"Rättare sagt, hur sker tätningen mellan de olika rotationsdelarna i sviveln?"
Jag har flera gånger använt glydringstätningar till svivel, med gott resultat.
Då har det varit långsamtgående saker, hur det fungerar vid dessa varvtal vet jag inte.
Dessutom utan smörjning.
Som det ser ut i MicroCentric's kataloger så är det någon typ av mekanisk tätning. På en modell har den ett "Oil-Lite Sleeve" medan de andra modellerna ser det bara ut som metall mot metall. Men tätar det om det är en oljehinna emellan, även om den inte är förspänd emot ytan?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
säter skrev:"Rättare sagt, hur sker tätningen mellan de olika rotationsdelarna i sviveln?"
Jag har flera gånger använt glydringstätningar till svivel, med gott resultat.
Då har det varit långsamtgående saker, hur det fungerar vid dessa varvtal vet jag inte.
Dessutom utan smörjning.
Det ser ut som där sitter en yttre packbox iallafall. Sen har den egna kullager med. Går riktigt lätt att snurra på kan jag lova.
Hade det varit oringar som hade tätat så tror jag inte den hade snurrat så lätt så frågan är som Säter skriver hur det funkar inne i denna.
Fabrikatet är Deublin på sviveln.
Kan tänka mig att det får inte läcka en droppe vid så höga tryck och varvtal.
säter, Där sa du något! Jag slängde ihop en snabb skiss i paint. Kan det funka tro?
Nu behövs ju självklart en nippel till, men det är ju bara att lägga till en o-ring till för det.
Ide.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tryckluften är bara för att lossa verktyget. Visst, det hade nog gått utan tätning med lite luftpys men ska det göras, ska det göras bra imo.
Ett alternativ hade kanske kunnat vara en X-ring(heter de så?).
Har bara använt en enda x-ring, just den tror jag inte skulle funka då den expanderade väldigt lite när den trycksates. Finns förmodligen många olika utförande av x-ring så det går nog hitta någon som råkar passa.
"Vad har du för spel mellan o-ring och spindel?"
Nu var det här en stillastående grej, med axialtätning.
Man kan jämföra det med en vanlig klokoppling till tryckluft.
Det var säkert 1mm spel mellan o-ring tätningsplan, men så mycket behövs inte.
Jag gjorde o-ringspåret laxskjärtformat, så när o-ringen blåses ut, tätar den efter sidorna på spåret.
Sedan tätar den naturligtvis mot planet också, när den är utblåst.