Parallellkoppling av strömkällor?
Re: Parallellkoppling av strömkällor?
Om du kopplar dem parallellt och den ena panelen har lägre spänning ut än den andra så kommer det att gå ström baklänges genom den panelen och den kommer alltså att belasta panelen med högre spänning. Problemet är ju att strömmen utan dioder kan gå flera vägar, men det är bara en väg som är "rätt".
Kopplar du dem i serie kan strömmen bara gå en väg.
Kopplar du dem i serie kan strömmen bara gå en väg.
Det beror inte på om de sitter i serie eller parallellt. Det beror på lasten, kommer den att laddas ur om spänningen blir för låg? I så fall behövs dioden, annars behövs den inte.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Solceller kan gå sönder om man matar dem med spänning.
Om två paneler är parallellkopplade rakt av och det råkar bli lite skugga över den ena kommer det naturligtvis gå en ström mellan panelerna. Detta är inte önskvärt.
Paneler som parallellkopplas ska alltid ha en seriediod var.
Om två paneler är parallellkopplade rakt av och det råkar bli lite skugga över den ena kommer det naturligtvis gå en ström mellan panelerna. Detta är inte önskvärt.
Paneler som parallellkopplas ska alltid ha en seriediod var.
Jag tror att danei undrar ifall utrustningen som du vill driva med solcellerna med kommer att spänningsmata solcellerna bakvägen ifall inte en diod kopplas i serie med cellerna.
Om jag förstår dig rätt, elha, vill du alltså göra en solcellsdriven USB-laddare för mobiltelefoner?
USB har ju spänningen 5V. Har du tänkt att reglera spänningen som kommer från solpanelerna så att den alltid blir 5V? eller räknar du med att utrustningen som kopplas in i USB-uttaget ska kunna klara av en (med solstyrkan) varierande spänning?
Vad ska du använda för solpaneler? har du en länk?
Schottky-dioden har lågt spänningsfall, särskilt ifall den är avsedd för låga spänningar (typ 20-30V). Spänningsfallet sjunker vid hög temperatur, så om du monterar dioden så att den värms av solen, minskar spänningsfallet. Jag tror det går att komma ner i 0,3V spänningsfall i drift.
Om jag förstår dig rätt, elha, vill du alltså göra en solcellsdriven USB-laddare för mobiltelefoner?
USB har ju spänningen 5V. Har du tänkt att reglera spänningen som kommer från solpanelerna så att den alltid blir 5V? eller räknar du med att utrustningen som kopplas in i USB-uttaget ska kunna klara av en (med solstyrkan) varierande spänning?
Vad ska du använda för solpaneler? har du en länk?
Schottky-dioden har lågt spänningsfall, särskilt ifall den är avsedd för låga spänningar (typ 20-30V). Spänningsfallet sjunker vid hög temperatur, så om du monterar dioden så att den värms av solen, minskar spänningsfallet. Jag tror det går att komma ner i 0,3V spänningsfall i drift.
Jaa du har fattat helt korekt.
Jag har tänkt att att koppla solpanelerna till en spänningsregulator på 5V och 0,5 A.
Jag har sedan innan 4 Schottkydioder så det vore passande.
länk till panelerna:
http://www.conrad.se/SOLCELLSMODUL,-6-V ... 95c/md5%7D
Jag har tänkt att att koppla solpanelerna till en spänningsregulator på 5V och 0,5 A.
Jag har sedan innan 4 Schottkydioder så det vore passande.
länk till panelerna:
http://www.conrad.se/SOLCELLSMODUL,-6-V ... 95c/md5%7D
Det kan fungera, det beror på vad det är för typ av 5V-regulator. Den behöver vara en typ som har lågt spänningsfall, de brukar benämnas LVD (Low-dropout regulator). Den vanliga 7805 fungerar inte, eftersom att den har omkring 1,5V spänningsfall som lägst.
Ifall du vill få ut högsta möjliga effekt finns det något som kallas MPPT.
http://www.windsun.com/ChargeControls/MPPT.htm
Ifall du vill få ut högsta möjliga effekt finns det något som kallas MPPT.
http://www.windsun.com/ChargeControls/MPPT.htm
Räkna inte med att den specade spänningen och ström går att uppbringa samtidigt.
Det är antagligen spänning utan last och kortslutnings strömmen om den är i Sahara mitt på dagen men max 25°C varm. Bäst verkningsgrad brukar man få om man laster ner den till ca halva spänningen. En linjär serieregulator är inte heller en bra ide, en zenerdiod parallellt är bättre, den tar ingen spänning alls.
Det är antagligen spänning utan last och kortslutnings strömmen om den är i Sahara mitt på dagen men max 25°C varm. Bäst verkningsgrad brukar man få om man laster ner den till ca halva spänningen. En linjär serieregulator är inte heller en bra ide, en zenerdiod parallellt är bättre, den tar ingen spänning alls.
Enligt denna infon ger en cell 0,5V vid bästa förhållandet mellan spänning och ström.
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... _fr_nl.pdf
Panelen ser ut att ha 12 celler, så den borde ju ge max effekt vid 6V. Har du andra erfarenheter?
Jag har aldrig mätt på en solcell.
En bra LVD har bara resistansen av en MOSFET som spänningsfall.
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... _fr_nl.pdf
Panelen ser ut att ha 12 celler, så den borde ju ge max effekt vid 6V. Har du andra erfarenheter?
Jag har aldrig mätt på en solcell.
En bra LVD har bara resistansen av en MOSFET som spänningsfall.
Nej jag har inte egna erfarenheter. Det var data som jag plockade ur minnet. Men den där informationen stämmer inte överens med min skalle.
Googlade lite och hittade spänningarna 0,6V obelastad och 0,47V vid optimal belastning. Jag minns tydligen fel.
Panelen verkar ha 24celler. Antagligen två slingor som ligger parallellt. Så den ger antagligen 6V vid 0,5V cellspäning.
Lägg dem parallellt och en zener som shuntregulator. Det är nog det bästa man kan göra.
EDIT: Jag måste ha blandat ihop att man ska lasta ner den till halva spänningen med att man ska lasta ner den till en halv volt.
Googlade lite och hittade spänningarna 0,6V obelastad och 0,47V vid optimal belastning. Jag minns tydligen fel.
Panelen verkar ha 24celler. Antagligen två slingor som ligger parallellt. Så den ger antagligen 6V vid 0,5V cellspäning.
Lägg dem parallellt och en zener som shuntregulator. Det är nog det bästa man kan göra.
EDIT: Jag måste ha blandat ihop att man ska lasta ner den till halva spänningen med att man ska lasta ner den till en halv volt.