Gör en rejäl bump av denna tråd.
Det är nämligen så att jag hade samma modell av diskmaskin, Siemens SD11XT1S , och samma problem som trådstartaren med att det smällde i vattenrören under påfyllningen.
Men efter att ha läst hur @Knut löste problemet + ett PM till honom så gav jag mig an min maskin med så nu tänkte jag dela med mig några bilder för att hjälpa andra som får problemet men som kanske tvekar.
1. Dra fram maskinen och montera av vänster (sett framifrån) sidoplåt. Även plåten som sitter i framkant av maskinen behöver tas bort så man kommer åt slangen.
1.jpg
Den aktuella slangen är markerad på bilden.
2. Inzoomad bild från sidan.
2.jpg
3. Bild framifrån när plåten är borttagen.
3.jpg
4. När man väl har kommit i detta läge så är det bara dra ut slangen i bägge ändar och göra rent den!
Skölj, blås (om man inte har kvackelmage

) och peta så man fått bort skiten, sen så är det bara lägga sig på golvet och stoppa tillbaka slangen.
Tror inte det krävs men jag tömde även maskinen på vatten genom att starta ett program och lät det fylla på i maskinen. Hade man sidoplåten avtagen så kunde man se hur det rann fram och tillbaka i diverse tankar.

Av med vattenkranen på diskbänken och därefter köra en reset av maskinen så den pumpade den ur allt vatten.
Tidsåtgången var väl ~1½h. Men då höll jag på en stund i början för att lista ut hur jag skulle få ur den ur sin plats under bänken, samt lite knappande för att tömma maskinen på vatten.
Skulle jag ge mig på detta idag så skulle jag göra allt på 15-20min.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.