Arduino: Varför 0 till 1023 vid analog ?
Re: Arduino: Varför 0 till 1023 vid analog ?
Nu vet jag inte vad dem kallas men potentiometern har alltså tre ingångar. Dessa är vad jag kallar för "faser" 

Innan du gär något mer alls, svara på denna enkla fråga :
> Du säger att du byter en potentiometer med tre anslutningar till
> ett motstånd med bara två. Hur får du ihop det ?
Så, hur ersatte du en potentiometer med *3* anslutninger med ett motstånd med *2* !?
På bilden som du *själv* länkade till så kopplas potentiomentern
in med *TRE* anslutningar. Hur ersatte du det med *ett* motstånd?
http://arduino.cc/en/Tutorial/AnalogReadSerial

> Dessa är vad jag kallar för "faser"
Varför gör du det? Var har du sett det? Det kan ju inte annat än att
förvilla att hitta på helt egna namn på saker och ting. Gör inte det!
"Ingångar" är inte heller helt bra. En potentiometer har tre anslutningar,
en i varje ände (ändläge), samt ett rörligt mittutag. Vad som råkar vara
"ingång" eller "utgång" beror helt på vad potentiomenter används till.
Så, hur ersatte du en potentiometer med *3* anslutninger med ett motstånd med *2* !?

- SeniorLemuren
Vad du definitivt skall studera och förstå är idén med spänningsdelare. Potentiometern är nämligen en variabel spänningsdelare.
Googla på spänningsdelare och försök förstå hur det funkar. Då kommer du även att förstå varför det blev annorlunda när du testade med 3,3 Volt Det är grundläggande kunskap.
Googla på spänningsdelare och försök förstå hur det funkar. Då kommer du även att förstå varför det blev annorlunda när du testade med 3,3 Volt Det är grundläggande kunskap.
> Så din ADC vet bara hur spänningen på sin analoga ingång förhåller sig till VDD, inget mindre, inget mer.
OK, det är inte helt fel i och för sig, men jag skulle ha skrivit "förhåller sig till GND/jord"...
Det är normalt så man anger spänningar i ett system, d.v.s rellativt "nollan".
Plus-jordade system är kanske lite överkurs här.
OK, det är inte helt fel i och för sig, men jag skulle ha skrivit "förhåller sig till GND/jord"...

När en potentiometer är inkopplad som en spänningsdelare (ett av de yttre benen mot jord/0V, det andra mot plusmatning och det mittersta mot din ingång på arduinon så är det INTE som ett variabelt motstånd, det är som att koppla två variabla motstånd i serie (dessa variabla motstånd har egenskapen att när det ena ökar resistansen så minskar det andra resistansen med motsvarande värde) där du tar ut signalen i punkten mitt emellan resistorerna.Al_Bundy skrev: En potentiometer är ungefär som ett rörlig motstånd. Då kopplar jag bara ihop ingång och utgång i motståndet. Sen så kopplar jag in signal-kabeln i t.ex +-delen av motståndet.
Om du kopplar en pot som en reostat (googla på det!) så får du ett variabelt motstånd.
Ett motstånd har inga ingångar och utgångar, men om du kopplar ihop båda benen på motståndet så kortsluter du det! I det läget kvittar det fullkomligt på vilken sida om motståndet du kopplar in din signalkabel, rent elektriskt är det som att du inte har något motstånd utan som att du kortsluter plus mot jord och kopplar signalkabeln mot plus eller jord. Eftersom du har kortslutit plus mot jord så är dement elektriskt samma sak!
Du tänker alltså fullkomligt fel, och du måste stanna upp, ta tio kliv baklänges och börja med att läsa på grundläggande elektronik! Gör du det så kanske inte dina frågor kommer verka fullt lika förvirrade sen..
-
Nja, du vet hur Ain och Vdd förhåller sig, Vdd/Ain=X/1023sodjan skrev:> Så din ADC vet bara hur spänningen på sin analoga ingång förhåller sig till VDD, inget mindre, inget mer.
Om man har 10 positioner som kan vara "0" eller "1":
11 1111 1111
Vikterna av positionerna är:
512 + 256 + 128 + 64 + 32 + 16 + 8 + 4 + 2 +1 = 1023
Hur ska du få något högre värde än 1023 ..?
----
Potentiometern har anslutningar. Några faser existerar överhuvudtaget inte.
11 1111 1111
Vikterna av positionerna är:
512 + 256 + 128 + 64 + 32 + 16 + 8 + 4 + 2 +1 = 1023
Hur ska du få något högre värde än 1023 ..?
----
Potentiometern har anslutningar. Några faser existerar överhuvudtaget inte.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Jag ber om ursäkt!
Håller med Jimmy och borde ha gjort som blueint, förklara det binära talsystemet.
Men jag har reagerat på att TS inte tar till sig råd och dåd, utan bara låtsas kunna.
Men jag ber som sagt om ursäkt, vi har alla våra brister!
Det är ju faktiskt en bra satsning och ambition. Lycka till säger Lasp.
Håller med Jimmy och borde ha gjort som blueint, förklara det binära talsystemet.
Men jag har reagerat på att TS inte tar till sig råd och dåd, utan bara låtsas kunna.
Men jag ber som sagt om ursäkt, vi har alla våra brister!
Det är ju faktiskt en bra satsning och ambition. Lycka till säger Lasp.

