Post i lådan via laserpekare eller DTMF?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Post i lådan visas med laserpekare?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det fanns visst någon på Smålandsgatan i Nybro som hade brevlådan i en linbana.

Jag har en idé till någon som vill tjäna en slant. I hyreshus dyker det upp stora lådkomplex i entrén, allt för att spara postiljonernas ben (läs: ägaren statens pengar). Vill man inte springa 7 trappor upp och ner för att kolla posten kunde en fjärrmojäng vara en idé.
Nedan är lite bilder från våra lådor. Min tanke var att sätta en klisterremsa med något himla silvrigt i botten, en optiskt sensor (sändare/mottagare) i taket och så en sändare. Det går inte att ha en (mekanisk) sensor som känner om dörren öppnats för att det är en STOR lucka för alla brevinkast, och brevbäraren kan få för sig att stoppa i posten i brevspringorna.
Den som kommer på en bra lösning kan ju sälja till glada lägenhetsinnehavare ... :tumupp:

Bilderna:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Vad 17 cigaretten gör i vår brevlåda vet jag inte. :humm: Tror det är våra kriminalgrannar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Det är en god idé Soundbrigade.
Hade det inte varit för att jag har ungefär åtta steg från ytterdörren till mitt brevfack, samt ser postbilen genom fönstret där jag ändå sitter för det mesta så hade jag börjat bygga nu med en gång, men nu får det ligga i min "att göra när man inte har något bättre för sig"-hög tills vidare. :lol:

Bara ett problem, strömförsörjning?
Förvisso räcker det kanske att den läser av en gång var femte minut och då är igång i någon hundradels eller tusendels sekund, och bara startar sändaren en enda gång för att skicka (Fast egentligen vore kanske tvåvägskommunikation att rekommendera, så den väntar på svar att mottagaren faktiskt tagit emot datan också istället för att tex. stå och skicka tills posten försvinner), så batteri skulle kanske duga.
sneaky

Inlägg av sneaky »

blueint skrev:Kan kompletteras med att montera brevlådan på en linbana så att den kan inhämtas utan ansträngande promendad ;)
Skulle precis föreslå det. Vet att det finns ett sådant hembygge nånstans här utanför Nyköping, kommer inte ihåg var dock. Det är en rätt lång bana som går upp från gatan genom lite skog och sedan till verandan på kåken om jag minns rätt (var en massa år sedan jag åkte förbi senast). Lite rolig lösning :)
Castor

Inlägg av Castor »

Oxbacken
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Magnus_K
lite mer diskret tänkte jag nog!

soundbrigade
din granne hade kanske inte rökat på den dagen han la ciggen i din låda då :wink:

Åter till Velleman kittet.
Jag var ute för fem minuter sedan och givetvis så funkade den tills 90 av100m. Återstår o se hur man löst sändardelens antenn.
Troligen en spole, får se om man kan ersätta den med en tråd för frekvensen då. 10 futtiga meter :tumner:
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag tycker att detta är väldigt otäckt faktiskt.

Det är låset till vänster i bild som öppnar hela sektioner av brevlådor så att brevbäraren kommer åt alla samtidigt.

Jag hoppas verkligen att det är en unik nyckel för varje skåp, så att det inte är samma nyckel för alla hyreshus på en gata.

Kan en kriminell komma över en nyckel (eller kopia på nyckel) med hjälp av mutor / våld / hot om våld / slarv så är riskerna enorma. Det blir lätt att kolla namn / personnummer och sen att skapa identitetsstöld i stor skala. Beställa 10 olika kreditkort för varje person längs med en gata (1000st), hämta dom direkt efter att dom delas ut och sen är det bara att tömma kontot. Givetvis kan man även ta lån i bank / sälja bilar / fastigheter med hjälp av en förfalskad namnteckning och tillgång till postlådan. Plockas även inkassokraven bort från brevlådorna så vet ingen om vad som har hänt för än kronofogden knackar på dörren.

Jag skulle helt klart ha ett larm som loggar när och hur många gånger som den stora dörren öppnas.

Bild
sneaky

Inlägg av sneaky »

Och hur svårt är det att vittja rader av postlådor ute på landet som inte är låsta överhuvudtaget? :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Fast där kan du ju även låsa med hänglås, samt att det inte är lika skyddat att "arbeta" som i en portuppgång.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tidlås på brevlådan? ;)

Apropå inhämtning så kan man låta posten trilla ner genom en öppning i undersidan till ett tåg som kör innuti en tunnel (PVC avloppsrör) upp till huset. Alternativt rörpost modell stor.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Jo på landet är det en stor skillnad. Om lådorna är synliga så finns det nästa alltid någon som ser o vet det mesta.
Det härjade en känd tjuv i våra trakter för ett antal år sedan. Ganska snart hade vi en bild på anslagstavlan vilken bil han hade.
Reg nr mm. Vi har återvändsgata (Dead End :P ) och de få bilar som åker här är kända. Grannsamverkan!

Nu har jag tagit ett kort på hur sändaren ser ut. Verkar som Velleman har detta som byggsats eller varför är kortet så väl uppmärkt?
Hur svårt är det för en EF med god kunnskap i elektronik att byta ut o trimma en sådan sändare.
Strömmen den förbrukar får gärna öka betydligt för då skaffar jag bara ett större batt som hängs under lådan.
IMG_0175.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag har alltid sett Velleman just som en försäljare av byggsatser? Sen att de även säljer prylarna ihopbyggda (för de som har tummen mitt i handen) är väl nåt som tillkommit på senare år?
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Nerre skrev:Jag har alltid sett Velleman just som en försäljare av byggsatser? Sen att de även säljer prylarna ihopbyggda (för de som har tummen mitt i handen) är väl nåt som tillkommit på senare år?
Eller om man köper många och har bråttom
Vi köpte 200 st timers, inte av Velleman dock, för ett projekt. Vi skulle aldrig ha hunnit löda ihop dem själva. Och det var ändå betydligt billigare än att köpa en liknande köpe-timer.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-någon som vet om det går att öka effekten något på denna krets. SRA 433 är det transmittern eller del av?
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Jag fick en helt annan idé angående DTMF -en tonsändare typ larmsändare. Var vanligt på polis/brand/civilf radio för att öppna upp vald station eller bas på bilar mm. Om man gör det enkelt så behöver batteri resp sändare bara aktiveras när posten kommer. Det finns ju olika smarta sätt o aktivera detta på. pulståget går då till mottagaren som alltid kan vara på eftersom den finns där 12/230V finns.

Så, fråga är hur små dessa kan vara som Rx/Tx. Kan det finnas kompletta kretsar? Detta bör väl någon med kunnskap inom elektronik få fram.

soundbrigade
I ditt fall med betong mellan våningsplanen kanske DTMF funkar bättre?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Post i lådan via laserpekare eller DTMF?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu har jag beställt en sådan där 433MHz-kompo och får testa.
Skriv svar