15 graders fasfräs?
Re: 15 graders fasfräs?
Nä jag kan designa om den så att den får plana ytor men jag vet inte vad kunden säger om det. Tror iofs inte han är för kräsen. Det är trots allt han som pröjsar.
Nee, som regel så brukar väl klienter dra öronen åt sig när dom inser kostnaden för o maskina ngt som e fullt ut 3D.. om det inte är en showpiece. typ för utställning - och han bestämt sig för o vinna då kan de troligen spenderas både en och två alldeles för många kronor bara för "att".. =)
-
Ta en dialog med kunden om vilka krav han har, du verkar inte veta det så ta upp det först, maxpris per detalj om 1,5,10,100 st etc. Vill han spara på tillverkningskostnaden så tar du billigast möjliga tillverkningssätt, om inte så 5 axligt innebär oftast minst antal uppspänningar och KAN vaa billigare än att flytta runt mellan olika maskiner.
Man kan tyvärr inte dra slutsatsen: 3axlig = billig, 5axlig = dyr. Allt beror på hur komplicerad detaljen är!.
15 grader fasfräs, varför vill man ha specialslipade verktyg när man har chansen att göra allt med standardverktyg, billigast och oftast bäst prestanda.
Man kan tyvärr inte dra slutsatsen: 3axlig = billig, 5axlig = dyr. Allt beror på hur komplicerad detaljen är!.
15 grader fasfräs, varför vill man ha specialslipade verktyg när man har chansen att göra allt med standardverktyg, billigast och oftast bäst prestanda.
Kolla vad jag hittade! http://www.akko-werkzeuge.de/chamfering ... -16t3.html 

Fast har man tillgång till en 15-/30-gradersfräs så kan man ju tillverka alla faser rakt uppifrån med en 3axlig fräs. Vända på detaljen måste man ändå göra. De enda fördelarna med en 5axlig hade varit färre verktygsbyten, snabbare tillverkning och att man slipper spänna fast ytterhalvan en tredje gång för att fräsa/borra de gängade hålen. Men men, nu har jag gjort om den så det bara existerar plana ytor och 45 graders faser.Mattias Hellore skrev:Ta en dialog med kunden om vilka krav han har, du verkar inte veta det så ta upp det först, maxpris per detalj om 1,5,10,100 st etc. Vill han spara på tillverkningskostnaden så tar du billigast möjliga tillverkningssätt, om inte så 5 axligt innebär oftast minst antal uppspänningar och KAN vaa billigare än att flytta runt mellan olika maskiner.
-
Saken är den fortfarande: Tid = pengar.
3 uppspänningar på 3 axlig maskin hos en mekanisk verkstad kostar i värsta fall 3x ställkostnad , 3x CAM beredning.
Addera verktyg inköpta för endast detta ändamål.
Max 2 uppspänningar på 5 axlig maskin kostar i värsta fall 2x ställkostnad , 2x CAM beredning.
Inga special fasfräsar behövs.
Som konstruktör måste man välja tillverkningssätt efter behov, inte tvärtom. Det är bara vid lågserie och mindre verkstäder med begränsad maskinpark man har den förmånen.
Är maskintiden 100-200 kr högre per/h för 5 axliga som det normalt sett brukar vara så har du vinsten där vid låga serier, vid högre serier är ställkostnaden ingen större kostnad utan där är tid per detalj som styr.
3 uppspänningar på 3 axlig maskin hos en mekanisk verkstad kostar i värsta fall 3x ställkostnad , 3x CAM beredning.
Addera verktyg inköpta för endast detta ändamål.
Max 2 uppspänningar på 5 axlig maskin kostar i värsta fall 2x ställkostnad , 2x CAM beredning.
Inga special fasfräsar behövs.
Som konstruktör måste man välja tillverkningssätt efter behov, inte tvärtom. Det är bara vid lågserie och mindre verkstäder med begränsad maskinpark man har den förmånen.
Är maskintiden 100-200 kr högre per/h för 5 axliga som det normalt sett brukar vara så har du vinsten där vid låga serier, vid högre serier är ställkostnaden ingen större kostnad utan där är tid per detalj som styr.
Thorped, frågan var väl iofs inte om de fanns 15 graders eller inte.. klart de fanns, de va väl mer din lite syn på hur nogrann den behövde vara. =)
Och ja sen kostnaden kring tillverkningen spelar in. =)
Och ja sen kostnaden kring tillverkningen spelar in. =)
Re: Är ritningen rätt?
Hade man haft en tvåspindlig svarv i närheten hade det ju inte varit nått större problem att göra egna HM-verktyg med vändskär. Fast jag kanske bara krånglar till det nu.
Det är enkelt.
Supportsvarv och vertikal CNC-fräs är det enda som behövs.
Jag har gjort massor av sådana, alla 1-skäriga med TCMT-22 skär.
Supportsvarv och vertikal CNC-fräs är det enda som behövs.
Jag har gjort massor av sådana, alla 1-skäriga med TCMT-22 skär.
Vad har du haft för stål då? Räcker det med typ SS2172 eller krävs det nått svårarbetat verktygsstål?
Vanligt 2172.
Skäret har ju en liten släppningsvinkel utvändigt, den brukar jag fuska med och fräsa rakt.
Om den skulle kasta lite spelar ingen roll när det är 1-skärigt.
Du spar in en del pengar på att hemtillverka dessa.
Skäret har ju en liten släppningsvinkel utvändigt, den brukar jag fuska med och fräsa rakt.
Om den skulle kasta lite spelar ingen roll när det är 1-skärigt.
Du spar in en del pengar på att hemtillverka dessa.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Thorped: Jag flyttade över inläggen hit, precis som du ville. Bara så du vet. 

Så här brukar mina hemgjorda fasfräsar se ut.
Denna är ritad Ø40-75° och med 16mm skärläge.
Denna är ritad Ø40-75° och med 16mm skärläge.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ja.
Min tvåskäriga variant ser ut såhär, fast med 22mm skär då, Ø50mm

Min tvåskäriga variant ser ut såhär, fast med 22mm skär då, Ø50mm