Cambridgeförstärkare och magisk rök.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: Cambridgeförstärkare och magisk rök.

Inlägg av hanzibal »

Ja, jämfört med t.ex. elektrolyter så är ju keramiska kondensatorer i princip oförstörbara :-)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Åh, påminner om Sonab Cambridge P-50 som såldes av svenska statliga Sonab. :)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Slående likhet och sen namnet ovanpå det, kan väl inte bara va en slump?
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Bilden jag visar är på den första P40.
P50 som kom året efter(1970?) är mycket riktigt samma som Sonab Cambridge P50.

Inuti är det ganska stor skillnad mellan P40 och P50 när det gäller kretslösningarna.P50 var en av de första med toroidtrafo och hade volymen i motkopplingen,modernt slutsteg mm.Schema finns lite här och där på nätet.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Sonab var(är) väl svenskt emedan Cambridge förslagsvis är brittiskt - lånade de bara ut namnet eller fanns något verkligt samarbete?

Tydligen gick Sonab även under namnet Carlsson (bl.a. bilstereos i Volvo-bilar om jag minns rätt) ett tag men finns tydligen sedan något men kanske bara till namnet?

http://www.sonabaudio.com/
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Carlsson har väl aldrig gjort Volvo-bilstereos?

Vad gäller Sonab-Cambridge P50 så är väl fråga om Sonab "bara" importerade den (under eget varumärke) eller om de var med i konstruktionsarbetet?

Det står nog en del om det här i Radio&Television från tidigt 70-tal. Jag har till och med läst om P50 där, men minns inte vad det stod...
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Förlåt, jag förväxlade med Knutsson.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Rolf Zetterberg skrev:Cambridge får mig att tänka på en av de första förstärkarna med det här namnet.
Jag har en Cambridge CRT Cad-skärm.
Är det samma fabrikat?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Hur ser loggan på skärmen ut jämfört med den på kretskortet tidigare? Kanske har du då svaret, åtminstone delvis.
Bamsegrogg

Inlägg av Bamsegrogg »

Så var det dags för en liten uppdatering. Kondensatorerna är bytta till en uppsättning med 200V spänningstålighet från Kemet. Desvärre så verkar förstärkaruslingen utvecklat ett mycket svagt pipande kring trestrukna E♭ (1244.5Hz), jag kan i alla fall inte minnas att det var där förr. Låter dessutom digitalt enär det liksom "blittrar" ut, ja hur man nu förklarar den effekten, när man stänger av.

Av någon anledning så ökar inte pipandet med volymen. Hänger dessutom med ut i hörlursutgången som går in någonstans på digitalsidan, mellan två förstärkarsteg förmodar jag eftersom ett relä slår ifrån (till?) när man pluggar i dem.

Det stör inte vid vanlig lyssning eftersom det är såpass lågt att man får lägga örat mot högtalaren för att höra det, men det retar mig en smula att det är där. Någon annan avdelning i apparaten har väl tagit lite stryk också.

Tackar så mycket för hjälpen jag fick här på forumet! Nu lirar det i vardagsrummet igen. :tumupp:
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Toppen att det funkar igen, kul!

Dock verkar ju pipandet tämligen oacceptabelt. Tycks inte vara överlagrat på signalen utan gissar att det har med matningen att göra.

Faktiskt så skulle jag trots allt testat att 1) helt ta bort de där snubberkondingarna alternativt 2) ersätta dem med sådana som är originalet likvärdiga istället för de du nu valde med onödiga 200V tålighet.
Bamsegrogg

Inlägg av Bamsegrogg »

Jovars, jag håller med dig, audio ska vara tyst. Morsan är nöjd, och det är ju hennes förstärkare men det är omåttligt irriterande att ha det där.

Det var ju det där att hitta något i paritet med original, men var Cambridge hittat de här prylarna övergår mitt förstånd. 150V skivkonding har jag aldrig sett, och ingen leverantör verkar gå att uppbåda.

Jag får forska vidare i det här... Nu ryker det i alla fall inte om grejjorna längre.
Bamsegrogg

Inlägg av Bamsegrogg »

Kanske ropade hurra lite tidigt.. Det blir varmt nu, inte brännhett med definitivt obehagligt. Komponenterna som leker bastuugn är två spänningsregulatorer, KA7812 & LM2595t samt ett effektmotstånd 5W100Ω.. Kondingen kanske var ett symtom..

Hmm.. :humm:

Kan bli att förklara sig besegrad inom kort.. Det jag kan tänka mig nu är att jaga tag i ett ersättningskragg hos Cambridge's servicepartner.. Förmodligen dyrt men medger vissa garantier..
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Regulatorer kan ju få tillåtas bli ganska varma utan att det föreligger fel och effektmotstånd har ju prefixet "effekt" av en anledning :-)

Krävs inte jättehög temp för att man skall uppleva det som "stekhett" med fingertopparna. Man skållar t.ex grisar i 60 grader och äggvita koagulerar redan före 40 grader vill jag minnas.

Har du någon IR-termometer till hands eller annat så att du kan mäta temp någorlunda?

En stektermometer kan funka i nödfall, annars råkar Kjell köra kampanj på en IR-pistol just nu:
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... 00b-p48280

Hur var det egentligen, testade du helt utan kondingar vid något tillfälle?

Det är lite av "finlir" att ha dessa snubbers, många apparater (de flesta gissar jag) saknar helt sådana så de fyller som sagt ingen livsviktig funktion utan de är där för att ytterligare dämpa ev. kvarvarande 100Hz-brumm. Behovet beror nog på om/vad slags nätfilter man har i övrigt.
Bamsegrogg

Inlägg av Bamsegrogg »

Haha! Naturligtvis måste jag ju mäta på det och ugnstermometern föresvävade mig inte ens.. Det är en gammal analog sak men den borde duga.. :D

Jag provade faktiskt inte utan snubbrarna mer än ett snabbt test med den trasiga borttagen för att se så att apparaten gick igång. Precis som du säger så är det finlir, och antagligen inte nödvändigt, men jag har alltid varit lite löjlig med att behålla originalutförandet så långt som möjligt.

Såg att det, med lite vilja skulle gå att peta dit ett par av wimas mindre polyestrar, om nu det skulle göra någon skillnad men plast har jag kört i någon gitarrförstärkare förr. Inget under av välljud kanske, men fri från brus och tjut.

Nå, i morgon blir det ett varv med ugnstermometern i alla fall, så får vi se om vi är inom gränsvärdena där i alla fall..
Skriv svar