Tips: Använda digital-TV mottagare som spektrumanalysator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: Tips: Använda digital-TV mottagare som spektrumanalysato

Inlägg av LaRdA »

Om någon har köpt någon extra så kan jag gärna köpa lös den. :)
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Tips: Använda digital-TV mottagare som spektrumanalysato

Inlägg av jadler »

Jag har skärmat mina med aluminiumtejp, bilder nedan. Jag vet inte hur stor nytta det gör, men det är nog bättre än inget.

Pinnarna köpte jag på eBay, tror det blev ett halvdussin av den modellen. Samma säljare tar idag ungefär 65 kronor per styck, fri frakt. Det är RT820T som tuner, litet kort med korta signalvägar, och stor antennkontakt, samma som för dum-TV, så man behöver inga adaptrar eller kablar utöver det som är lätt tillgängligt. Medföljande ursäkt för antenn fungerar förvånansvärt bra när jag kör SDR, jag har tagit emot ADS-B-signaler från flygplan mer än 15 mil bort med antennen stående i vardagsrumsfönstret (villa, inte höghus).

Efter att ha mätt upp kristallens frekvensavvikelse i ppm brukar jag skriva in den i pinnens eeprom med rtl_eeprom, mitt interna löpnummer per sticka följt av frekvensavvikelse. På så sätt slipper jag kalibrera om och om igen, eller försöka hålla reda på ett papper där felen står. Egna program kan komma att läsa av det automagiskt.

gqrx är inte bara för Mac, det fungerar bra under Linux också, såklart. Många av Windows-programmen för RTL-SDR fungerar som de skall med Wine och/eller Mono under Linux, bl a SDR#. I övrigt rekommenderar jag dump1090 för ADS-B, multimon-ng för t ex POCSAG och AFSK, och baudline för skönhet.

För intressant läsning kring signalanalys, RTL-SDR och radio rent allmänt rekommenderar jag å det varmaste Oona Räisänen på G+ och hennes egen blogg.
20140326_112516.jpg
20140326_112558.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar