Oscilloskop på verkstäder?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Oscilloskop på verkstäder?

Inlägg av tecno »

kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Wow det var länge sedan jag såg en sådan gammal Relik, trodde alla var skrotade.

På lagret har vi en del gammla diagnos instrument kvar sedan -80 -90 talet, bl.a. för
Fiat/Lancia en stor väska med ett instrument, även för Lada en lådan med massa lysdiodrar.
Samt en av dom första vesionerna av Hyundai hi scan. Tror även att jag har ett
ISA kort kvar från gammla Fiat´s Examiner. Det kanske man skulle sälja. Tror det gick på bilar fram till 2001.
Det har hänt lite under åren på dator hjälpt diagnos under åren.

MiaM:
Det är inte allt för roligt att jobba som fordonselektroniker. Det är dels som du skrev lite smutsigt :vissla:
Man vill ju inte gris ner alla instrument med motorolja från en dieselbil.
Det värsta är dock alla oförstående kunder, som känns värst i denna branch.
Det tar en del timmar att felsöka och hitta felen då man måste plocka bort klädseldetaljer och mattor etc
för att nå alla styrenheter för att kunna mäta. Sen hittar man något styrdon/sensor som måste bytas eller
går att reparera. Sen gnäller kunden att det står 4timmar felsökning, och sedan delarna som gick åt (Kanske tog 6h i verkligheten).
Ibland känns det som att dom en del ganska otacksamma kunder tror att verkstaden förstört bilen.
Användarvisningsbild
rjl11

Inlägg av rjl11 »

Kan bara hålla med om att CAN-bus ses som något magiskt av många reparatörer, inte många som vet vad oscilloskop och pwm är heller.

Är själv mekaniker på traktorer, ett mycket omväxlande jobb. Dagen kan börja med uppdatering av mjukvara i en traktor, vidare med slangbrott på något trångt ställe där det sölar olja överalt,
vidare med leverans instruktioner till kund och avsluta dagen med att rikta en harv med gasbrännare och slägga.

Det går åt en del tvål och vatten. :wink:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

tecno: FETT bildrör på det skopet. Undrar om det är en datormonitorrör med lång efterlysningstid de använder, eller fanns det "riktiga" oscilloskoprör som var så stora? Kanske nån slags digital minnesgrej inblandad?

kricka:
Aha, förstår precis vad du menar.
Vad händer om du delar upp räkningen på typ en timma felsökning och tre timmar demontera+återmontera halva bilen för att komma åt att felsöka? Gärna speca upp allt elände som måste demonteras+monteras för att komma åt? Det borde väl vara en sån grej som får kunden att bli arg på tillverkaren istället för verkstaden. Eller det kanske inte skulle funka?

Vad gäller skitigheten, kan man inte liksom vara två personer som jobbar på samma fordon, en som gör "rengrejerna" och en som gör "smutsgrejerna"?

Fördelen med motorer som slabbar ner olja överallt är att det brukar ofta gå lätt att få loss sånt som annars lätt rostar fast :wink: :badgrin: :D :mrgreen:
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

MiaM:
Jag har för vana att specca allt, men sådär har jag aldrig provat att göra, blir att testa ;-)

Kan nämna att Bosch diagnosen som tecno länkade till har jag för mig innehåll en vanlig pc 486 och tv skärm, likaså Bosch gamla 4-hjuls inställare som ser liknande ut också hade liknande konstruktion.
Skriv svar