Vad kan vara fel på min diskmaskin?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Re: Vad kan vara fel på min diskmaskin?

Inlägg av ensten »

MiaM skrev:Ursäkta urspårningen:

Om inget annat hjälper kan kanske en omstridd vattenvirvlare vara nåt? Se även placeboeffekt. :mrgreen: :wink: :roll:
:doh:
För att minska den negativa verkan från jordstrålningen i ett rum, kan det virvlade vattnet placeras ut i flaskor i hörnen. Rummet blir då tvåpoligt. Många elöverkänsliga rapporterar att de kan vistas i rummet igen efter denna avstörning och ev. egen plus/minusbalansering.
Vid stark strålning eller om man är mycket känslig kan även andra åtgärder behöva göras.
MarkusT

Inlägg av MarkusT »

Gör en rejäl bump av denna tråd.
Det är nämligen så att jag hade samma modell av diskmaskin, Siemens SD11XT1S , och samma problem som trådstartaren med att det smällde i vattenrören under påfyllningen.

Men efter att ha läst hur @Knut löste problemet + ett PM till honom så gav jag mig an min maskin med så nu tänkte jag dela med mig några bilder för att hjälpa andra som får problemet men som kanske tvekar.

1. Dra fram maskinen och montera av vänster (sett framifrån) sidoplåt. Även plåten som sitter i framkant av maskinen behöver tas bort så man kommer åt slangen.
1.jpg
Den aktuella slangen är markerad på bilden.

2. Inzoomad bild från sidan.
2.jpg
3. Bild framifrån när plåten är borttagen.
3.jpg
4. När man väl har kommit i detta läge så är det bara dra ut slangen i bägge ändar och göra rent den!
Skölj, blås (om man inte har kvackelmage :D ) och peta så man fått bort skiten, sen så är det bara lägga sig på golvet och stoppa tillbaka slangen.

Tror inte det krävs men jag tömde även maskinen på vatten genom att starta ett program och lät det fylla på i maskinen. Hade man sidoplåten avtagen så kunde man se hur det rann fram och tillbaka i diverse tankar. 8) Av med vattenkranen på diskbänken och därefter köra en reset av maskinen så den pumpade den ur allt vatten.

Tidsåtgången var väl ~1½h. Men då höll jag på en stund i början för att lista ut hur jag skulle få ur den ur sin plats under bänken, samt lite knappande för att tömma maskinen på vatten.
Skulle jag ge mig på detta idag så skulle jag göra allt på 15-20min.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RoPa

Inlägg av RoPa »

För att bygga på informationen så var det härifrån (röd) som gegga kommit loss och fastnat här (blå) vilket förhindrade tömning. Löstes genom att hela plastflaket lossades och rensades med en rensvajer.
1.jpg
Tack för lånet av bilden
Knut

Inlägg av Knut »

Snyggt fixat...

Väldigt trevligt att tråden kompletterats med bilder. :-)
Nu blir det ju ännu enklare för näste man/kvinna att fixa.

Om man spinner vidare på detta. Är det någon som vet varför maskinen samlar på sig vatten i det här "plastflaket"? Är det för att påskynda fyllningen av maskinen? Det verkar dock som om det endast är ca 1/3del av vattnet som behövs för diskningen som finns lagrat i "tanken".

Jag trodde i min enfald att maskinen sparade på sista sköljvattnet för att använda vid första diskningen i nästa programkörning. Men det visade sig snabbt att det endast är rent vatten som strömmar genom denna tank.

/Knut
RoPa

Inlägg av RoPa »

Rent? Inte bara, i kröken till vänster spolas vatten ut och det är inte rent...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om det är en bänkmaskin så kan det väl vara så att det är en böj för att se till att utgående vatten måste passera en punkt som är tillräckligt högt upp, för att vattnet inte bara ska rinna ut av självtryck när användaren har avloppslangen nedanför maskinens vattennivå-höjdpunkt så att säga. För att slippa häverteffekt så lär det väl vara en öppning upptill. Om klegg sitter fast överst så lär väl det kunna göra att det blir en häverteffekt som just tömmer maskinen för tidigt?

Större disk- och tvättmaskiner, för golvplacering, förutsätter väl att avloppslangen hålls en bit högre upp än högsta normala vattennivå i maskinen?
RoPa

Inlägg av RoPa »

@MiaM, du har så rätt, det är ett hål i toppen som går till en snirklig kanal (den som har gegg i sig på bilden).
Om den täpper igen kan maskinen självtömma med hävert.
Knut

Inlägg av Knut »

Bumpar tråden igen. Nytt problem med maskinen. Dunkandet har återkommit för tredje eller fjärde gången (det är några år mellan) men har ännu inte uppnått den intensitet som krävs för att jag ska bli så irriterad att jag gör något åt det. Endast enstaka dunk förekommer ännu. Får helt enkelt ta och fixa det.

Men det nya problemet är att displayen på luckans utsida har slocknat. Displayen på luckans översida där knapparna sitter fungerar som den ska. På utsidans display finns information om vad maskinen gör och hur länge den tänker hålla på. Maskinen fungerar vad jag kan se som den ska utan displayen och den piper glatt när den är klar så displayen behövs inte egentligen. Men det är ju trevligt om det fungerar. Och så var det ju det där med frun. Det irriterar henne klart mer än vad det irriterar mig. Därför behöver det fixas. Någon som har en idé om vad som kan behöva åtgärdas/var man kan leta efter felet?

Tycker dessutom att maskinen har börjat diska något sämre. Jag såg något om en växelventil. Hur diagnostiserar man en sådan ventil?

/Knut
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Vad har du för E.Nr på den maskinen?
Knut

Inlägg av Knut »

E-nr är enligt skylten: SE46T590SK/10
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Manövermodulen matas med 12V. Så displayn borde också göra det, då den är kopplad till manövermodulen.
K12=Manövermodul
K14=Display
SE46T590SK10.png
Knut

Inlägg av Knut »

Aha bra. Då får man försöka öppna luckan och se om det kommer fram kräm till att börja med.

Trodde inte att det var så pass avancerat att det var en busskomunikation mellan delarna.

Börjar med att öppna och mäta lite... :-)
Skriv svar