver raketen framåt.
Och roterande raket ger ingen extra stabilitet, tvärtom äter rotationen energi så man kommer inte lika högt.
Här finns ett väldigt bra häfte, bläddra fram till kapitel 10 så finns de flesta formler och beräkningar med där.
http://www.npl.co.uk/upload/pdf/wr_booklet_print.pdf
Det finns räkneexempel hos MIT också men jag hittar dem inte nu.
Kallsvetsa tror jag inte på just eftersom materialet är så tunnt. Tänk "svetsa 0.2 mm plåt".
Senast redigerad av Nerre 28 april 2014, 12:01:35, redigerad totalt 1 gång.
Som sagt, en lång axel som man typ spänner fast i skruvstädet som når in i flaskan där man ska svetsa. Man kan ju göra en liten avsats eller lipa axeln i änden i vinkel så man har en yta att jobba på! Så lägger man flaskorna omlott och sömsvetsar runt hela med värme..Nerre skrev:Vad jag förstått är det genom att testa en massa olika lim som de kommit fram till att det där PL Premium är det som funkar bäst.
Svetsa tror jag inte på, det är alldeles för svårt att få svetsen så perfekt att den inte försvagar plasten. Det är ju så väldigt tunn plast.
Och hur får man in ett mothåll? Man har ju bara flaskans hals att få in nåt genom...
De här killarna har t.ex. testat rätt bra
http://www.aircommandrockets.com/labs/a ... esives.htm
Araldit verkar ha högre dragstyrka, men de verkar osäkra på hur bra det håller över tiden (efter många flygningar).
Om man har kikat på hur de tex svetsar kajaker/roddbåtar som är gjorda i PET så brukar de bli väldigt slitstarkt..
Varför limmas de inte med VISE ???
Oavsett så är de ju bara att beställa hem från tex ebay! Man kanske till och med ska använda primer för plast för att få ännu starkare fog..VISE is a polyurethane based glue suitable for glueing PET plastic. It is good for splicing bottles together.
071011-001 - Vise Glue splicing and viscosity tests
http://www.aircommandrockets.com/labs/e ... 11_001.htm
Verkar som det främsta problemet med Vise är att det är för tunnflytande.
http://www.aircommandrockets.com/labs/e ... 11_001.htm
Verkar som det främsta problemet med Vise är att det är för tunnflytande.
Ett annat problem med lim verkar vara att de blir för spröda. När raketen trycksätts så expanderar den ju, limmet måste tåla de rörelserna utan att spricka.
PL Premium är tydligen inte helt optimalt heller, det blir inte tillräckligt rätt. På nån sida så limmar de först med sikaflex i skarven, sen limmar de fast förstärkning utanpå med PL Premium.
Jag ska nog provlimma med Araldit sen, får ha hörselskydd när vi provskjuter... ifall att. (Det borde man nog ha ändå vid större raketer, vi hade bara skyddsglasögon sist.)
Måste kolla upp fotpumpen också, den ville inte vara med när jag testade... Lyckades pressa upp 7 bar med handpumpen, men vill nog upp till 8-9 i alla fall.
PL Premium är tydligen inte helt optimalt heller, det blir inte tillräckligt rätt. På nån sida så limmar de först med sikaflex i skarven, sen limmar de fast förstärkning utanpå med PL Premium.
Jag ska nog provlimma med Araldit sen, får ha hörselskydd när vi provskjuter... ifall att. (Det borde man nog ha ändå vid större raketer, vi hade bara skyddsglasögon sist.)
Måste kolla upp fotpumpen också, den ville inte vara med när jag testade... Lyckades pressa upp 7 bar med handpumpen, men vill nog upp till 8-9 i alla fall.
Det är därför jag tror på svetsa! Provsvetsa två utklippta bitar av PET och gör ett dragtest.
Funderar på ifall man skulle kunna lina ett varv koppar?tråd runt och lägga på ström för att värma upp. De räcker väl med typ ca 250 grader för att smälta PET?
Funderar på ifall man skulle kunna lina ett varv koppar?tråd runt och lägga på ström för att värma upp. De räcker väl med typ ca 250 grader för att smälta PET?
Jag är tyvärr övertygad om att en svets kommer att försvaga plasten.
Eftersom vattenraketsnubbarna svetsar ihop kapsyler så tror jag de har provat att svetsa ihop flaskor. Och om det var enkelt och fungerade bra så skulle det nog vara mer skrivet om det:)
Att värma utvändigt kommer ju att värma plasten på fel sida (det är ju de två sidor som ligger mot varandra som ska värmas).
Som jag sa förut: tänk "svetsa 0.2 mm plåt"
Jag tror man måste köra med ultraljud för att få till nåt som funkar och då börjar det bli lite avancerat.
Eftersom vattenraketsnubbarna svetsar ihop kapsyler så tror jag de har provat att svetsa ihop flaskor. Och om det var enkelt och fungerade bra så skulle det nog vara mer skrivet om det:)
Att värma utvändigt kommer ju att värma plasten på fel sida (det är ju de två sidor som ligger mot varandra som ska värmas).
Som jag sa förut: tänk "svetsa 0.2 mm plåt"
Jag tror man måste köra med ultraljud för att få till nåt som funkar och då börjar det bli lite avancerat.
