Val av cykellyse?
Re: Val av cykellyse?
Lumen är det vettigaste mätvärdet för att gämföra ljuskällor. Det är det mått på det totala ljusflödet och är inte beroende på avståndet till ljusskällan eller bredden på ljus skäglan. Så lumen är ett bra mått på hur mycket lampan lyser, men inte hur den gör det.
Hur mycket ja. Men inte hur den lyser. Vilket inte blir helt användbart i upplysnings applikationer. På ett cykellyse är det ju bättre om man anger mängd ljus x antal meter framför. Det tycker iaf jag är mer relevant.
Sen är ju många annonser kryddade.
Sen är ju många annonser kryddade.
Det håller jag inte med om, vill man ha ljusstyrkan så är candela bra mycket bättre. Men det måste kombineras med ett mått på hur bred ljuskäglan är för att det ska ge någon vettig information. Det är ett vettigt sätt att mäta kompletta lampor på, men snackar man om ljuskällor som tex dioder så är lumen bättre.
Såg nu imorse artikeldata för en lysdiodsskiva hos Farnell som enbart vart specifierad med X antal candela. 
(ingen vinkel mm)
(ingen vinkel mm)
Nu tror jag vi pratar om olika saker. Håller med dig om att lumen är bra att mäta tex lysdioder, men för kompletta armaturer eller i det här fallet en cyckellampa så vill man ha mer info om hur långt och hur starkt det är på x antal meter framför.
För om man anger lumen för dioden så har ju reflektor och glas ingen betydelse trotts att det har det i verkligheten.
Det jag vill säga är att lumen inte är hela sanningen om det är en bra lampa eller inte. och den spelar ju roll på vinklar och så när man ska lysa upp något.
För om man anger lumen för dioden så har ju reflektor och glas ingen betydelse trotts att det har det i verkligheten.
Det jag vill säga är att lumen inte är hela sanningen om det är en bra lampa eller inte. och den spelar ju roll på vinklar och så när man ska lysa upp något.
Så här är det standard att man specifiserar ljuset från en strålkastare. Just det här är en kraftigare halogenlampa som jag råkade ha frame i webläsaren.
Man specar ljusstyrkan i centrum och vinkeln tills ljuset är ner på 10%. Det är en defaktostandard i branchen. Det är vettigt för strålkastare, för ljusskällor är lumen bättre. Lux är inte vettigt i en lampsepcefikation.
Beam Spread - Horizontal 15° - 10%
Beam Spread - Vertical 9° - 10%
Max. Beam Candlepower (MBCP) (MAX) 310,000
Man specar ljusstyrkan i centrum och vinkeln tills ljuset är ner på 10%. Det är en defaktostandard i branchen. Det är vettigt för strålkastare, för ljusskällor är lumen bättre. Lux är inte vettigt i en lampsepcefikation.
ja den där är vettig, och så samtidigt har du fysiska mått som man kan göra om till hur den lyser.
men kollar du på länken på sidan innan står det MAX 1600lm och ingen vinkel eller storlek på reflektorn, alltså har man ingen aning om hur den lyser, bara att den lyser massor. hade man haft vinklar och några mått hade man mer kunnat räkna ut hur den lyser.
och som jag skrev tidigare med fallet med lysröret så ger ju lm lite missvisande där.
men kollar du på länken på sidan innan står det MAX 1600lm och ingen vinkel eller storlek på reflektorn, alltså har man ingen aning om hur den lyser, bara att den lyser massor. hade man haft vinklar och några mått hade man mer kunnat räkna ut hur den lyser.
och som jag skrev tidigare med fallet med lysröret så ger ju lm lite missvisande där.
@danei:
http://se.farnell.com/kingbright/bl0307 ... 0-00001144
144,15 kr
http://se.farnell.com/kingbright/bl0307 ... 0-00001144
144,15 kr
Vinkeln står förvisso databladet men det är omständigt för en snabb jämförelse.* LED CLUSTER, 52MM, 9.3V, RED
* LED Colour: Red
* Forward Current If: 200mA
* Forward Voltage: 9.3V
* Luminous Intensity: 30cd
* Packaging: Each
* SVHC: No SVHC (16-Dec-2013)
Altså fanns information om vinkeln. Att Farnell har slarvat hör inte hit.
Visst de lyser i olika vinklar vilket kan göra att LED röret kan funka dåligt i en armatur avsedd för ett lysrör. Men vad är det som är missvisande i uppgiften om ljusflödet?
