En specialare i det här fallet är väl att batteriet behöver väl egentligen inte ha någon kapacitet att tala om, det räcker att det jämnar ut strömmen från generatorn, ger spänning nog för att driva tändningen medan man startar och att det framförallt inte blir kortis i någon cell.
(Jag känner till fall där generatorn i personbil har gått sönder av att man kört för långt med batteri med någon trasig cell, felet då var att generatorn gav maxström under längre tid än den klarade. Det här kan för övrigt också vara ett tips för den som köper begagnad bil, om det behövs starthjälp och du ska köra mer än en kortare sträcka så begär att få ett bättre batteri eller byt på annat sätt batteriet på plats).
Vad gäller livslängden så bör det alltså vara bättre med ett batteri som tappar kapacitet mot slutet än ett som celler kan gå sönder på när det börjar bli slutkört.
Vet inte hur man omsätter det till faktiskt batterival.
Vad är skillnaden mellan olika bilbatterier?
Re: Vad är skillnaden mellan olika bilbatterier?
I ditt fall, utan startmotor, är det bara för att jämna ut generatorn, alltså för att inte motorvarvet ska minska när du trycker på bromsen (om du står på tomgång vid ett rödljus) och för att tutan låter förbannat fånig om den får pulsad DC.
Så jag föreslår första bästa biltemabatteri av AGM eller GELtyp, tycker du att kåpor är dryga vill du inte ha en klassisk öppen syracell, lagom skoj att fylla på.
Så jag föreslår första bästa biltemabatteri av AGM eller GELtyp, tycker du att kåpor är dryga vill du inte ha en klassisk öppen syracell, lagom skoj att fylla på.
Folk som kör vibrerande hojar bygger ju ibland om med jättekondingar, det kan ju också vara en ide.
Ja men det är ju billigare o stoppa i ett 1-2Ah Ups/telekom blyyacc eller 4-5Ah om man vill ha lite reservtid om generator/regulator lägger av.
Billigare kortsiktigt iaf, men med en konding slipper man underhållsladda på vintrarna och köpa nytt när man glömt det