Skicka data från PIC till dator?
Re: Skicka data från PIC till dator?
Ja tack vare all hjälp här så fick jag det att fungera på första försöket.. :-D
Kan nu spara datan som kommer in i en text-fil via hyperterminalen och sedan öppnar jag bara den i excel inga problem alls..
Man tackar och bockar för att ni ville dela med er av era kunskaper..
Kan nu spara datan som kommer in i en text-fil via hyperterminalen och sedan öppnar jag bara den i excel inga problem alls..
Man tackar och bockar för att ni ville dela med er av era kunskaper..
Som vanligt vet inte "folk" att RS232 är en standard. "Folk" tror istället (felaktigt) att RS232 är ett annat sätt att skriva asynkron serieport.sodjan skrev:Andy, har den *både* RS232 och TTL nivåer?
Det var väldigt otydligt beskrivet i auktionen.
Det är bara att vänja sig. Annars så kommer man aldrig kunna tala med "folk" utan att bli irriterad.
Dock så tycker jag att vi som vet bör informera "folk" lite då och då. Men alltid med vänlighet, artighet och med ett trevligt bemötande.
Om du vill logga temperatur så kanske mitt grafiska logg program kanske vara något för dig.
Då kan man se temp kurvan i realtid, samt spara till excel.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=54104

Då kan man se temp kurvan i realtid, samt spara till excel.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=54104

Ja det där programet ser intresant ut.. En fråga som dycker upp är om det fungerar med störe tal en 8 bitar.. Och om den kan känna av negativa värden?
Skickar med en bild på hur loggaren blev
Ps: nästa version ska ha en realtids klocka (rtc) oxå så jag slipper räkna ut det själv..
Skickar med en bild på hur loggaren blev
Ps: nästa version ska ha en realtids klocka (rtc) oxå så jag slipper räkna ut det själv..

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har nu läst furumtrådarna och din webbsida om loggprogramet och är helt övertygad om att jag måste få prova det.. Det ser otroligt kompetent ut..
Hej , jag såg ditt pm, ska fixa en installationsfil åt dig i kväll.
Det går absolut med större än 8 bitar, kommer inte i håg max, men jag kör oftast med 32bit.
Du kan välja om det ska vara signed eller unsigned -> om du bara vill ha positiva värden eller + och -.
Kostnaden för programmet är att du visar EF de du gör (iaf något )
Här ser du dom data typer som stöds

Det går absolut med större än 8 bitar, kommer inte i håg max, men jag kör oftast med 32bit.
Du kan välja om det ska vara signed eller unsigned -> om du bara vill ha positiva värden eller + och -.
Kostnaden för programmet är att du visar EF de du gör (iaf något )

Här ser du dom data typer som stöds

kanon.. då kan man se fram emot kvällen..
ja när jag tog mig tid att läsa igenom det som serverades på guldfat så insåg jag att detta program är något som man måste ha i sin verktygslåda..
och nog är jag villig att betala... och till det priset flera gånger..

ja när jag tog mig tid att läsa igenom det som serverades på guldfat så insåg jag att detta program är något som man måste ha i sin verktygslåda..
och nog är jag villig att betala... och till det priset flera gånger..

Hehe nu har jag skrivit en simpel testkod... Nu är det bara nyckel till programet som saknas..