Flipperspelsbygge - Pinball Fantasies Party Land

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Re: Flipperspelsbygge - Pinball Fantasies Party Land

Inlägg av GeekJoan »

cyberemil skrev: Fråga: Hur brukar kulan komma från drain till plunger på ett spel utan multiball? Har bara ett Sega Twister att jämföra med :)
Någon som har något liggandes i gömmorna?
Du borde kunna göra som på äldre spel där det bara är en kula. Ta en titt här: (6:30 min in) det är inte riktigt rätt, men du borde se funktionen. På just detta spel så skickar solenoiden iväg kulan till bolltråget där det är flera kulor som väntar. Men på äldre spel ligger kulan kvar där den hamna efter att kulan runnit. Så när det är dax att skjuta upp en ny kula så slår solenoiden och den hamnar i shoterlane direkt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Fasiken vad kul bygge! Pinball Fantasies har jag spelat måååånga timmar på min Amiga 600 på nittiotalet! (Även Pinball Dreams och Pinball Illusions).

Digital Illusions gjorde senare spelet Codename Eagle och bytte därefter namn till Digital Illusions Codename Eagle, DICE. När du är färdig borde du dra iväg ett mail till någon av grundarna, de skulle säkert tycka att det vore kul att få testspela en fysisk version av sitt gamla spel! :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Njä, DICE betyder "Digital Illusions Creative Entertainment", och har afaik gjort det ända sen namnbytet från Digital Illusions.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Hmm, skumt! Du verkar ha helt rätt, men jag är helt säker på att jag har en BF1942-plansch någonstans där det står Digital Illusions Codename Eagle på. Hade den satt på väggen vid datorn framåt mitten av förra årtiondet.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Codename Eagle verkar ju vara ett spel? http://sv.wikipedia.org/wiki/Codename_Eagle
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Walle skrev: Digital Illusions gjorde senare spelet Codename Eagle och bytte därefter namn till Digital Illusions Codename Eagle, DICE.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Codename Eagle är ett spel, jag älskade det. Det skapades från början av Refraction games tror jag, som senare gick ihop med/förvärvades av Digital Illusions. Varför man skrev Digital Illusions Codename Eagle på en BF1942-plansch vet jag inte, men det är iaf orsaken till att jag trodde att CE i DICE stod för Codename Eagle :)
Användarvisningsbild
cyberemil

Inlägg av cyberemil »

GeekJoan: Aha, så kulan behöver inte ner under spelplanen och vända överhuvudtaget?
Verkar ju rätt enkelt, i manualen för just twilight zone så benämns enheten som outhole kicker assembly (A-8039-3) så det borde ju gå att fixa fram antingen en sån eller bygga något liknande, och sedan bara en bockad rostfri plåt?

Walle: Ja, det vore kul att få kontakt med skaparna faktiskt, men vad jag har hört så bor de lite överallt i världen nu, och DICE ägs ju av EA...

Här är en intervju med Andreas Axelsson från 2007 ifall någon är intresserad: http://www.lemonamiga.com/interviews/andreas_axelsson/
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Nja, kolla inte för noga på just Twilight Zone för den har massor med kulor så det funkar på ett lite annat sätt.
Vad jag menade var att på äldre spel så ligger kulan kvar precis där den hamnar när den runnit ut, och skjuts inte iväg fören den ska upp i shoterlane för tex kula 2 i ett spel.
På Twilight Zone så skjuter solenoiden upp kulan "halvvägs" och så är det en annan solenoid som petar upp den i shoterlane när det är dax.

Hittade en sida som borde vida ungefär hur du kan lösa det på enklaste sätt: http://www.weekendhacks.com/2011_04_01_archive.html

Hittade också några bilder, finns flera olika varianter:
1.JPG
2.jpg
3.jpg
4.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Hur går det? =)
Användarvisningsbild
cyberemil

Inlägg av cyberemil »

matsadona: Hah, tänkte precis att nu är det nog dags för en liten uppdatering :)

Har inte hänt sådär jättmycket, "råkade" köpa ett defekt Last Action Hero också, så jag håller på o försöker få igång det samtidigt.

