Det var inte förbränningsrummets utformning en personbilsdiesel som var det primära utan glödstiftens placering i det här fallet och även förkammaren är ju en del av förbränningsrummet.
På vilka sätt kan en startmotor till bil gå sönder?
Re: På vilka sätt kan en startmotor till bil gå sönder?
Det var kanske inte solklart att skriva inom situationstecken, det är kanske lättare att förstå och mer korrekt att skriva "förbränningsrummet eller förkammaren" beroende på att båda typerna fortfarande finns.
Det var inte förbränningsrummets utformning en personbilsdiesel som var det primära utan glödstiftens placering i det här fallet och även förkammaren är ju en del av förbränningsrummet.
Det var inte förbränningsrummets utformning en personbilsdiesel som var det primära utan glödstiftens placering i det här fallet och även förkammaren är ju en del av förbränningsrummet.
Re: På vilka sätt kan en startmotor till bil gå sönder?
Kan man utesluta paraffin utfällning??? Och att bränslefiltret är bytt?
Re: På vilka sätt kan en startmotor till bil gå sönder?
Åjo, fast det är säkert olika på olika motorer.Andy skrev:Att dieslar vanligtvis (inte alltid) saknar spjäll eller slid i insugningsröret påverkar inte nämnvärt om eller hur tungt startmotorn måste jobba.
Med fräscht batteri så verkar man (enligt bilens egna varvräkare) få 350 rpm utan att röra gaspedalen och 400 rpm med plattan i botten när man kör startmotorn på en Ford "Pinto" 2.0-motor (som stått så länge att det inte finns nån bensin lagrad i förgasaren och startmotorn därmed måste driva runt den mekaniska soppapumpen en stund)
Re: På vilka sätt kan en startmotor till bil gå sönder?
Jag hade liknade fel på en av mina bilar och då var det jordflätan mellan motor och kaross som var dålig.
Den såg ok ut ända tills man drog i den.
Den såg ok ut ända tills man drog i den.
Re: På vilka sätt kan en startmotor till bil gå sönder?
Om man lyssnar noga på videon så hör man att startmotorn inte har full fart den korta stund som den drar runt motorn utan hjälp från den, så mitt tipps är startmotorn eller ett fel som inte är allt för ovanligt, nämligen att de oxiderat i kabelanslutningen på batteripolskorna.
OBS En dieselmotor är känslig på för låga varv på startmotorn.
Man ska aldrig glögga mer än 1 gång, startar inte bilen så ska man vänta ca 1 minut innan man gör ett nytt försök. Anledningen är att glödstiftet är anpassat så den ska efter ca 30 sec vara glödande rött och kör man då en till glöggning direkt så går elementet i glödstiftet sönder, har man otur brinner de av och ramlar ner i cylindern.
MVH Peter
OBS En dieselmotor är känslig på för låga varv på startmotorn.
Man ska aldrig glögga mer än 1 gång, startar inte bilen så ska man vänta ca 1 minut innan man gör ett nytt försök. Anledningen är att glödstiftet är anpassat så den ska efter ca 30 sec vara glödande rött och kör man då en till glöggning direkt så går elementet i glödstiftet sönder, har man otur brinner de av och ramlar ner i cylindern.
MVH Peter
Re: På vilka sätt kan en startmotor till bil gå sönder?
Det är inget ovanligt fel och det visar sig omedelbart om man gör mätningarna som jag tidigare beskrev.drh skrev:Jag hade liknade fel på en av mina bilar och då var det jordflätan mellan motor och kaross som var dålig.
Den såg ok ut ända tills man drog i den.
Eftersom vi har låg spänning och hög ström betyder även en mycket liten resistans väldigt mycket för startmotorns varvtal och uteffekt.
Re: På vilka sätt kan en startmotor till bil gå sönder?
Hej alla, jag lyfter den här tråden för nu verkar felet åtgärdat
Jag testade lite tips jag fått i tråden för att säkerställa att startmotorn hade bra kontakt osv. men det tycktes inte göra någon skillnad.
Problemen verkade bli värre så vi bokade en tid på en verkstad, en annan verkstad den här gången.
Verkstadskillen såg att bilen gav en felkod (jag antar att felkoden alltid visats, så jag fattar inte hur den missats vid tidigare verkstadsbesök
) på positionsgivare kamaxel.
Den byttes och efter det har bilen startat helt perfekt
Nu har jag i alla fall lärt mig något nytt.
Tack igen alla som kom med tips i tråden.
Jag testade lite tips jag fått i tråden för att säkerställa att startmotorn hade bra kontakt osv. men det tycktes inte göra någon skillnad.
Problemen verkade bli värre så vi bokade en tid på en verkstad, en annan verkstad den här gången.
Verkstadskillen såg att bilen gav en felkod (jag antar att felkoden alltid visats, så jag fattar inte hur den missats vid tidigare verkstadsbesök
Den byttes och efter det har bilen startat helt perfekt
Nu har jag i alla fall lärt mig något nytt.
Tack igen alla som kom med tips i tråden.
Re: På vilka sätt kan en startmotor till bil gå sönder?
Det var ju bra att det löste sig!
Dieselmotorer med glödstift är inte lika känsliga för lägre startmotorvarvtal som de utan glödstift. Båda typerna gillar dock ett bra varv på startmotorn, dvs bra kontakt, frisk startmotor samt bra kräm i batteriet.
Jag hade problem med traktorn som inte har glödstift, när jag köpte den var den svårstartad som få. Nytt startrelä, nya kablar och två friska 90A batterier gjorde susen.
Fast när det är kallare än 2C så är motorvärmaren i, bara för att vara snäll, helst skulle jag ha en plattvärmare på tråget...
Dieselmotorer med glödstift är inte lika känsliga för lägre startmotorvarvtal som de utan glödstift. Båda typerna gillar dock ett bra varv på startmotorn, dvs bra kontakt, frisk startmotor samt bra kräm i batteriet.
Jag hade problem med traktorn som inte har glödstift, när jag köpte den var den svårstartad som få. Nytt startrelä, nya kablar och två friska 90A batterier gjorde susen.
Fast när det är kallare än 2C så är motorvärmaren i, bara för att vara snäll, helst skulle jag ha en plattvärmare på tråget...
