Retroradio från kina
Re: Retroradio från kina
Det som försämras med tiden är kondensatorer. Om kondingarna genom ålder eller dålig kvalitet "driver" iväg från sitt ursprungsvärde, så kommer ex. radion att gradvis minska i känslighet på det området som den är konstruerad för. Pga detta så kan man "tappa" mottagningen i en FM-mottagare.
Jag hänvisar till mitt inlägg i den tråden - http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=66321
Billiga komponenter som är känsliga för statisk uppladdning. Det kan finnas tusentals volt i en människohand!
Det vanligaste är att mottagningen inte blir periodvis sämre o. sämre utan det sker i ett steg.
- Med fungerande ingångssteg. Inga komponenter kaputt. Radion OK.
- Utan HF-förstärkning. Ingångssteget defekt. Strökapacitanser kan leda till att de starkaste signalerna ändå passerar. Radion svag.
Billiga komponenter som är känsliga för statisk uppladdning. Det kan finnas tusentals volt i en människohand!
Det vanligaste är att mottagningen inte blir periodvis sämre o. sämre utan det sker i ett steg.
- Med fungerande ingångssteg. Inga komponenter kaputt. Radion OK.
- Utan HF-förstärkning. Ingångssteget defekt. Strökapacitanser kan leda till att de starkaste signalerna ändå passerar. Radion svag.
Tack, låter ju vederhäftigt.
Så här ser ingångssteget ut i radiokretsen som sitter där (CD2003F/TA2003). Då är det alltså troligt att det är den transistorn som ofta tar skada?
Någon som vet vilken radiokrets som sitter i Tivoli-apparaterna?
Så här ser ingångssteget ut i radiokretsen som sitter där (CD2003F/TA2003). Då är det alltså troligt att det är den transistorn som ofta tar skada?
Någon som vet vilken radiokrets som sitter i Tivoli-apparaterna?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Så här slutade min kinaradio med en trasig kassettradio som donator. 
Knapparna är fastlimmade ställer volym & station från baksidan låter riktigt bra.

Knapparna är fastlimmade ställer volym & station från baksidan låter riktigt bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.