Räkna ut Watt Switchat nätaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs

Re: Räkna ut Watt Switchat nätaggregat

Inlägg av xxargs »

Mäts strömmen i true-RMS så kan man uppskatta värmeverkan på ledningar och säkringar om man känner till impedansen och med en EN61000-3-3 standardimpedans så handlar det om 40W vid 10 ampere fördelat på hela kabelsträckan ända från transformatorn - varav man betalar för förlusterna i ledningarna i sträckan efter elmätaren och som i regel också har dom högsta impedanserna

att börja med drosslar etc. kallas passiv PCF och krävs i regel för switchade nätaggregat över 200 Watt och dom flesta vanliga PC-nätaggregat mm har sådana i sig eller skativa sådana.

men för smålaster finns det inte sådan krav (har ett undantag) och det fungerar så länge man har enstaka enheter av den här typen, problemet är när man börja byta ut all sin belysning med till varianter med vit LED eller halogen med elektronisk ballast där det blir många på samma säkring.

då kommer man finna att man kan bara lasta med 700 Watt till 1 KW för att en 10-Ampere säkring skall vara fullastad och varm som sjuttsingen och lite till inkopplat - så går säkringen.

Istället för att ledningsförlusten är 0.4% vid 2 kW last så är man mellan 0.8 till 1.2% ledningsförlust vid 660 - 1000 Watt last.

det här drabbar också elbolagen - ledningarna är fullastade med ström men man säljer bara 1/3 - 1/2 räknat i kW och det finns inte strömmarginal på ledningarna för att släppa in fler kunder...
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Nu har jag köpt mig den elmätare som man skall ha :wink: Testade att koppla in mätaren till micron och fick genast en massa resultat från mätaren. Min mirco drar 1534W har en PF på 0.94 och drar hela 7,8Amp! Skenbar effekt är 1645W. Ska mäta mitt nätagg senare ikväll då jag kan mäta med belastning. Led,se sitter kopplade via ett skymningsrelä så jag får vänta till mörkret faller.

Hittade lite nyttigt på nätet om just effekt m.m.

http://www.camatsystem.com/datablad/Tek ... effekt.pdf
Mr B

Inlägg av Mr B »

xxargs skrev:Ett alternativ är att köpa energimätare clas ohlssons http://www.clasohlson.com/se/Elenergim% ... r362897000 för 99:-

Den mäter riktigt hyffsat även på skrynkligt ström då om jag mins rätt Paxmax dissikerade en sådan (fast vit modell som även jag har) och konstaterade att det är en riktig energimätarekrets i denna men dess strömmätningsshuntar är inte intrimmat för tariff-prescision med tanke på dess prisnivå.

I dess menysystem så finns det ett läge som anger 'PF' - Power faktor som kan vara ganska intressant samt att spänning och ström mäts i mätaren på True-RMS nivå då den typen av mätare måste göra det, annars blir inte mätningen rätt.
Förlåt tråd arkeologin, men....

Art.nr 36-2897
Modell EMT707CTL

Är det den som avses? Bara så att inte Classe har ändrat på något... Hittar ingen tråd om någon dissekerad elmätare, så jag kan inte riktigt titta på bilderna och försöka göra en informerad gissning.

Av manualen framgår det att den ska anslutas till ett jordat uttag, spelar det faktiskt någon roll, eller den går att använda i ett ogjordat uttag?

Tack för er tid.
B!
xxargs

Inlägg av xxargs »

jepp - det är denna, det är lite löjligt att denna mätare med ganska halvtaffligt gränssnitt och i vissa lägen svåravläst display i framförallt i att se vilken storhet man mäter samt låg pris, mätmässigt presterar bättre och mer detaljerad information än någon av sina 'snyggare kusiner' - mao. inre kvaliterna behöver inte vara så bra bara för att den ser snygg ut på utsidan ;-)

Den mäter också vid ojordade uttag.
Mr B

Inlägg av Mr B »

Jag misstänkte att funktionen var oförändrad, men det var lika bra att fråga. Jag har plockat hem en, och egentligen hade det nog inte spelat SÅ stor roll vilken jag skaffat, jag ska bara ha den till att avgöra vilket kit hårdvara som ger lägst strömförbrukning (PC, ska i stort sett stå sysslolös 24/7, de närmaste 5 åren.) Troligtvis kommer skillnaden i elförbrukning inte vara större än att kostnaden för den här grejen inte riktigt blir återhämtad, men nu har jag en i alla fall. Och en annan gång kanske man vill ha en som är hyfsat bra på det den gör.

Tack för svaret.
B!
xxargs

Inlägg av xxargs »

Skall man mäta på switchade nätaggregat/energisparlampor oavsett form med billiga vägguttagsmätare så är det stor skillnad på produkterna om de mäter rätt eller inte - medans skall du mäta på en vanlig glödlampa eller elelement så är skillnaden obetydligt.

så, nej man kan inte likställa produkterna gentemot varandra när det gäller stickproppsvariant av wattmetrar utan kräver noga undersökning fall till fall - och det är heller inte relaterat till pris om de mäter riktigt eller inte på skrynklig ström om det inte närmar sig tusenlappar och labbmätare på nivån av debiteringskvalitet.

på mitt förra jobb så provade vi med ett antal 'billiga' wattmetrar men dom flesta av dessa visade väldigt tokigt och orimliga värden i jämförelse med en dyr kalibrerad labbmätare så fort förbrukaren var av switchad modell.

kort sagt så måste man veta om den billiga energimätaren har en riktig energimätarktrets potentielt duglig för debiteringskvalitet i sig eller inte om den skall mäta effekten rätt även från komplexa laster som switchade aggregat eller energisparlampor - och det har just nämnda energimätare från http://www.clasohlson.com/se/Elenergim% ... r362897000 för 99:-
Mr B

Inlägg av Mr B »

Kanon. just nu mäter den effektförbrukning på ett 500w PSU till en PC här. Jag håller på med grundläggande stabilitetstester, och sen ska den få sig en genomgång där klockfrekvenser & spänningen till de olika bitarna ska sänkas i förhoppningen om att få ett slutresultat som är "så billigt som möjligt" att driva. Nu, i första läget drog systemet 114w, men det ska garanterat inte sitta ett 9600GT i burken framöver... Märkligt nog ville inget av de vanliga PCI-korten vara med och leka. Nu bollar jag med olika ideer, men för stunden får det vara ett 9600GT medan jag testar och försöker hitta något realistiskt att ersätta det med. Märkligt nog skryter inte tillverkare om vilket som är deras mest strömsnåla kort osv.

B!
Skriv svar