Köpa Laptop som håller >3år.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Köpa Laptop som håller >3år.

Inlägg av Micke_s »

Eller så gör du som vi gjorde med tjejens sista, köp en billig laptop och beräkna att den håller ca 2år.
Tror två billiga för 4k slår en dator på 8k i livslängd.
xxargs

Inlägg av xxargs »

blueint: nu skall vi se - jag bytte från mekanisk HD till SSD av erfarenhet att mekaniska HD i laptop faktiskt kan gå sönder i förtid när laptop används i tuff miljö - sedan hägrade iofs. snabbheten också.

Nu har jag inga illusioner att en SSD skulle tåla vad som helst - snarare att när det skiter sig på en SSD så är det verkligen bortom räddningen omedelbums medans mekaniska diskar allt som oftast faktiskt går att rädda väldigt mycket data ur fast de hastigt sjuknar in. dock en sak är klar, SSD är klart tåligare än en mekanisk disk att tappas i backen under full drift. jag har haft kollegor som flugit internationellt och inte fick ha laptopen som handbagage utan måste checkas in (det förekommer), att det skramlade i disken i laptopen efter detta...

apropå centralbackupper - det blir så på lite större företag som också outsourcar hela sin datadrift och kanske inte ställt dom kraven som faktiskt är viktiga i situation när det skiter sig... och laptoparna var också hårt nedlåsta till nära oanvändbarhetens gräns samt brandväggar som blockerade var och varannan sidan... ...men outsoursningen av dataavdelningen var ju billig....

ovanstående vare en viktig orsak till att jag bytte jobb när erbjudande kom.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Stämmer in i Thinkpad-hyllningskören jag med, Har en T420 som jag är toknöjd med
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Quatech har pcmcia och expresscard med äkta serieport
http://www.quatech.com/products/expresscards.php
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@xxargs, Iofs för den rätta lönen kunde man iofs ordnat egen laptop (eliminerar låsningen), egen backupserver (allt finns med) och eget koppel via VPN (eliminerar brandväggsfascism).

Fast det kanske visar att vettiga verktyg- och arbetsklimat är en viktig faktor.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Tvivlar dock på att många arbetsgivare tillåter något av ovanstående...
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Oj, detta var ett populärt ämne, det lutar åt att det får bli en Thinkpad.
Frågan är bara vilken.

Det jag tänkt göra med min dator är Surfa, läsa, titta på film, lyssna på Musik, PCB-cad mm, gärna kunna kopplas i dockningsstation med dubbla skärmar..

Och nu "snålar" jag (jämfört med förra datorn) och sätter maxbeloppet till 5-6kkr i inköp.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

HP's nyare har ett smart system för fördelning och bortförande av värme som funkar mycket bra.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Hur fungera det?
Fredrik79

Inlägg av Fredrik79 »

Om du skaffar en thinkpad, kolla bara så att det INTE är en av de varianter som har dubbla grafikkort (dvs ett intel HD + ett radeon), de har en tendens att krångla, Framförallt W500 var trasslig, då kortet var ett "fireGL" med ett nummer som inte existerade, vilket visade sig vara ett annat radeon de slängt dit lite extra minne på och sedan kallade för ett nytt nummer. Drivrutinen till detta var under all kritik, och det kom aldrig någon som verkligen fungerade ordentligt.

Personligen undviker jag Acer till varje pris, som tekniker dör en liten del av mig varje gång jag får jobba på en Acer med vista.. Dubbel negation gäller inte i det läget :(

På jobbet kör vi HP, har ca 3-400 bärbara. de äldre vi har (6545B) är drygt 3 år och krånglar mer och mer nu. I första hand problem med skärm, fått ta isär ett 20-tal och tagit ur skärmkontakten och satt dit den igen efter att vitt på skärmen blivit lila/rosa, men har räckt med detta, diskar dör på löpande band, något enstaka minne har gått sönder, batterier är mer eller mindre slutkörda.

De elitebooks vi har går dock bra just nu. Likaså våra små 4330s. Några få Dell XPS som fortfarande rullar på.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vilket märke är elitebooks?
Dell XPS rullar på för att det var få av de från början eller för att de håller allihop?
Fredrik79

Inlägg av Fredrik79 »

Elitebooks är HP, XPS-datorerna var inte så många.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Jag har mycket god erfarenhet utav IBM/Lenovo av följande modeller

X220 (sitter vid den nu och skriver) Med det stora batteripacket och skärmstyrkan på lägst så är rekordet 16 timmars batteritid och jag har ingen SSD-disk.
X201
X41
R40
T61

Alla modeller från IBM/Lenovo håller bättre kvalité än alla andra laptops, jag har tyvärr erfarenhet av Acer och Sony Vaio oxå, inget jag kan rekommendera. Inte heller HPs laptop som jag hittils sett har varit mycket att hänga i julgranen (eller det kanske är det man kan ha dom till?)

Jag gör precis det valet som Nasa gjort på rymdstationen ISS

Bärbar dator = IBM/Lenovo
Systemkamera = Nikon

Kika på någon av alla mängder av ISS videos som finns på youtube, de har uteslutande bara svarta laptops av ovanstående rekommenderade märke :)

http://www.greentech.se - Där kan du köpa utgånga datormodeller för billigare peng med garanti i nyskick.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Micke_s skrev:Eller så gör du som vi gjorde med tjejens sista, köp en billig laptop och beräkna att den håller ca 2år.
Tror två billiga för 4k slår en dator på 8k i livslängd.
Jag har försökt med detta men dom billiga datorerna håller väldigt läge. Har ofta en billig 15" och den billigaste 19" och dom håller bra.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

IBM/Lenovo är säkert bra.. men jag föredrar pekplatta.
Skriv svar