Nu tänker jag lite utanför lådan, måste du ha en tät skarv?
Ta övre halvan från en flaska och undre halvan från en annan. Sätt ihop dom med ett lagom överlapp och tejpa sedan kreativt så de inte kan glida isär. Därefter så stoppar du i en kondom (eller ballong) och fyller den. Om kanterna i flaskan inte är för vassa så kanske det kan funka?
Ta övre halvan från en flaska och undre halvan från en annan. Sätt ihop dom med ett lagom överlapp och tejpa sedan kreativt så de inte kan glida isär. Därefter så stoppar du i en kondom (eller ballong) och fyller den. Om kanterna i flaskan inte är för vassa så kanske det kan funka?
Med EN flaska så kan det kanske gå... Det var en rätt kreativ lösning...
Men jag tror inte tejpen pallar trycket heller (orkar inte leta fram sidorna som räknar på det). Vi snackar ju om tryck uppemot 10 bar (många sidor jag kollat på kör upp till 13-14 bar). Jag tror inte tejpad skarv håller där. Men behöver den inte vara tät så kanske det kan funka med andra typer av lim (de hade ju identifierat problem med att PL premium inte är helt tät, när de körde med färgat vatten såg de att det kröp in mellan lim och plast).
Men sen har vi ju då om man ska bygga en raket som är 6 flaskor på längden... Jag tror inte det finns så kondomer som går att töja så de blir så långa? :)
Det blir också svårt om man använder tekniken att skarva ihop delar mha kapsylerna.

Men jag tror inte tejpen pallar trycket heller (orkar inte leta fram sidorna som räknar på det). Vi snackar ju om tryck uppemot 10 bar (många sidor jag kollat på kör upp till 13-14 bar). Jag tror inte tejpad skarv håller där. Men behöver den inte vara tät så kanske det kan funka med andra typer av lim (de hade ju identifierat problem med att PL premium inte är helt tät, när de körde med färgat vatten såg de att det kröp in mellan lim och plast).
Men sen har vi ju då om man ska bygga en raket som är 6 flaskor på längden... Jag tror inte det finns så kondomer som går att töja så de blir så långa? :)
Det blir också svårt om man använder tekniken att skarva ihop delar mha kapsylerna.

Jag tänkte man skulle tejpa längsmed flaskan, inte runtom. Men jag inser att tejpen nog skulle glida längs lutningen på flaskans topp.
Man behöver ju stabilitet också, den ska ju tåla kraft utan att böja sig. Även om de två flaskorna inte åker isär, så om man böjer det hela kommer ju flaskorna att "tryckas ihop" på insidan.
Kan man inte kombinera två typer av lim då? En för hållfastheten och typ sikaflex för att täta. Man lägger då en sträng sikaflex längst in och pl premium längst ut i överlappet.. Om man sliper limytan så borde de greppa optimalt..
Om man lägger najtråd i ringer runt hela med lite förspänning för att hjälpa hålla emot trycket, kanske duger att lägga i limskarven enbart..
Om man lägger najtråd i ringer runt hela med lite förspänning för att hjälpa hålla emot trycket, kanske duger att lägga i limskarven enbart..
Jo, det nya är ju att limma mellan flaskorna med Sikaflex för att täta och sen limma en förstärkning med PL Premium på utsidan för att förstärka. Men det blir rätt mycket pillande då eftersom ringen för förstärkningen måste vara lite större än flaskorna man skarvat ihop.
http://www.instructables.com/id/Water-R ... -Splicing/
Och som sagt var, det krävs fortfarande PL Premium... Att ersätta det mer Araldit där blir ju lika "illa" som att göra det i själva skarven: Plasten är elastisk så limmet måste vara minst lika elastiskt för att inte spricka. Vid 10 bar i flaskan är det fråga om rejäla krafter.
Jag kommer nog att försöka limma ihop ett par flaskor med Sikaflex och araldit, och sen pumpa upp och släppa ur trycket ett gäng gånger och se om Aralditen verkar få tendenser att spricka. Med vattenfyllda flaskor såklart (smäller högt annars när de ger upp).
http://www.instructables.com/id/Water-R ... -Splicing/
Och som sagt var, det krävs fortfarande PL Premium... Att ersätta det mer Araldit där blir ju lika "illa" som att göra det i själva skarven: Plasten är elastisk så limmet måste vara minst lika elastiskt för att inte spricka. Vid 10 bar i flaskan är det fråga om rejäla krafter.
Jag kommer nog att försöka limma ihop ett par flaskor med Sikaflex och araldit, och sen pumpa upp och släppa ur trycket ett gäng gånger och se om Aralditen verkar få tendenser att spricka. Med vattenfyllda flaskor såklart (smäller högt annars när de ger upp).
Går de inte få i en flaska i den andra? Kanske värma den yttre flaska en aning så inte den inre vill vika sig inåt..
Sen trycker man in limmet i efterhand i skarven.. Kanske går att trycka in båda typerna av lim samtidigt..?
Sen trycker man in limmet i efterhand i skarven.. Kanske går att trycka in båda typerna av lim samtidigt..?