Men jag hittade iaf en outhole kicker på ebay, fick hem den och började mäta upp lite.
IMG_20130609_115859.jpg
Och efter en stund med sticksågen blev det såhär
IMG_20130609_130508.jpg
Som synes så är den lite för kort för att räcka ända ut till shooterlane, men det funkar nog.

Fräste även ut lite plaster som ska sitta i ytterkant på spelet.
Sedan var jag och köpte lite rostfri plåt, fick den tillklippt till samma bredd som kantlisterna - 33mm.
Sen är det bara att klippa till lagom längd och börja bocka till rätt former, här är biten som ska sitta mellan övre flippern och drop zone.
IMG_20130609_145708.jpg
Vet inte riktigt hur jag ska lösa drop zone, det sitter en vuk under plasten som ska kicka ut kulan i loopen ner mot övre flippern, samtidigt måste det ju gå att skjuta kulan i båda riktningar i loopen, så någon form av gångjärn får det nog bli, kanske blir enklast att köpa ett litet gångjärn och svetsa fast i plåten?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Absolut enklast möjliga för att lösa drop zone är något liknande denna:
gate.JPG
Den kan bara öppna sig åt ett håll, när den är stängd så får du ha den lätt böjd så den följer kurvan.

Om man kan tänka sig att tänja lite på hur spelet ser ut. Original så såg man spelet uppifrån och vet inte exakt hur hög den där plasten är där drop zone är. Om man antar att den är lite högre än plasten bredvid så skulle man kunna göra nått åt hållet som det är på Attack from mars:
mars.jpg
eller ännu snyggare om man gjorde ett utskjut som på tex Twilight Zone:
tw.jpg
Användarvisningsbild
cyberemil

Inlägg av cyberemil »

Semester :)
Detta har blivit gjort:
IMG_20130629_201129.jpg
Började bocka till en ny wire ramp från snack hole till vänster inlane, den nya är den till höger.
IMG_20130703_164953.jpg
Sedan böjde jag till ännu en bit rostfri plåt som går längs med hela loopen, och provade att skruva dit VUKen.

Och sedan dagens byggen:
IMG_20130713_192607.jpg
Hittade gångjärn på biltema (#25536) som jag punktsvetsade fast i plåtarna med hjälp av denna besten:
IMG_20130629_201846.jpg
Byggd av en gammal trafo från mikrovågsugn, bort med sekundärlindningen och dit med en grov kabel som går till två svetstrådsmunstycken i koppar.
Funkar rätt bra iaf.
IMG_20130713_192618.jpg
IMG_20130713_193036.jpg
Och såhär blev rampen, använde 3mm kompaxel från maskindelen till att hålla ihop de grövre trådarna, också denna punktsvetsad ihop.
Tog ett bra tag innan jag fick till det dock, var nog ingen bra idé att försöka svetsa ihop 3mm med 4mm, jag antar att 3mm-tråden blev för varm för fort, då den gick sönder flera gånger. Var riktigt nära att ge upp, men sedan provade jag att köra "i omgångar" och då verkade det funka bättre. Tips mottages gärna, då jag har en ramp kvar att göra, och den är större...
MRSVETSARE

Inlägg av MRSVETSARE »

Otroligt bygge :o ,, verkligen bra och fint gjort :tumupp: :bravo:
Användarvisningsbild
cyberemil

Inlägg av cyberemil »

Igår fräste jag ut lite fler plastbitar
IMG_20130719_152123.jpg
Samt fixade en liten historia för arcadehålet, skulle gjort den i ett stycke egentligen, men denna får duga sålänge.
IMG_20130719_161158.jpg
Sen hade jag inte mer plåt, lär gå åt en del till loopen och tunneln...
Måste köpa lite poster och distanser att fästa plasterna i, går åt 23st om jag har räknat rätt.
Typ sånnahär: http://www.pinballlife.com/index.php?p=product&id=2076, synd bara att jag inte kom ihåg att beställa det när jag ändå beställde andra prylar därifrån =/
Frakten är ju lagom dyr också, ibland mer än sakerna man beställer...
Finns det några bra ställen att handla på i sverige?
Skriv svar