Problem med Heidenhain TNC150
Re: Problem med Heidenhain TNC150
Jag hittade en servicemanual på nätet.
Efter en snabb titt, verkar styrsystemet vara 4-axligt.
Det kanske går att haka på X-axeln på 4-e axelns utgång?
Efter en snabb titt, verkar styrsystemet vara 4-axligt.
Det kanske går att haka på X-axeln på 4-e axelns utgång?
Sastrom skrev:måste ju finnas en förklaring någonstans om vad parametrarna fyller för funktion.
En sån förklaring kan jag skicka dig om du inte får med någon när du hittat ett styrsystem
Det inbillar jag mig ocksåSastrom skrev:Har bestämt mig för att köra på TNC 155 som styrsytem, inbillar mig att man får mer om man ev. skulle sälja maskinen i framtiden.

Lyckades radera mitt inlägg på telefonen med moppefingrarna så slänger väl in ett nytt.
Tycker inte du ska rata Heidenhain för en Mach3. Sorry Bengt
150 har 214 och 155 har 270 parametrar vill jag minnas. Dom flesta är bara att föra över. Ska finnas på Heidenhains sida förklaring till vad dom alla gör. Har inte benat ur alla än iom att maskinen inte är igång än. Väntar på hjälp av chefen att plocka ur plc-programmet från den gamla styrningen och föra över den till den nya. Funkar det sen ska jag bränna ett nytt e-prom så det finns kvar ifall spänningen faller bort. Glöm inte att ta ur din plc innan du gör dig av med gamla styrningen. Ring Tomas Törnblom på TNC-akuten och snacka med han om dina planer. Ev tar han din gamla i inbyte med lite tur. Annars kan han nog fixa din. Vi har nog en 155PR liggandes på jobbet men vet inte om den ska va till nåt. Kan kolla om den är till salu och till vilken peng. Ingen skärm för den skruvade jag in i en maskin i veckan.persa skrev:Visst, men det kan ju finnas fler parametrar i ett TNC155 och/eller parametrar som ska ha andra värden i TNC155. Menar då inte dom maskinspecifika parametrarna
Tycker inte du ska rata Heidenhain för en Mach3. Sorry Bengt

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Vem har ratat vad? Har inte nämnt ett ord om detta i tråden!
Har redan fixat ett TNC 155 system. Gick välldigt smidigt.
Bra med alla tipps från en som redan gjort bytet jag skall göra.
Ett stort pluss för mig att vi har en lika maskin, Värnamo 630 R, på jobbet med tnc 155, och all dokumentation till den.
Bra med alla tipps från en som redan gjort bytet jag skall göra.
Ett stort pluss för mig att vi har en lika maskin, Värnamo 630 R, på jobbet med tnc 155, och all dokumentation till den.
Ja då är det ju bara att köra på, med Facit på plats och alltSastrom skrev:Ett stort pluss för mig att vi har en lika maskin, Värnamo 630 R, på jobbet med tnc 155, och all dokumentation till den.

Re: Sv: Problem med Heidenhain TNC150
nä inte du. Tänkte bara så du inte blir sur för det jag säger;-)tecno skrev:Vem har ratat vad? Har inte nämnt ett ord om detta i tråden!
Ja men då har du ju dom parametrar och förmodligen rätt plc i den.
Jaha nu vart det krångligt.
Jag har fått hem det nya systemet. Ska vara tnc 155Q.
Jag hade tnc 150B så det är olika plc system.
Går det att byta plc interface kortet på baksidan av kontrollboxen mellan q och b modellerna?
Så pinnouten till plc'n stämmer.
Bild på problemet finns på första sidan av denna manual. http://igor.chudov.com/manuals/Bridgepo ... iption.pdf
Mitt gamla ser ut som den vänsta och det nya som det högra
Jag har fått hem det nya systemet. Ska vara tnc 155Q.
Jag hade tnc 150B så det är olika plc system.
Går det att byta plc interface kortet på baksidan av kontrollboxen mellan q och b modellerna?
Så pinnouten till plc'n stämmer.
Bild på problemet finns på första sidan av denna manual. http://igor.chudov.com/manuals/Bridgepo ... iption.pdf
Mitt gamla ser ut som den vänsta och det nya som det högra
Ligger plc:n på ram el eprom i gamla? Förhoppningsvis på eprom annars är dom borta om du kopplat ur dom. Hur som så sa chefen åt mig att man måste köra över det från eprom till ram sen tanka till dator och sen in på ram i nästa burk. Sen om det skulle funka så ska jag skicka plc:n för att få den bränd på en ny eprom. Tyvärr vet jag inte hur det går till exakt. Väntar på att han ska få tid att hjälpa mig med det
Ska kolla hur stort program det är i min. Är det inte alltför stort kommer jag handknacka in det.

