Undrar om val av mikrokontroller som nybörjare?
Re: Undrar om val av mikrokontroller som nybörjare?
Och det är ju inte sant heller.
En BIT-operation på en AVR är inte samma instruktion om den riktar sig mot registerbanken kontra RAM-banken. Rent faktisk är RAM-banken besvärlig att jobba med på en AVR, allt är lagt upp efter att alla operationer ska ske i registerbanken.
Detta är dock ganska likgiltigt då alla moderna C-kompilers tar hand om detta helt utan att användaren behöver bekymra sig om det alls, vara sig att det är PIC eller AVR.
Vill man gå ner på assembler-nivå har de olika typer olika fördelar och vad som är "bäst" beror på den enstaka uppgiften som ska lösas.
En BIT-operation på en AVR är inte samma instruktion om den riktar sig mot registerbanken kontra RAM-banken. Rent faktisk är RAM-banken besvärlig att jobba med på en AVR, allt är lagt upp efter att alla operationer ska ske i registerbanken.
Detta är dock ganska likgiltigt då alla moderna C-kompilers tar hand om detta helt utan att användaren behöver bekymra sig om det alls, vara sig att det är PIC eller AVR.
Vill man gå ner på assembler-nivå har de olika typer olika fördelar och vad som är "bäst" beror på den enstaka uppgiften som ska lösas.
Men fortfarande så VET man som användare om det är RAM eller register man jobbar mot.
Jag har t.ex. aldrig sett nån tråd här där en nybörjare har haft problem på grund av att fel instruktion används. Har du?
Ditt argument är lite som att en polygrip är bättre än fasta nycklar eftersom den passar både på 10 mm mutter och 12 mm mutter.
Jag har t.ex. aldrig sett nån tråd här där en nybörjare har haft problem på grund av att fel instruktion används. Har du?
Ditt argument är lite som att en polygrip är bättre än fasta nycklar eftersom den passar både på 10 mm mutter och 12 mm mutter.
Huruvida det är linjärt eller inte och huruvida det är femti eller femtielva instruktioner spelar ingen som helst roll om man är smart och använder C eller något annat högnivåspråk.
Att ta omvägen genom att koda i maskininstruktioner (dvs Assembler) är i dag tämligen onödigt och bortkastad tid.
Att ta omvägen genom att koda i maskininstruktioner (dvs Assembler) är i dag tämligen onödigt och bortkastad tid.
Nerre: Mitt argument är att en nybörjare som använder C har ingen aning om vilket som, alltså är ditt påpekande skitsnack! Resten av ditt resonemang är bara larv.
Men skriver man i C behöver man ju inte bekymra sig om att det är olika instruktioner?
Uppdelningen i banker komplicerar konstruktion av kompilator väldigt mycket.
> Jag har t.ex. aldrig sett nån tråd här där en nybörjare har haft problem på grund av att fel instruktion används.
Det finns ett klassiskt exempel där någon (ej nybörjare) hade problem med
att få igång USART'en. Det visade sig att på den nya AVR modellen så räckte
I/O memory inte till till alla enheter, så USART registren hade helt enkelt flyttas
till RAM. Alltså fungerade inte de gamla rutinerna, andra instruktioner krävdes.
Databladet var dessutom felaktigt, vilket kanske inte hjälpte direkt...
Hittad den:
http://www.avrfreaks.net/index.php?name ... ic&t=58721
Det finns ett klassiskt exempel där någon (ej nybörjare) hade problem med
att få igång USART'en. Det visade sig att på den nya AVR modellen så räckte
I/O memory inte till till alla enheter, så USART registren hade helt enkelt flyttas
till RAM. Alltså fungerade inte de gamla rutinerna, andra instruktioner krävdes.
Databladet var dessutom felaktigt, vilket kanske inte hjälpte direkt...
Hittad den:
http://www.avrfreaks.net/index.php?name ... ic&t=58721
- SeniorLemuren
Ja, och det kan ju vara bra att veta för en nybörjare den dagen han skall göra sig en kompilator.blueint skrev:Uppdelningen i banker komplicerar konstruktion av kompilator väldigt mycket.

Hörru Nerre: det var du som drog upp ett dels fel och dels totalt likgiltig argument varför AVR skulle vara bättre. Vill du leka sandlåda får du göra det, jag har varken tiden eller lusten.
Alla µC har deras sidor, somliga är mer besvärliga än andra, somliga är direkt dumma och andra är bara som de är. Googla på "bricked avr" som exempel, det är direkt dumt att den risk finns.