Jag kanske kan bidra med en förklaring till, om det nu gör till eller från:
Det nedan är din potentiometer, strecken är de tre anslutningarna, en åt höger, en åt vänster och en nedåt:
Kopplar vi nu in potentiometern och lämnar arduinon utanför ett tag så ser det ut ungefär så här:
Ström kommer att flyta från 5V-sidan till GND. Strömmen kommer att vara U/R = I, 5/10000 = 500uA.
Så länge "tredje benet" är oanslutet kommer denna ström gå genom potentiometern oavsett hur du ställer
in ratten.
Om du ställer potentiometern i mittläget kan den ersättas med följande koppling baserad på två motstånd
(Summan av de två motstånden är alltid 10k ohm oavsett läge på ratten):
Strömmen som flyter kommer fortfarande vara 500uA. Vi testar ohms lag igen (på det högra motståndet)!
5kohm * 500uA = 2.5V. Aha, vi har 2.5V ut från vår spänningsdelare. Men om vi ställer ratten 10% upp från GND-läget då? Jo då har vi 9kohm till vänster och 1kohm till höger. Vi testar ohms lag: 1kohm *500uA = 0.5V.
När du vrider på ratten kommer spänningen på "mittenbenet" att variera mellan 0 och 5V.
Kopplar vi nu in arduinon så kommer den att se en spänning på mellan 0 och 5V (arduinon påverkar inte kopplingen så mycket).
Stoppar vi dit en potentiometer på säg 100kohm istället så kommer Arduinon fortfarande att se mellan 0 och 5V.
Strömmen som alltid flyter genom potentiometern kommer dock vara 50uA istället. Det är förstås bättre eftersom
hela vår krets drar mindre ström. Det börjar dock bli sämre eftersom Arduinon, när den mäter, kan påverka mätningen mer.
(exakt när det börjar bli FÖR dåligt får man försöka läsa sig till i Arduino-dokumentationen/AVR-dokumentationen).
Det nedan är din potentiometer, strecken är de tre anslutningarna, en åt höger, en åt vänster och en nedåt:
Kod: Markera allt
---10k ohm potentiometer---
|
+5V ---10k ohm potentiometer--- GND
|
oansluten
Så länge "tredje benet" är oanslutet kommer denna ström gå genom potentiometern oavsett hur du ställer
in ratten.
Om du ställer potentiometern i mittläget kan den ersättas med följande koppling baserad på två motstånd
(Summan av de två motstånden är alltid 10k ohm oavsett läge på ratten):
+5V ---5k ohm resistor --- --- 5k ohm resistor --- GND
|
5kohm * 500uA = 2.5V. Aha, vi har 2.5V ut från vår spänningsdelare. Men om vi ställer ratten 10% upp från GND-läget då? Jo då har vi 9kohm till vänster och 1kohm till höger. Vi testar ohms lag: 1kohm *500uA = 0.5V.
När du vrider på ratten kommer spänningen på "mittenbenet" att variera mellan 0 och 5V.
Kopplar vi nu in arduinon så kommer den att se en spänning på mellan 0 och 5V (arduinon påverkar inte kopplingen så mycket).
Stoppar vi dit en potentiometer på säg 100kohm istället så kommer Arduinon fortfarande att se mellan 0 och 5V.
Strömmen som alltid flyter genom potentiometern kommer dock vara 50uA istället. Det är förstås bättre eftersom
hela vår krets drar mindre ström. Det börjar dock bli sämre eftersom Arduinon, när den mäter, kan påverka mätningen mer.
(exakt när det börjar bli FÖR dåligt får man försöka läsa sig till i Arduino-dokumentationen/AVR-dokumentationen).
> Nja, du vet hur Ain och Vdd förhåller sig, Vdd/Ain=X/1023
Ah, du menar så.
Jo det är ju sant.
Kanske: "förhåller sig till Vref", vilket *kan* vara lika med Vdd...
Ah, du menar så.

Kanske: "förhåller sig till Vref", vilket *kan* vara lika med Vdd...

Hmm...det får bli en liten kuggfråga det därsodjan skrev:Innan du gär något mer alls, svara på denna enkla fråga :

Vad av allt som som du citerade var en kuggfråga?