Ska kolla hur stort program det är i min. Är det inte alltför stort kommer jag handknacka in det.
Du pratar om PLC programet.
Jag pratar om PLC hårdvara.
Plc programmet går att få tag på men det gör ingen nytta om jag inte har en plc.
Påtnc 150 sitter det ett PLC 571 och det nya TNC 155 vil ha PL100 tror jag det var.
Jag undrar om man kan ta plc interface kortet på baksidan av TNC kontroll boxen och skifta mellan tnc150b och tnc 155q
Jag pratar om PLC hårdvara.
Plc programmet går att få tag på men det gör ingen nytta om jag inte har en plc.
Påtnc 150 sitter det ett PLC 571 och det nya TNC 155 vil ha PL100 tror jag det var.
Jag undrar om man kan ta plc interface kortet på baksidan av TNC kontroll boxen och skifta mellan tnc150b och tnc 155q
Svaret på min fråga blir nej.
Men i tnc lådan finns mer kort, bla ett större kort för plc kommunication.
Det kortet kanske går att byta?
Men i tnc lådan finns mer kort, bla ett större kort för plc kommunication.
Det kortet kanske går att byta?
Om jag har fattat rätt, så har -P separat PLC?
Medans -Q har funktionen inbyggd i systemet?
Med en så pass enkel maskin borde det väl räcka med den inbyggda varianten?
Teoretiskt borde det gå att flytta själva PLC-programmet från -P till -Q.
Finns det någon manual för PLC-programering till TNC?
Medans -Q har funktionen inbyggd i systemet?
Med en så pass enkel maskin borde det väl räcka med den inbyggda varianten?
Teoretiskt borde det gå att flytta själva PLC-programmet från -P till -Q.
Finns det någon manual för PLC-programering till TNC?
TNC155Q har som Säter säger en integrerad PLC som programmeras via maskinpanelen (krävs speciell keyboard med knappfunktioner att sätta dit ovanpå dom vanliga knapparna - på samma sätt som man sätter på plattan för ISO-programmering när man vill knappa in ISO). Har Värnamon på ditt jobb TNC155Q så bör ju PLC-data från denna kunna användas även till din maskin
Svårigheten är väl att få tag på plattan för PLC-programmering om den inte följer med styrsystemet eller finns till maskinen på jobbet. Samt instruktioner om PLC-programmeringen. Kanske TNC-akuten som Mats N tipsade om kan hjälpa till om platta och instruktioner saknas ?
Svårigheten är väl att få tag på plattan för PLC-programmering om den inte följer med styrsystemet eller finns till maskinen på jobbet. Samt instruktioner om PLC-programmeringen. Kanske TNC-akuten som Mats N tipsade om kan hjälpa till om platta och instruktioner saknas ?
Ser sent om sider att jag också missat det stora problemet. Du har inte fått med PLC-kort med det nya styrsystemet ??. Det kan ju förstås bli knepigt alt. lite dyrt att lösa 

Ja jag har inte powerboard delen till det nya systemet. Jag har det gamla externa plc.
Så jag undrar om det går att konvertera från inbyggd plc till extern
Så jag undrar om det går att konvertera från inbyggd plc till extern