Jag har jobbat med AVR - och jag är inte imponerat. Jag har jobbat med PIC - och jag är inte imponerat. Jag jobbar med Fujitsu F²MC16-LX och jag var imponerat då den kom fram men det var då det. Numera designer jag med Renesas RX och jag är en aning imponerat men på samma gång lätt förbannat över att de ska vara så helvetiska att få till att göra rätt.
Jag har funderat på ARM men inte sett någon specifik fördel med dom.
Alla µC har deras sidor, somliga är mer besvärliga än andra, somliga är direkt dumma och andra är bara som de är. Googla på "bricked avr" som exempel, det är direkt dumt att den risk finns.
Jag har jobbat med AVR - och jag är inte imponerat. Jag har jobbat med PIC - och jag är inte imponerat. Jag jobbar med Fujitsu F²MC16-LX och jag var imponerat då den kom fram men det var då det. Numera designer jag med Renesas RX och jag är en aning imponerat men på samma gång lätt förbannat över att de ska vara så helvetiska att få till att göra rätt.
Jag har funderat på ARM men inte sett någon specifik fördel med dom.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Under mitt yrkesverksamma liv fanns det många gånger teoretiska diskussioner om vilken väg som var bäst.
Faktiskt kan man , även med mycken kunskap, argumentera för det ena eller andra.
Men, det är alltid viktigt att veta målet, och att veta vilket transportmedel (resurs) man har för att ta sig dit.
I de flesta fall kom vi på banan genom att det är lättare att styra när det rullar, man kan faktiskt ändra sig under resans gång.
Så jag förordar praktiskt handlande,
egen kunskap är alltid bättre än wisserbessrar som uppenbarligen försöker att stoppa käppar i hjulen.
(går bara på ekerhjul).
Så du TS, kolla in vad en annan ny medlem på Ef har gjort och låt dig inspireras till att få något Rullande!
http://www.mysensors.org/
Att Volvo betyder, "Jag rullar" är ju för att grabbarna fick låna namnet från SKF folket.
Inte brydde de sig om den latinska betydelsen.
Så mycket i dessa diskussioner är just Akademiska, om än på en annan nivå tror och tycker Lasp
Faktiskt kan man , även med mycken kunskap, argumentera för det ena eller andra.
Men, det är alltid viktigt att veta målet, och att veta vilket transportmedel (resurs) man har för att ta sig dit.
I de flesta fall kom vi på banan genom att det är lättare att styra när det rullar, man kan faktiskt ändra sig under resans gång.
Så jag förordar praktiskt handlande,
egen kunskap är alltid bättre än wisserbessrar som uppenbarligen försöker att stoppa käppar i hjulen.
(går bara på ekerhjul).
Så du TS, kolla in vad en annan ny medlem på Ef har gjort och låt dig inspireras till att få något Rullande!
http://www.mysensors.org/
Att Volvo betyder, "Jag rullar" är ju för att grabbarna fick låna namnet från SKF folket.
Inte brydde de sig om den latinska betydelsen.
Så mycket i dessa diskussioner är just Akademiska, om än på en annan nivå tror och tycker Lasp

Ja, det är ju inte investeringar som att köpa ett hus.
Välj en bassäng, hoppa i och simma som fan. Det går
att byta bassäng senare om sällskapet, temperaturen
eller något annat inte passade...
Välj en bassäng, hoppa i och simma som fan. Det går
att byta bassäng senare om sällskapet, temperaturen
eller något annat inte passade...
Man investerar i kunskap, prylar och kod.
Se till att nästa inlägg hjälper trådskaparen för sandlådan tog slut här.
ok, mycket där.
Linjärt minne frågorna kan vi väl ta om 10+ år kanske.
Det enda exemplet jag har är att jag ska göra en hastighetsmätare till en radiostyrd bil som skickar hastigheten tillbaka till sändaren. A la Tillbaka till framtiden.
Då tänkte jag lösa det med en microcontroller. Kanske inte behöver 32 direkt men som nån sa så skulle jag gärna inte vilja vara begränsad till 8bit.
Jag måste nog läsa lite på era svar och bena ut vad jag har för frågor.
Linjärt minne frågorna kan vi väl ta om 10+ år kanske.
Det enda exemplet jag har är att jag ska göra en hastighetsmätare till en radiostyrd bil som skickar hastigheten tillbaka till sändaren. A la Tillbaka till framtiden.
Då tänkte jag lösa det med en microcontroller. Kanske inte behöver 32 direkt men som nån sa så skulle jag gärna inte vilja vara begränsad till 8bit.
Jag måste nog läsa lite på era svar och bena ut vad jag har för frågor.
En 8-bitare klarar lätt den uppgift! Och det svårare är nog att fixa radiokontakten tillbaka men där har Swech en lösning du kan kolla på.