1600lm ger en bra information om hur mycket ljus den släpper ifrån sig. Visst är det trevligt med mer information. Men jag tycker att det är helt okej.Miramithe skrev: men kollar du på länken på sidan innan står det MAX 1600lm och ingen vinkel eller storlek på reflektorn, alltså har man ingen aning om hur den lyser, bara att den lyser massor. hade man haft vinklar och några mått hade man mer kunnat räkna ut hur den lyser.
Vad då missvisande? Riskerar någon att få för sig att 2300 är mer än 1600?Miramithe skrev: och som jag skrev tidigare med fallet med lysröret så ger ju lm lite missvisande där.
Visst de lyser i olika vinklar vilket kan göra att LED röret kan funka dåligt i en armatur avsedd för ett lysrör. Men vad är det som är missvisande i uppgiften om ljusflödet?
Det som är missvisande just där är att LED lysröret riktar allt nedåt medans det vanliga röret strålar åt alla håll. Vilket ger ett högre värde i lumen men lyset man har nytta av blir ungefär lika trotts en skillnad på ca 700lm. Om man nu bara ska ha lyset åt ett håll oftast nedåt.
Lumen är ju candela x sterdian och då får ju en rundstrålande källa högre värde.
Lumen är ju candela x sterdian och då får ju en rundstrålande källa högre värde.
Visst lyser de i olika riktningar men det beror ju på armaturen vad som är lämpligast ljuskälla. Måttet på ljusflöde kan man väl inte kalla missvisande för det?
Något som däremot är missvisande är alla diodlampor som märks mer med effekt än ljusstyrka. En lampa som drar med ström uppfattas då som bättre....
Något som däremot är missvisande är alla diodlampor som märks mer med effekt än ljusstyrka. En lampa som drar med ström uppfattas då som bättre....
Men om du bara har det som värde är det ju inte helt hundra. Har man vinkel så säger det mer. Och som med cyckellyse man vet att det lyser mycket. Men i te hur det lyser. Ja visst det kanske är det bästa som vi har att mäta med men jag tycker iaf det är missvisande om man inte har vinklar och så. 1600lm säger ju bara massor i ljusflöde.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ett lysrör som ger 2300 Lumen och sitter i en armatur med spegelblank reflektor borde ju i rimlighetens namn lysa upp golvet nästan dubbelt så bra som en diodrad som ger 1200 Lumen neråt.
Det verkar som att de flesta cykellysens ljusstyrka anges i Lumen så har man inget större val än att ha just Lumen som jämförelsereferens. Ljusbilden är annars oxå av intresse men ja, man kan ju fråga den som säljer annars.
Nåväl, jag har provat ut mitt cykellyse lite mer nu, dock har jag inte hunnit med att rigga en kamera för att kunna visa hur ljusbilden ser ut. Hur som helst, detta cykellyse från aliexpress som jag slog till på har en smal ljuskona, det känns mer som ett sökarlyse egentligen. Mig gör det inte så mycket, det är bra att lysa upp långt bort på landsväg och i stadsplanerat område med gatljus så handlar det bara om att själv synas och där funkar lågeffektsläget utmärkt. Strobläget vet jag inte riktigt vad jag ska ha till, det blinkar rätt så fort och kan säkert utlösa epilepsi för de som är känsliga, för det blinkar på full styrka.
Helt klart värt pengarna! Notera att baklyset som följer med inte har några reflexer så man måste komplettera med en röd reflex för att vara på rätt sida om lagen.
Nåväl, jag har provat ut mitt cykellyse lite mer nu, dock har jag inte hunnit med att rigga en kamera för att kunna visa hur ljusbilden ser ut. Hur som helst, detta cykellyse från aliexpress som jag slog till på har en smal ljuskona, det känns mer som ett sökarlyse egentligen. Mig gör det inte så mycket, det är bra att lysa upp långt bort på landsväg och i stadsplanerat område med gatljus så handlar det bara om att själv synas och där funkar lågeffektsläget utmärkt. Strobläget vet jag inte riktigt vad jag ska ha till, det blinkar rätt så fort och kan säkert utlösa epilepsi för de som är känsliga, för det blinkar på full styrka.
Helt klart värt pengarna! Notera att baklyset som följer med inte har några reflexer så man måste komplettera med en röd reflex för att vara på rätt sida om lagen.