Erixson,
Jo, jag kör ju AVR Studio 4.0…
Jag förmodar att felet är det du är inne på, att det är RC-klockans default som gäller eftersom jag inte ställt in några ”fuse bits”. När jag kör i debuggern på Atmelkortet så anges klockfrekvensen dock till 4 MHz.
Hur ställer jag in dessa ”fuse bits”? CKOPT är tydligen inblandat och värdet 0111. Man kan väl skriva detta hexadecimalt med 0x… eller binärt med 0b… Hur skriver man in detta i ”programmeraren”?
Jag håller på att dra ut en print på manualen. Sökfunktionen i Adobe reader funkar inte. Tänkte skriva ut med 2Up dvs två sidor per A4.
Ska även bygga upp en hårdvarutestplats för ATMega16. Har en sådan för 8515 men det borde väl bli samma resultat om man kör den på Atmelkortet om man fixar med hylskontakter etc. så att indatat blir rätt. Har satt nollkraftssocklar i båda 40-DIL-socklarna. Borde vara det från början tycker jag!
Jag är helt nybörjare med denna typ av mikroprocessor men gillar detta forum för här finns det folk som har både kunskap och tålamod!
Tack!
Harald
Noggranna sekunder i stället för RTC...
Hej... hur man ställer in fuse bitarna beror på vilken programerare man har.
men jag anntar att du har STK500... så jag utgår ifrån det. När du ska till till att programera så kommer en dialog ruta fram där man anger vilken sök vägen till hex filen mm... det finns en flik med namnet "fuses" där ställer man in det...
kolla på kapitel 5 i Manualen till STK500
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... oc1925.pdf
"Har satt nollkraftssocklar i båda 40-DIL-socklarna. Borde vara det från början tycker jag!"
Det är väl för att hålla ned priset på utveklings kite... ZIF socklarna kostar en heldel... har dock svårt att förstå varför ZIF socklarna kostar så pass mycket som dom gör
för dom är grymt smidiga...
"Jag är helt nybörjare med denna typ av mikroprocessor men gillar detta forum för här finns det folk som har både kunskap och tålamod!
Tack! "
Och det är alltig roligt att kunna vara till hjälp
men jag anntar att du har STK500... så jag utgår ifrån det. När du ska till till att programera så kommer en dialog ruta fram där man anger vilken sök vägen till hex filen mm... det finns en flik med namnet "fuses" där ställer man in det...
kolla på kapitel 5 i Manualen till STK500
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... oc1925.pdf
"Har satt nollkraftssocklar i båda 40-DIL-socklarna. Borde vara det från början tycker jag!"
Det är väl för att hålla ned priset på utveklings kite... ZIF socklarna kostar en heldel... har dock svårt att förstå varför ZIF socklarna kostar så pass mycket som dom gör

"Jag är helt nybörjare med denna typ av mikroprocessor men gillar detta forum för här finns det folk som har både kunskap och tålamod!
Tack! "
Och det är alltig roligt att kunna vara till hjälp