Idag fick jag byggt klart mina högtalare.
Jag testade dom med mitt primitiva Klass B steg (annan tråd) och iPod.
Vid låg volym var övergångsdistorsionen mycket märkbar men vid hög volym hände det grejer
Slängde på Accept Balls To The Wall och basmässigt lät högtalaren kanon!
Den var klockren, djup och angenäm utan tillstymmelse till övertoner/dist och detta trots att plåten på speciellt baksidan vibrerade som besatt
Jag kan således rekommendera den gulliga lilla Peerless-basen.
Där slutar dock den angenäma biten förutom att cymbalslag lät mycket bra i diskanten.
Allt över min brytfrekvens (4kHz) lät egentligen dåligt.
Aluminiumkonen väste mest metalliskt och rösternas högre register liksom kom och gick som om de vore instabila.
Detta kan dock till viss del bero på min primitiva förstärkare men jag tror inte det för iaf övergångsdistorsionen försvinner relativt sett med volymen.
Jag upplevde också en avsevärd förstärkning när man närmade sig högtalaren (som bara borde vara +6dB/halvering om högtalaren vore helt rundstrålande vilket den dock inte är diskantmässigt).
Men jag har aldrig upplevt denna förstärkning så tydligt förut. Knepigt.
En annan sak med diskanten var att det dels krävdes extrajobb för att få plats med den i hålet då lödöronen stack ut 1cm på vardera sidan dels att den nästan upplevs större än basen vilket får högtalaren att se aningen konstig ut.
Nej, jag tror jag ska försöka byta ut PA-diskanten (som en kollega kallade den) till en kinesisk banddiskant enligt ovan istället.
Som ni vet är Infinity Emit min favoritdiskant men eftersom den inte går att få tag i för "många" högtalarbyggen kommer jag skaffa mig ett gäng kinesiska.
Beyma-diskanten var helt enkelt för dålig (även om jag kommer testa systemet med seriös rörförstärkare först).
MVH/Roger
PS
Foto på skapelsen kommer troligtvis på måndag.